Розробки уроків - Математика 4 клас I семестр за підручником М. В. Богдановича - 2018
НУМЕРАЦІЯ БАГАТОЦИФРОВИХ ЧИСЕЛ. ВЕЛИЧИНИ
УРОК 28. РОЗРЯДИ - ОДИНИЦІ ТИСЯЧ, ДЕСЯТКИ ТИСЯЧ, СОТНІ ТИСЯЧ. ПОВТОРЕННЯ ПИСЬМОВОГО ДІЛЕННЯ НА ОДНОЦИФРОВЕ ЧИСЛО. ЗАДАЧІ, ЯКІ ВКЛЮЧАЮТЬ ЗНАХОДЖЕННЯ ЧАСТИНИ ЧИСЛА
Мета:
✵ формування предметних компетентностей: вчити учнів лічити сотнями тисяч до 10 сотень тисяч; ознайомити їх з новою лічильної одиницею — мільйоном; повторити усні прийоми обчислень множення і ділення; вдосконалювати вміння розв'язувати задачі; розвивати критичне мислення, вміння виділяти головне;
✵ формування ключових компетентностей:
уміння вчитися: розвивати вміння організовувати своє робоче місце, планувати власні дії, оцінювати свою роботу та діяльність однокласників; розвивати пізнавальний інтерес;
комунікативної: розвивати математичне мовлення, вміння доводити власну думку, правильно формулювати висловлювання з використанням математичних термінів;
соціальної: розвивати вміння продуктивно працювати в парах, групах, виявляти ініціативу, докладати власних зусиль для досягнення спільного результату;
інформаційної: розширити знання учнів про твори українських поетів; громадянської: виховувати любов до поезії, до рідного слова.
Тип уроку: комбінований.
Основні терміни і поняття: позиційний принцип запису числа; розрядний склад числа.
Міжпредметні зв'язки: літературне читання, українська мова.
Обладнання: обчислювальні таблиці; картки для самостійної роботи; картки контролю; мультимедійне обладнання.
ХІД УРОКУ
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
1. Організація класу
✵ Поезія — це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі (Ліна Костенко).
— Чим цікаве це висловлювання? (Поезія — це щось особливе, що не повторюється і, якщо торкнеться душі, то залишиться в ній назавжди.)
— Яке значення має поезія в житті людини? (Поезія збагачує людину, її душу.)
— Наші невгамовні дітлахи сьогодні доторкнуться не тільки до розуму, ай до душі...
2. Актуалізація опорних знань
1) Усні обчислення (фронтально з використанням прийому «Мікрофон»).
Гра «Обчислювальна машина»
Хід гри
Попрацюйте на «обчислювальній машині».
У машину закладено числа а = 151; 128; 143; 139.
Машина виконує зазначені дії. Яке число має вийти з машини?
Відповіді: 136; 143; 128; 154.
2) Тестування «Перевір свої знання» (індивідуальна робота з використанням прийому «Взаємоперевірка»).
1. 42 437 + 6245 = [ ].
a) 48 682;
б) 48 672;
в) 48 782.
2. 734 - 242 = [ ].
a) 382;
б) 492;
в) 482.
3. 207 + 139 + 263 = [ ].
a) 599;
б) 509;
в) 609.
4.400-227 + 108 = [ ].
a) 291;
б) 391;
в) 281.
5. Розв’язком рівняння х + 8 = 1047 є:
а) 1055;
б) 1039;
в) 1049.
6. На ремонт однієї квартири витратили 4 кг білої фарби і 3 кг коричневої. А на 6 таких квартир потрібно [ ] фарби.
а) 24 кг;
б) 18 кг;
в) 42 кг.
3) Каліграфічна хвилинка.
— Хлопці записують шестицифрові числа, склавши їх із цифр: 1; 0; 7
— Дівчата записують шестицифрові числа, склавши їх із цифр: 1; 0; 8.
4) Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з Інтернету: матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедїї).
Поети-класики — це поети, чиї вірші визнані кращими в літературі і є взірцем (Т. Шевченко, Леся Українка, І. Франко, М. Рильський, П. Тичина).
Поети-сучасники — це поети, що пишуть у наш час.
Поети-земляки — це поети, що живуть поряд з нами, на одній із нами землі.
— Доторкнемося поезії далі, розім’явши мозок...
