Розробки уроків - Математика 4 клас I семестр за підручником М. В. Богдановича - 2018

НУМЕРАЦІЯ БАГАТОЦИФРОВИХ ЧИСЕЛ. ВЕЛИЧИНИ

УРОК 25. ЧИТАННЯ ТА ЗАПИС П'ЯТИЦИФРОВИХ ЧИСЕЛ. ДОДАВАННЯ І ВІДНІМАННЯ НА ОСНОВІ НУМЕРАЦІЇ БАГАТОЦИФРОВИХ ЧИСЕЛ: 50 000 + 400 + 50 + 9; 6789 - 6000; 6789 - 700

Мета:

формування предметних компетентностей: формувати в учнів уміння читати і записувати п'ятицифрові числа; вчити застосовувати усні прийоми виконання дій над круглими п'ятицифровими числами; вдосконалювати обчислювальні навички, вміння розв'язувати задачі; розвивати критичне мислення, вміння виділяти головне;

формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: розвивати вміння організовувати своє робоче місце, планувати власні дії, оцінювати свою роботу та діяльність однокласників; розвивати пізнавальний інтерес;

комунікативної: розвивати математичне мовлення, вміння доводити власну думку, правильно формулювати висловлювання з використанням математичних термінів;

соціальної: розвивати вміння продуктивно працювати в парах, групах, виявляти ініціативу, докладати власних зусиль для досягнення спільного результату;

інформаційної: розширити знання учнів про українські мультиплікаційні серіали;

здоров'язбережувальної: прищеплювати навички здорового способу життя.

Тип уроку: комбінований.

Основні терміни і поняття: ПОЗИЦІЙНИЙ принцип запису числа; розрядний склад числа.

Міжпредметні зв'язки: літературне читання, українська мова, основи здоров'я.

Обладнання: обчислювальні таблиці; картки для самостійної роботи; картки контролю; мультимедійне обладнання.

ХІД УРОКУ

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

1. Організація класу

Психологічна настанова

— Хто з вас не встиг поспілкуватися зі своїми рідними?

— Закрийте, будь ласка, на хвилинку очі.

— Уявіть, що ви вдома.

— Візьміть ніжно близьку людину за руку, посміхніться до неї.

— Подумки побажайте їй приємного дня.

— Рідна тепла посмішка поліпшить ваш настрій на весь день.

2. Актуалізація опорних знань

1) Усне опитування (фронтально з використанням прийомів («Мозковий штурм», «Інтрига»).

Творча робота «Незвичайна звичайність»

Учитель пропонує учням на аркуші паперу намалювати різними кольорами емоції. Завдання учні отримують у незвичайний спосіб. Теми малюнків записані на окремих аркушах та покладені в скриньку. Учні по черзі витягають своє завдання: зобразити радість, гнів, любов, заздрість, сором, страх, цікавість, задоволення, образу тощо. Потім учні разом з учителем розглядають та обговорюють малюнки.

— Які емоції підтримують здоров’я?

— І наші мультиплікаційні герої сьогодні отримують позитивні емоції...

— Розв’язавши наступні завдання, ми дізнаємось про це.

2) Усні обчислення (фронтально з використанням прийому «Мозковий штурм»).

Гра «Заморочки з бочки»

Хід гри

Клас об’єднується у три команди. Перед учнями на столі стоїть бочка із цікавими завданнями. Учні підходять до бочки, виймають картки із завданнями і дають відповіді. Переможе команда, члени якої не припустяться жодної помилки.

1. У бабусі Даші онук Паша, кіт Пушок, собака Дружок. Скільки у бабусі онуків? (Один)

2. Термометр показує плюс 15 градусів. Скільки градусів покажуть два таких термометри? (15)

3. Сашко витрачає на дорогу до школи 10 хвилин. Скільки часу він витратить, якщо піде разом з другом? (10 хвилин)

4. Дитина мого батька, а мені не брат. Хто це? (Сестра)

5. У парку 8 лавок. Три пофарбували. Скільки лавок стало в парку? (Вісім)

6. Мене звати Юра. У моєї сестри тільки один брат. Як звати брата моєї сестри? (Юра)

7. Батон розрізали на три частини. Скільки зробили розрізів? (Два)

8. Що легше — 1 кг вати або 1 кг заліза? (Однаково)

9. Вантажівка їхала в село. По дорозі вона зустріла 4 легкові машини. Скільки машин їхало в село? (Одна)

10. Двоє хлопчиків грали в шахи 2 години. Скільки часу грав кожен хлопчик? (Дві години)

11. Йшли син з батьком та дід з онуком. Скільки їх? (Троє)

12. Якою дорогою півроку їздять і півроку ходять? (По річці)

3) Тестування «Перевір свої знання» (індивідуальна робота з використанням прийому «Взаємоперевірка»).

1. Які числа записано в таблиці?

Сотні тисяч

Десятки тисяч

Одиниці тисяч

сотні

десятки

одиниці

І

1

0

0

2

3

II

5

3

2

0

0

І. а) Сто двадцять три;

б) тисяча двадцять три;

в) десять тисяч двадцять три.

II. а) Чотириста тридцять дві тисячі;

б) п’ятдесят три тисячі двісті;

в) чотириста тридцять два.

2. Яку цифру записано:

• у розряді одиниць тисяч числа 87 654?

а) 9;

б) 8;

в) 7.

• у розряді сотень числа 174 832?

а) 1;

б) 8;

в) 4.

3. Яке серед чисел:

• найбільше? найменше?

