Розробки уроків - Математика 4 клас I семестр за підручником М. В. Богдановича - 2018

НУМЕРАЦІЯ БАГАТОЦИФРОВИХ ЧИСЕЛ. ВЕЛИЧИНИ

УРОК 19. ЧИТАННЯ ТА ЗАПИС БАГАТОЦИФРОВИХ ЧИСЕЛ ЗАДАЧІ НА СПІЛЬНУ РОБОТУ. МНОГОКУТНИКИ

Мета:

формування предметних компетентностей: вчити учнів читати, записувати числа у межах 2000, лічити тисячами до 10 тисяч; повторити позатабличне ділення на одноцифрове число; розвивати критичне мислення, вміння виділяти головне;

формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: розвивати вміння організовувати своє робоче місце, планувати власні дії, оцінювати свою роботу та діяльність однокласників; розвивати пізнавальний інтерес;

комунікативної: розвивати математичне мовлення, вміння доводити власну думку, правильно формулювати висловлювання з використанням математичних термінів;

соціальної: розвивати вміння продуктивно працювати в парах, групах, виявляти ініціативу, докладати власних зусиль для досягнення спільного результату;

інформаційної: розширити знання учнів про українські мультиплікаційні серіали.

Тип уроку: комбінований.

Основні терміни і поняття: позиційний принцип запису числа; розрядний склад числа.

Міжпредметні зв'язки: «Я у світі», українська мова.

Обладнання: обчислювальні таблиці; картки для самостійної роботи; картки контролю; мультимедійне обладнання.

ХІД УРОКУ

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

1. Організація класу

Психологічна настанова

— Я — дощ. Я випливаю з великої хмари і лечу на землю. Я — маленька прозора краплинка дощу. Мені приємно кружляти в повітрі серед інших краплин дощу.

Я — дощ. Я спускаюся на землю і кричу їй: «Здрастуй!».

Мене підхоплює легкий вітерець, і я співаю йому: «Здра-а-сту-у-у-й!».

— Пригоди наші розпочинаються...

2. Актуалізація опорних знань

1) Усні обчислення (фронтально з використанням прийому «Мікрофон»).

а) Гра «Знайди число».

Хід гри

Напиши такі числа замість зірочок, щоб число, яке стоїть над рискою, показувало результат дій. Знайди число!

б) Гра «Віршовані задачі».

• Фермер борошно змолов

Із 3 тонн пшениці.

Будуть в нього духмяні, гарні паляниці.

Скільки вийде всього хліба,

Хто може сказати, якщо припічка становить

4/10 3 тонн пшениці? (3000 : 10 ∙ 4 = 1200)

• Полинули в краї далекі,

Зозулі, ластівки, лелеки.

Щодня вони долають відстань кілометрів 400.

Дорога ця важка — дуже непроста.

Та все-таки цікаво знати:

За 5 діб скільки пролетять. (400 ∙ 5 = 2000 км)

• Росте 210 лип ось у цій лісосмузі.

По 15 лип у ряду. Скільки ж рядів, друзі? (210 : 15 = 14)

• 300 книг на 5 поличок поставлять хлоп’ята:

На 4 — по 70, арешту — нап’яту.

Подумайте, усміхніться, і не хмурте лиця,

Скажіть швидше: скільки книг на п’ятій полиці? (300 – 70 ∙ 4 = 20)

• Дітлахи нарвали вишень 105 кілограмів.

— А багато це, чи мало? — спитав Толик у мами.

— Полічи,— сказала мама,— скільки треба банок,

Якщо в кожну консервуємо по 3 кілограми? (105 : 3 = 35)

2) Каліграфічна хвилинка (фронтальна робота з використанням прийому «Мікрофон»).

Математичний диктант (на картках за варіантами з використанням прийому «Взаємоперевірка»)

Варіант 1

1. Знайти 1/3 від 180.

2. Число 702 зменшити на 500.

3. Знайти різницю чисел: 800 і 7.

4. Знайти суму чисел 18 і 67.

5. Знайти добуток чисел: 19 і 4.

6. Число 35 збільшити в 2 рази.

