Розробки уроків - Математика 4 клас I семестр за підручником М. В. Богдановича - 2018

НУМЕРАЦІЯ БАГАТОЦИФРОВИХ ЧИСЕЛ. ВЕЛИЧИНИ

УРОК 35. АНАЛІЗ КОНТРОЛЬНОЇ РОБОТИ. ОДИНИЦІ ВИМІРЮВАННЯ ДОВЖИНИ: МІЛІМЕТР, САНТИМЕТР, ДЕЦИМЕТР, МЕТР, КІЛОМЕТР. СПІВВІДНОШЕННЯ МІЖ ОДИНИЦЯМИ ВИМІРЮВАННЯ ДОВЖИНИ

Мета:

формування предметних компетентностей: проаналізувати результати контрольної роботи, виявити типові помилки, організувати роботу над помилками; систематизувати знання учнів про основні одиниці вимірювання довжини; формувати обчислювальні й графічні навички, вміння розв'язувати задачі на знаходження четвертого пропорційного; розвивати критичне мислення, вміння виділяти головне;

формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: розвивати вміння організовувати своє робоче місце, планувати власні дії, оцінювати свою роботу та діяльність однокласників; розвивати пізнавальний інтерес;

комунікативної: розвивати математичне мовлення, вміння доводити власну думку, правильно формулювати висловлювання з використанням математичних термінів;

соціальної: розвивати вміння продуктивно працювати в парах, групах, виявляти ініціативу, докладати власних зусиль для досягнення спільного результату;

інформаційної: розширити знання учнів про твори українських поетів; громадянської: виховувати любов до поезії, до рідного слова.

Тип уроку: комбінований.

Основні терміни і поняття: величини.

Міжпредметні зв'язки: українська мова, літературне читання, мистецтво.

Обладнання: обчислювальні таблиці; картки для самостійної роботи.

ХІД УРОКУ

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

1. Організація класу

Психологічна настанова

— Покладіть руки на парту, заплющте очі та промовляйте:

Я — учень (учениця)

Я — хочу знати

Я — думаю

Я — вмію

Я — знаю

Я — творча особистість

2. Актуалізація опорних знань

1) Усне опитування (фронтально з використанням прийому «Інтрига»).

Кажуть, мова — це душа народу. Скільки пісень і віршів складено про неї: рідну мову опоетизовують так само, як кохання, природу, рідний край...

а) Гра «Знайди другу половинку».

Хід гри

Присутні об’єднуються у дві команди. Виграє команда, у якої більше учнів не припустилися помилки.

1-ша команда

Для кожного його мова —

• вилетить — не спіймаєш.

Слово до слова —

• а людину по мові.

Слово — не горобець.

• на вітер.

Не кидай слова

• найкраща й найсолодша.

Птицю пізнати по пір’ю,

• зложиться мова.

2-га команда

Від красних слів

• своєму слову.

Будь господарем

• язик не відсохне.

Красне слово —

• письмо — ґрунт.

Слово — вітер,

• треба бути йому паном.

Мовивши слово,

• золотий ключ.

— З якою формою літературної творчості ви' зустрілися?

— Про що ці прислів’я?

— Солов’їна, барвінкова, калинова — якими ще епітетами можна «прикрасити» українську мову? Кожен народ цінує і дбає про материнську мову — ось чому про неї складено так багато прислів’їв і приказок.

Наші непосидючі фруктики на місці ніяк не можуть усидіти. їх поетична гра зацікавила. І нам хочуть загадати віршовану загадку...

б) Гра «Змалюй словами».

Книги — морська глибина:

Хто в них пірне аж до дна,

Той, хоч і труду мав досить,

Дивнії перли виносить.

І. Я. Франко

в) Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з Інтернету: матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії).

Слов’яни називали їх, як французи та німці, перлами — від латинського слова «пірула», що означає «маленька грушка».

Перли мають вигляд перламутрових зерен кулястої форми. Розміри перлів — від мікроскопічних до величини голубиного яйця. Колір білий, рожевий, жовтуватий, іноді — чорний. Розрізняють перли морські та річкові.

Видобуток перлів найпоширеніший у Червоному морі і Перській затоці, біля берегів Шрі-Ланки, Австралії, Японії, Таїті, Мексики, Венесуели.

2) Аналіз контрольної роботи.

• Повідомлення результатів виконання роботи.

• Колективна робота над типовими помилками.

• Індивідуальна робота над помилками, допущеними в контрольній роботі.

II. ОСНОВНА ЧАСТИНА

1. Повідомлення теми та мети уроку (фронтально з використанням прийому «Мозковий штурм»)

— Виконайте завдання.

— Розташуйте у порядку зростання.

1 км; 1 мм; 1 дм; 1 м; 1 см.

— Як назвати одним словом?

Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з Інтернету: матеріал з Вікіпедії —вільної енциклопедії)

Одиниці вимірювання довжини з’явилися в процесі трудової діяльності людини. У давнину люди могли вимірювати і порівнювати довжини, не користуючись жодними предметами. Мірками довжини були частини тіла людини (пряма сажень — відстань між кінцями середніх пальців витягнутих горизонтально рук людини, лікоть — відстань від кінця середнього пальця до згину руки, чверть — найбільша відстань між кінцями розчепірених указівного і великого пальців і т. ін.). Різні народи мали свої одиниці вимірювання довжини. Але у зв’язку з розвитком торгівлі різні одиниці гальмували торговельні відносини між країнами, і природно виникла необхідність у якійсь спільній одиниці.