а) 6537; а) 9652;

б) 6753; б) 5926;

в) 6735. в) 6952.

4. Які три числа продовжують подану послідовність: 7500; 7400; 7300; 7200...?

а) 7210; 7220; 7210;

б) 7201; 7200; 7199;

в) 7100; 7000; 6900.

5. Яке з чисел записано у вигляді суми таких розрядних доданків:

9000 + 300 + 8?

а) 9038;

б) 9308;

в) 9380.

6. Скільки всього сотень у числі 63 501?

а) 63;

б) 635;

в) 5.

4) Каліграфічна хвилинка.

— Хлопці записують п’ятицифрові числа, склавши їх із цифр: 1; 0; 3.

— Дівчата записують п’ятицифрові числа, склавши їх із цифр: 1; 0; 2.

— Ми вирушаємо за позитивними емоціями до наших друзів...

5) Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з Інтернету: матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії).

«Живчик та його друзі» (серія і 1 «Народна медицина»)

Народна медицина, або цілительство — набір знань з медицини, що виникли до сучасної медицини та продовжують розвиватися паралельно з нею як альтернативна медицина.

Найпоширенішою формою народної медицини є траволікування, але також існує велике число її систем, пов’язаних з культурами окремих народів, наприклад Аюрведа, традиційна китайська медицина, тибетська медицина, акупунктура та багато інших.

— Чому наші герої зацікавилися народною медициною?

— Про це дізнаємось пізніше...

II. ОСНОВНА ЧАСТИНА

1. Повідомлення теми та мети уроку (фронтально з використанням прийому «Я — вчитель»)

— Поясніть розв’язання прикладів.

6789 - 6000 = (6000 + 700 + 80 + 9) - 6000 = 6000 - 6000 + 700 + 80 + 9 = 789

6789 - 700 = (6000 + 700 + 80 + 9) - 700 = 6000 + 700 - 700 + 80 + 9 = 6089

— Яка тема нашого уроку?

2. Мотивація навчальної діяльності (з використанням прийому «Незакінчене речення»)

• Додавати, віднімати на основі нумерації багатоцифрових чисел треба вміти, бо... (Відповіді учнів.)

— Де в реальному житті ми використовуємо ці знання? (Відповіді учнів.)

3. Опрацювання навчального матеріалу

1) Робота за підручником (с. 36-37).

а) Розв’язування завдань усно — № 226, 229 (фронтальна робота з використанням прийому «Коментування»).

б) Самостійне розв’язування прикладів № 230 (з використанням прийому «Взаємоперевірка»).

936 : 72 = 13

876 - 338 - 292 = 246

876 - (338 - 292) = 830

в) Самостійне розв’язування задачі № 231 (з використанням прийому «Взаємоперевірка»).

— Це задача на знаходження невідомого третього доданка. Відразу знайти ми його не можемо. Тому спочатку знаходимо другий доданок.

Розв’язання

1) 200 - 74 = 126 (кв.) — решта;

2) 126 : 6 = 21 (кв.) — цирк;

3) 74 + 21 = 95 (кв.) — ляльковий театр і цирк разом;

4) 200 - 95 = 105 (кв.) — кінотеатр.

2) Оздоровча фізкультхвилинка.

Вправа на саморегуляцію «Візьми себе в руки»

Тільки-но ти відчуєш, що тебе щось дратує, пригадай досить простий спосіб довести собі власну силу: обхопи долонями лікті й сильно притисни руки до грудей — це поза стриманої людини.

3) Робота з геометричним матеріалом — № 232.

— Відомо, що сторона ОА = АЕ. ОЕ дорівнює 18 см. Ми знаємо периметр трикутника — 72 см. Отже, можемо знайти суму двох сторін ОА і АЕ:

72 - 18 = 54 (см).

Результат, який знайшли, розділимо на 2:

54 : 2 = 27 (см). Отже, ОА = 27 см.

4) Розв'язування завдання з логічним навантаженням № 233 (з використанням прийому «Мозковий штурм»).

Учні додають найбільше і найменше трицифрові й чотирицифрові числа.

158; 851; 1058; 8510.

5) Робота в «Мультиплікаційній» студії.

(«Живчик та його друзі» серія 11 «Народна медицина»)

Гра «Правильний вибір»

— Що трапиться, коли всі казатимуть неправду?

— Спробуйте уявити такий безлад.

Гра «Доповни пораду»

• Чесна людина завжди говорить... (правду).

• Якщо зробив негарний учинок, слід відразу визнати свою... (провину).

• Коли щось обіцяєш, завжди треба виконувати... (свої обіцянки).

• Правдива людина ніколи свого товариша... (не обдурить).

— Потрібно завжди говорити тільки правду, якою б вона не була. У народі кажуть: «Правда світліша за світле небо». Дотримуйте чесного слова, дорожіть ним!

III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

1. Домашнє завдання

С. 38, № 234; 235.

2. Рефлексія

• Яке завдання викликало у вас найбільшу зацікавленість? Чому?

• Назвіть п’ятицифрові числа.

• Які правила додавання круглих багатоцифрових чисел ви знаєте?

• Які правила віднімання круглих багатоцифрових чисел вам відомі?

• Де можна використати ці знання?

• Які риси характеру допомагали навчатися, а які — заважали?

Активність, апатія, ввічливість, упертість, дисциплінованість, допитливість, ініціативність, наполегливість, неуважність, незібраність, недбалість, організованість.

• Похваліть себе. Чи з’явилося почуття самоповаги від роботи на уроці?




Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити