Розробки уроків - Математика 4 клас I семестр за підручником М. В. Богдановича - 2018

НУМЕРАЦІЯ БАГАТОЦИФРОВИХ ЧИСЕЛ. ВЕЛИЧИНИ

УРОК 24. ЧИТАННЯ ТА ЗАПИС П'ЯТИЦИФРОВИХ ЧИСЕЛ У МЕЖАХ 20 000. ПИСЬМОВЕ ДОДАВАННЯ ТА ВІДНІМАННЯ ТРИЦИФРОВИХ ЧИСЕЛ

Мета:

формування предметних компетентностей: формувати в учнів уміння читати і записувати п'ятицифрові числа в межах 20 000; повторити прийоми письмового віднімання трицифрових чисел; удосконалювати вміння розв'язувати задачі; розвивати критичне мислення, вміння виділяти головне;

формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: розвивати вміння організовувати своє робоче місце, планувати власні дії, оцінювати свою роботу та діяльність однокласників; розвивати пізнавальний інтерес;

комунікативної: розвивати математичне мовлення, вміння доводити власну думку, правильно формулювати висловлювання з використанням математичних термінів;

соціальної: розвивати вміння продуктивно працювати в парах, групах, виявляти ініціативу, докладати власних зусиль для досягнення спільного результату;

інформаційної: розширити знання учнів про українські мультиплікаційні серіали;

здоров'язбережувальної: прищеплювати навички здорового способу життя.

Тип уроку: комбінований.

Основні терміни і поняття: позиційний принцип запису числа; розрядний склад числа.

Міжпредметні зв'язки: українська мова, літературне читання, основи здоров'я.

Обладнання: обчислювальні таблиці; картки для самостійної роботи; картки контролю; мультимедійне обладнання.

ХІД УРОКУ

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

1. Організація класу

Психологічна настанова

Я всміхнуся сонечку: здрастуй, золоте.

Я всміхнуся квіточці,— хай собі цвіте.

Я всміхнуся дощику: лийся, мов з відра.

Я — ДОЩИК!

Я — дощик. Я випливаю з великої хмари і лечу на землю. Я — маленька прозора краплинка дощику. Мені приємно кружляти в повітрі серед інших краплин дощу.

Я — дощик. Я спускаюся на землю і кричу їй: «Здрастуй!». Мене підхоплює легкий вітерець, і я співаю йому: «Здра-а-сту-у-у-й!».

2. Актуалізація опорних знань

1) Усне опитування (фронтально з використанням прийомів «Мозковий штурм», «Інтрига»).

— Життя людини пов’язане з водою. Але знову ж згадаємо: будь-який предмет, об’єкт неживої природи не може бути корисним чи шкідливим.

— Від чого це залежить?

— Це залежить від людини, від її поведінки, від дотримання нею безпечних правил поводження з цим предметом.

— Чи може вода стати небезпечною для людини?

— Коли саме?

— На всі ці питання ми відповімо пізніше...

2) Усні обчислення (фронтально з використанням прийому «Мозковий штурм»).

Гра «Найрозумніший»

Клас об’єднується у три команди. Учасники гри по черзі підходять до скриньки, виймають картку із завданням і розв’язують його. Учні-«контролери» перевіряють виконання завдань і видають фішки. Команда, яка набрала більше фішок, виграє.

3) Каліграфічна хвилинка.

Команда 1

Відповіді: 48; 18; 8; 66; 99; 51; 8; 8; 81.

— Запишіть відповіді в порядку зростання.

8; 18; 48; 51; 66; 81; 99.

Команда 2

Відповіді: 12; 30; 5; 66; 88; 36; 80; 4; 63.

— Запишіть відповіді в порядку зростання.

4; 5; 12; 30; 36; 63; 66; 80; 88.

Команда 3

Відповіді: 33; 24; 11; 60; 108; 39; 4; 2; 12.

— Запишіть відповіді в порядку зростання.