7. Знайти 7/9 від 27.

8. 1/9 = 40. Знайти все число.

9. Перетворити: 38 см 25 мм = [ ] мм.

10. Перетворити: 6 т 3 кг = [ ] кг.

11. У скільки разів 51 більше від 17?

12. На скільки 28 менше від 70?

Відповіді: 60; 202; 793; 85; 76; 70; 21; 360; 405 мм; 6003 кг; 3; 42.

— Запишіть відповіді (крім іменованих) усних обчислень у порядку спадання.

793; 360; 202; 85; 76; 70; 60; 42; 21; 3.

Варіант 2

1. Знайти 1/4 від 120.

2. Число 804 зменшити на 600.

3. Знайти різницю чисел: 600 і 8.

4. Знайти суму чисел: 17 та 56.

5. Знайти добуток чисел: 16 і 5.

6. Число 26 збільшити в 3 рази.

7. Знайти 5/8 від 48.

8. 1/7 = 60. Знайти все число.

9. Перетворити: 4 км 48 м = [ ] м.

10. У скільки разів більше 64 від 16?

11. Перетворити: 37 см 35 мм = [ ] мм.

12. На скільки 32 менше від 60?

Відповіді: 30; 204; 592; 73; 80; 78; 30; 420; 4048 м; 4; 405 мм; 28.

— Запишіть відповіді (крім іменованих) усних обчислень у порядку спадання.

592; 420; 204; 80; 78; 73; 30; 28; 4.

3) Робота в телевізійній студії. Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з Інтернету: матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії).

«Живчик та його друзі» (серія 5 «Сліди минулого»)

Піскова скульптура. Два основних будівельних інгредієнти, пісок і вода, доступні в надлишку на піщаному пляжі, тому більшість ігор з піском трапляються там або в пісочниці. Пляжі, піддаючись дії припливів, мають пісок, що обмежує висоту і структуру з-за форми піщинок. Піщані скульптури зазвичай споруджуються дітьми, просто для забави, але також існують конкурси піскових скульптур для дорослих, які стосуються великих, складних конструкцій.

З 1989 року проводиться Світовий чемпіонат піскових скульптур, також відомий як «Harrisand». Змагання включає одиночні, подвійні і командні категорії. Найвищий у світі пісковий замок був побудований на Myrtle Beach у Південній Кароліні в 2007 році. Споруда мала висоту 15, 1 м. Споруда простояла 10 днів, на неї було використано 300 вантажівок піску.

Аматор (лат. amator, від лат. ато — полюбляю, уподобаю, маю нахил) — непрофесіонал, самодіяльний митець, технік, дослідник.

II. ОСНОВНА ЧАСТИНА

1. Повідомлення теми та мети уроку (з використанням прийому «Мозковий штурм»)

— Розв’яжіть задачі.

1) 24 кг піску Живчик приніс за 6 год, а Лимончик — за 3 год. Скільки грамів піску за 1 год принесуть хлопчики, якщо працюватимуть разом? (12 000 г)

2) 24 кг піску Живчик приніс за 6 год, а Лимончик — за 3 год. За скільки хвилин принесуть 24 кг піску обидва хлопчики, якщо працюватимуть разом7(120 хв)

— Що спільне у їх розв’язанні? Що є «ключем» до розв’язання задач цього виду?

Задачі на спільну роботу

Продуктивність праці

Час роботи

Загальний виробіток

І

?

[ ]

[ ]

II

?

[ ]

[ ]

І і II

?

?

[ ]

План розв’язування

1. Визначаю продуктивність першого виконавця дією ділення

2. Визначаю продуктивність другого виконавця дією ділення.

3. Визначаю продуктивність спільної роботи дією додавання.

4. Визначаю час спільної роботи дією ділення.

— Яка тема нашого уроку?

2. Мотивація навчальної діяльності (з використанням методу «Синтез думок»)

— Де в реальному житті ми використовуємо ці знання? (Відповіді учнів.)

3. Опрацювання навчального матеріалу

1) Робота за підручником с. 27-28.

а) Практичне пояснення утворення, запису багатоцифрових чисел — № 167 (вчителем або сильними учнями).

— Чотирицифрові числа починають записувати з розряду тисяч, в тому самому порядку, як і читають.

У числі 1999 маємо 1 тис., 9 сот., 9 дес., 9 од.

Це записують так: 1999 = 1000 + 900 + 90 + 9.

Додамо до числа 1999 одиницю. 1999 + 1 = 1000 + 900 + 90 + 9 + 1 = 1000 + 900 + 90 + 10 = 1000 + 900 + 100 = 1000 + 1000 = 2000.

Отже, наступним за числом 1999 є число 2000. Із запису 1000 + 1000 = 2000 виходить, що тисячами можна рахувати як новими лічильними одиницями.

б) Практичне пояснення утворення, запису багатоцифрових чисел № 168 (вчителем або сильними учнями).

— Запишіть число тисячами від 1000 до 10 000.

10 000 — найменше п’ятицифрове число.

— Полічіть тисячами в прямому та у зворотному порядку.

в) Розв’язування виразів № 170 (фронтальна робота з використанням прийомів «Коментування», «Взаємоперевірка»).

Варіант 1

380 : 2 = 200 : 2 + 180 : 2 = 190

900 : 5 = 500 : 5 + 400 : 5 = 180

Варіант 2

900 : 20 = 800 : 20 + 100 : 20 = 45

480 : 40 = 400 : 40 + 80 : 40 = 12

г) Розв’язування задачі № 171 (робота в міні-групах з використанням прийому «Навчаючи — вчусь»).

Диференційована робота

Учні високого рівня знань розв’язують задачу виразом.

36 : 3 ∙ 5 - 36 = 24

Учні достатнього рівня знань розв’язують задачу по діях.

1) 36 : 3 = 12 (кг) — малини;

2) 12 ∙ 5 = 60 (кг) — аґрусу;

3) 60 - 36 = 24 (кг)

Відповідь: на 24 кг більше зібрали аґрусу, ніж смородини.

Решта учнів — за допомогою короткої умови на картках-підказках і схеми-опори.

ґ) Самостійне розв’язування задачі № 172 (з використанням прийому «Взаємоперевірка»).

— Розв’яжіть задачу, склавши вираз.

802 : 5 = 8 (столів)

Творча робота над задачею

Розв’язавши задачу виразом, учні розв’язують її іншим способом.

2) Фізкультхвилинка.

3) Робота з геометричним матеріалом — №173 (з використанням прийому «Мікрофон»).

— Які фігури називаються прямокутниками?

— Які властивості цих фігур знаєте?

1; 4 — прямокутники; 2; 3; 5 — не прямокутники.

4) Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з Інтернету: матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії).

«Живчик та його друзі» (серія 5 «Сліди минулого»)

Археологічні знахідки — стоянки, поселення, поховання, різні типи знарядь праці, зброї, посуду, прикрас, предмети побуту, мистецтво. Термін «археологія» з’явився в Греції (4 cm. до н. е.) у розумінні науки про стародавність.

Палеонтологічний музей. Палеонтологія — наука, яка вивчає вимерлі організми.

Тиранозавр був одним з найбільших наземних м’ясоїдів за всі часи, завдовжки до 13 м, вагою 4-7 тонн.

III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

1. Домашнє завдання

С. 28, № 174; 175.

2. Рефлексія

• Яке завдання викликало у вас найбільшу зацікавленість? Чому?

• Як засвоїли новий матеріал? («Квітка засвоєння»)

Учні прикріплюють на дошці пелюстки квітки:

зелені — все зрозуміло;

сині — майже все зрозуміло;

жовті — зрозуміло наполовину;

оранжеві — дещо зрозуміло;

червоні — нічого не зрозуміло.

• Назвіть числа від 1998 до 2006, від 2000 до 1992.

• Які многокутники вам відомі?

• Які властивості многокутника повторили?

3. Прощання

Інструкція: учні в парах беруться за руки й дарують одне одному усмішку: кожен повертається до свого сусіда і, сказавши йому те, що викликало в нього захоплення, і побажавши йому чогось гарного, усміхається. Учитель дякує класу за роботу.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.