II. ОСНОВНА ЧАСТИНА
1. Повідомлення теми та мети уроку (з використанням прийому «Коло ідей»)
— Зосередьтесь і з’ясуйте, яка тема нашого уроку?
Клас тисяч |
Клас одиниць |
||||
Сотні тисяч |
Десятки тисяч |
Одиниці тисяч |
Сотні |
Десятки |
Одиниці |
1 |
4 |
0 |
3 |
5 |
0 |
5 |
9 |
6 |
0 |
5 |
|
1 |
9 |
9 |
0 |
0 |
0 |
9 |
9 |
9 |
9 |
9 |
|
2 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
— Прочитайте числа.
— Назвіть найбільше, найменше.
— Як одержати 200 000 із попереднього числа?
— Скільки всього тисяч у кожному з чисел?
— Скільки розрядів має кожне число? Скільки класів?
— Яка тема нашого уроку?
2. Мотивація навчальної діяльності (з використанням прийому «Мозковий штурм»)
— А для чого нам треба володіти цими знаннями? (Відповіді учнів.)
3. Опрацювання навчального матеріалу
1) Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з інтернету: матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії).
Мільйон означає тисячу тисяч.
Мільйонами рахують населення великих міст, країн.
Мільйон — це найменше семицифрове число, перше число третього класу чисел.
Слово «мільйон» з’явилося в Італії в 1500 р. За переказами, його вперше вимовив італійський купець Марко Поло, який після повернення з тривалого перебування у Південно-Східній Азії, розповідаючи слухачам про незліченні багатства Індії та Китаю, замість «милле» (тисяча) вжив нове слово «мільйоні», що означає «велика тисяча», або «тисчища» (як іноді кажуть замість слова «камінь» — «каменище», замість «стовп» — «стовпище»). З тих пір число тисячу тисяч почали називати мільйоном.
2) Робота за підручником (с. 41).
а) Виконання завдання № 259 (фронтально з використанням прийому «Коментування»).
Варіант 1
184 532 = 100 000 + 80 000 + 4000 + 500 + 30 + 2
162 312 = 100 000 + 60 000 + 2000 + 300 + 10 + 2
Варіант 2
173 432 = 100 000 + 70 000 + 3000 + 400 + 30 + 2
195 642 = 100 000 + 90 000 + 5000 + 600 + 40 + 2
б) Перетворення одиниць вимірювання довжини № 260 (1) (з використанням прийому «Взаємоперевірка»).
в) Розв’язування рівнянь № 260 (2) (з використанням прийому «Взаємоперевірка»).
г) Розв’язування прикладів № 261 (робота в парах).
ґ) Розв’язування задачі № 262 (робота в міні-групах з використанням прийому «Два — чотири — всі разом»).
1) 354 : 3 = 118 (кг) — рис;
2) 354 - 118 = 236 (кг) — решта;
3) 236 : 4 = 59 (кг) — пшоно.
Творча робота над задачею
Учні дізнаються, на скільки кілограмів було більше рису, ніж пшона,
д) Розв’язування задачі № 263 (робота в парах з використанням прийому «Навчаючи — вчусь»).
Розв’язання задачі записують у зошити. Один учень коментує кожну дію.
1) 2 ∙ 245 = 490 (кг) — у пакетах по 2 кг;
2) 1000 - 490 = 510 (кг) — у пакетах по 3 кг;
3) 510 : 3 = 170 (пак.) — по 3 кг.
3) Фізкультхвилинка.
4) Робота в «Літературній» студії.
Гра «Пригадай твір та його автора»
Гра «Знавці поезії»
✵ Моя улюблена збірка віршів...
✵ Я люблю читати вірші...
✵ Нещодавно я прочитав(ла)...
✵ Мені подобається...
✵ Я захоплююсь...
— Поезія — це те особливе, що торкнулося сьогодні вашої душі і залишиться в ній назавжди.
III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
1. Домашнє завдання
С. 41-42, № 265; 266.
2. Рефлексія
✵ Яке завдання викликало у вас найбільшу зацікавленість? Чому?
✵ Назвіть шестицифрові числа.
✵ Згадайте алгоритм письмового ділення на одноцифрове число.
✵ Де можна використати ці знання?
✵ Передайте зміст своєї діяльності на уроці за допомогою трьох дієслів.
✵ Передайте свій емоційний стан після уроку за допомогою трьох прикметників.
✵ Чи мали вплив інші люди на досягнення успіху на уроці?
✵ Кому ви хочете подякувати?