У 1792 році комісія Паризької академії наук запропонувала взяти за основу розміри Земної кулі. Нову одиницю довжини вона визначила як 1/10 000 000 — частина меридіана від полюса до екватора — та назвала її метр (від грецького слова metro — «міра»). На основі вимірювання довжини меридіана французькими вченими Т. Мешеном і Ж. Д’Аламбером була виготовлена лінійка з платини — архівний метр. Число 10 було взято за основу підрозділу метра. Ось чому метрична система мір пов’язана з десятковою системою числення.

У 1889 році було виготовлено кілька зразків, які затвердили як еталон — найточнішу міру метра.

— Яка тема нашого уроку?

2. Мотивація навчальної діяльності (з використанням прийому «Мікрофон»)

• Нам необхідні ці знання, бо...

3. Опрацювання навчального матеріалу

1) Робота за підручником (с. 51-53).

а) Перетворення одиниць вимірювання довжини — № 315 (фронтально з використанням прийому «Коментування»).

1 м : 1 см = 100 см : 1 см (у 100 разів);

1 м : 1 дм = 10 дм : 1 дм (у 10 разів);

1 м : 1 мм = 1000 мм : 1 мм (у 1000 разів).

б) Самостійне перетворення одиниць вимірювання довжини — № 316; 318 (з використанням прийому «Взаємоперевірка»).

Варіант 1

67 250 м = 67 км 250 м

3008 м = 3 км 8 м

5080 м = 5 км 80 м

15 788 м = 15 км 788 м

20 м 8 дм = 2080 см

20 м 8 дм = 208 дм

20 м 8 дм = 20 800 мм

Варіант 2

78 360 м = 78 км 360 м

4070 м = 4 км 70 м

30 м 9 дм = 3090 см

4009 м = 4 км 9 м

14 677 м = 14 км 677 м

30 м 9 дм = 309 дм

30 м 9 дм = 30 900 мм

в) Розв’язування задачі № 319 (робота в групах з використанням прийому «Навчаючи — вчусь»).

План розв’язання задачі

1) У скільки разів 12 кг більше, ніж 3 кг?

2) Скільки кілограмів смажених кавових зерен вийде із 12 кг сирих?

1) 12 : 3 = 4 (рази);

2) 2 ∙ 4 = 8 (кг);

2 ∙ (12 : 3) = 8 (кг)

г) Усне розв’язування задачі № 321 (з використанням прийому «Мозковий штурм»).

100 ∙ 13 = 1300 км — протяжність території України із Заходу на Схід;

100 ∙ 9 = 900 км — з Півночі на Південь.

ґ) Усне розв’язування задачі № 322 (з використанням прийому «Мозковий штурм»).

Умову задачі доцільно зобразити у вигляді креслення (графічно).

50 + 65 = 115 (км) — більше пролетів другий літак.

2) Фізкультхвилинка «Наша мова» (муз. І. Демаріна, сл. Ю. Рибчинського).

Мова, наша мова, мова кольорова,

В ній гроза травнева, тиша вечорова.

Мова наша, мова — літ минулих повість,

Вічно юна мудрість, сива наша совість. (Двічі)

Мова, наша мова — мрійнику — жар-птиця,

Грішнику — спокута, спраглому — криниця.

А для мене, мово, ти — як синє море,

У якому тоне і печаль, і горе. (Двічі)

3) Завдання з логічним навантаженням — № 324 (робота в міні-групах з використанням прийому «Навчаючи — вчусь»).

1 м = 100 см

1000 : 8 = 125 (см)

700 : 5 = 140 (см)

Відповідь: частини семиметрової колоди довші.

4) Робота в «Літературній» студії (фронтально з використанням прийому «Мозковий штурм»).

Поетичний практикум

— Визначте риму уривка вірша І. Я. Франка.

У долині село лежить,

понад селом туман дрижить,

а на горбі край села

стоїть кузня немала.

А в тій кузні коваль клепле,

а в коваля серце тепле,

а він клепле та співа,

всіх до кузні іззива.

— Письменник Михайло Коцюбинський так говорив про І. Я. Франка: «Скромно одягнений, тихий і непомітний, поки мовчить. А заговорить — і вас здивує, як ця невисока фігура росте й росте перед вами, мов у казці. Вам стане тепло і ясно од світла його очей, і його мова здається не словами, а сталлю, що б’є кремінь і сипле іскри».

— Що він мав на увазі?

— А завершимо наш урок такими рядочками із пісні...

Я без тебе, мово,— без зерна полова,

Соняшник без сонця, без птахів діброва.

Як вогонь, у серці я несу в майбутнє

Незгасиму мову, слово незабутнє.

III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

1. Домашнє завдання

С. 53, № 325;326.

2. Рефлексія

• Яке завдання викликало у вас найбільшу зацікавленість? Чому?

• Як засвоїли навчальний матеріал? («Квітка засвоєння»)

Учні прикріплюють на дошці пелюстки квітки:

зелені — все зрозуміло;

сині — майже все зрозуміло;

жовті — зрозуміло наполовину;

оранжеві — дещо зрозуміло;

червоні — нічого не зрозуміло.

• Які правила множення на 10; 100; 1000 ви знаєте?

• Які правила ділення на 10; 100; 1000 запам’ятали?

• Що позначають літерами: м, дм, см, мм, км?

• Які основні одиниці вимірювання довжини ви знаєте?

3. Прощання

Інструкція: учні в парах беруться за руки й дарують одне одному усмішку: кожен повертається до свого сусіда і, сказавши йому те, що викликало в нього захоплення і побажавши йому чогось гарного, усміхається. Учитель дякує класу за роботу.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.