2; 4; 11; 12; 24; 33; 39; 60; 108.

4) Математична розминка (з використанням прийому «Мозковий штурм»).

• У Наталки 40 грн, а у Марійки — 52 грн. Скільки гривень у них залишиться після того, як вони куплять іграшку за 21 грн? (71 грн)

• Енциклопедія коштує 45 грн, а словник у 3 рази дешевше. На скільки гривень дорожча енциклопедія? (На 30 грн)

• За молоко, чай і три однакових булочки Катерина заплатила 75 грн. За молоко вона заплатила 21 грн, а за чай — у 2 рази більше, ніж за молоко. Скільки коштує одна булочка? (4 грн)

5) Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з Інтернету: матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії).

«Живчик та його друзі» (серія 10 «Пірати»)

Піратство — явище морського розбою, широко відоме ще зі стародавніх часів. У минулому його роль була досить вагомою, у сучасності піратство вже не відіграє колишньої ролі, однак досі збереглося в деяких регіонах.

З часом чимало піратів, утім, змінило професію. Багато хто з розбійників стали, скажімо, плантаторами на Антильських островах. Колишній французький корсар Жан Дюкасс був навіть призначений губернатором Гаїті і швидко перетворився на одного з найбільших землевласників острова.

II. ОСНОВНА ЧАСТИНА

1. Повідомлення теми та мети уроку (з використанням прийому «Коло ідей»)

Завдання 1. Запиши числа, які йдуть у натуральному ряду за числами:

а) 49 999; 80 075; 36 602; 24 940;

б) 61 209; 73 030; 10 500; 84 006.

Завдання 2. Запиши числа, які передують у натуральному ряду числам:

а) 23 100; 40 930; 70 000; 30 591;

б) 59 099; 85 760; 30 000; 72 082.

Завдання 3. Запиши числа, між якими стоять у натуральному ряду числа: 10 000; 50 070; 43 928; 78 300.

— З якими числами працювали?

Гра «Хто краще вміє утворювати числа?»

Хід гри

Назвіть п’ятицифрове число, сума цифр якого дорівнює 2.

Зразок: 11000; 10 010; 10 001.

— Скільки є різних п’ятицифрових чисел, у кожного з яких сума цифр дорівнює 3? 4? 9?

— Яка тема нашого уроку?

2. Мотивація навчальної діяльності (з використанням методу «Синтез думок»)

— Де в реальному житті ми використовуємо ці знання? (Відповіді учнів.)

3. Опрацювання навчального матеріалу

1) Робота за підручником (с. 35-36).

а) Практичне пояснення утворення багатоцифрових чисел (вчителем або сильним учнем).

— Якщо до 19 999 додати 1, отримаємо 20 000. За числом 20 001 слідує число 20 002, потім — 20 003. Назвіть наступне число.

б) Повторення письмового віднімання трицифрових чисел (фронтальна робота з використанням прийому «Коментування»).

Алгоритм письмового віднімання трицифрових чисел

При відніманні трицифрових чисел одиниці записують під одиницями, десятки під десятками, сотні під сотнями.

Віднімати починають з одиниць. Від однієї одиниці не можна відняти дві одиниці. Тому беремо один десяток із семи десятків. Над цифрою сім ставимо крапку. Один десяток замінимо десятьма одиницями та ще 1 одиниця, буде 11. Від 11 відняти 2 буде 9. Записуємо під одиницями. Від 6 десятків відняти 2 десятки, буде 4 десятки. Записуємо під десятками. Від 6 сотень відняти 3 сотні, буде 3 сотні. Записуємо під сотнями. Відповідь: 671 - 322 = 349.

в) Розв’язування прикладів № 220 (фронтальна робота з використанням прийому «Коментування»).

Самостійна робота

г) Розв’язування задачі № 221 (робота в міні-групах з використанням прийому «Два, чотири, всі разом»).

Складання задачі за коротким записом

1) 409 - 68 = 341 (м)

2) 409 + 341 = 750 (м)

409 + (409 - 68) = 750

ґ) Розв’язування задачі № 222 (самостійна робота).

Диференційована робота

Учні високого рівня знань розв’язують задачу виразом.

800 - (800 : 4 ∙ 1 + 120 + 200) = 280

Учні достатнього рівня знань розв’язують задачу по діях.

1) 800 : 4 ∙ 1 = 200 (кг) — першого дня;

2) 200 + 120 = 320 (кг) — другого дня;

3) 200 + 320 = 520 (кг) — першого і другого дня;

4) 800 - 520 = 280 (кг)

Решта учнів — за допомогою короткої умови на картках-підказках і схеми-опори.

2) Фізкультхвилинка (пісня з м/ф «Капітошка», муз. Г. Саська, сл. Н. Гузеєвої).

Я — теплий дощик золотий,

Летюча я хмарина,

Над лугом я пройду рясний,

І оживе травина;

Над лугом я пройду рясний,

І оживе травина.

Я — ка-ка-ка-пі-то,

Я — ка-ка-ка-пі-то,

Я — ка-ка-ка-пі-ту,

Я — ка-ка-ка-пі-ту.

І в гості і мене зажди

Мене до себе кличуть всі:

Капай, капай, дощик.

3) Робота з геометричним матеріалом — № 223 (фронтальна робота з використанням прийому «Мозковий штурм»).

— Скільки трикутників зображено на малюнку?

— Які сторони трикутника ABC перетинає відрізок КМ1

— Виміряйте сторони трикутника ABC та знайдіть його периметр.

АВ = 32 мм; ВС = 32 мм; АС = 30 мм

РΔАВС = 32 + 32 + 30 = 94 мм = 9 см 4 мм

4) Робота в «Мультиплікаційній» студії.

«Живчик та його друзі» (серія 10 «Пірати»)

— Чи може вода стати небезпечною для людини? Коли саме?

НА ПЛЯЖІ

Хлопчині хвилі говорили:

« По світу довго ми ходили

І добре знаємо, що всюди

На пляжі люблять бути люди.

Та хоч яка була б там спека,

Виконуй правила безпеки.

Один купатись не ходи,

Бо так недовго до біди.

І плавай тільки не до втоми

Лише в місцях, тобі відомих.

Не випливай на фарватер,

Щоб не потрапив ти під катер.

На сонці довго не сиди,

Не пий холодної води.

І за буйки не запливай,

Ніколи човен не гойдай,

І не пірнай вниз головою:

Буває камінь під водою.

З товаришами чемно грай —

Їх не топи і не штовхай!

Про надувний матрац забудь!

Скрізь завжди обережним будь!

І стане радісним тоді

Твій відпочинок на воді.

Л. Коваль

— Вода разом із сонцем і повітрям необхідні людині для життя. Влітку саме вони оздоровлюють знесилену за зиму людину, загартовують її організм перед наступними змінами у природі. Саме тому пляж — одне з найулюбленіших місць відпочинку. Тут і сонце, і пісок, і повітря, і вода. За умови правильно організованого відпочинку на березі водойми водні процедури є добрим профілактичним засобом від застуд, вони зміцнюють організм, імунітет, тренують шкіру, м’язи, борються із хворобами рухового апарату, розвивають серце, легені.

III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

1. Домашнє завдання

С. 36, № 224; 225.

2. Рефлексія

• Яке завдання викликало у вас найбільшу зацікавленість? Чому?

• Назвіть п’ятицифрові числа.

• Які правила додавання трицифрових чисел ви знаєте?

• Які правила віднімання трицифрових чисел вам відомі?

• Де можна використати ці знання?

• Які риси характеру допомагали навчатися, а які — заважали?

Активність, апатія, ввічливість, упертість, дисциплінованість, допитливість, ініціативність, наполегливість, неуважність, незібраність, недбалість, організованість.

• Похваліть себе. Чи з’явилося почуття самоповаги від роботи на уроці?






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.