Розробки уроків - Математика 4 клас I семестр за підручником М. В. Богдановича - 2018

НУМЕРАЦІЯ БАГАТОЦИФРОВИХ ЧИСЕЛ. ВЕЛИЧИНИ

УРОК 36. ОДИНИЦІ ВИМІРЮВАННЯ МАСИ: ГРАМ, КІЛОГРАМ, ЦЕНТНЕР, ТОННА. СПІВВІДНОШЕННЯ МІЖ ОДИНИЦЯМИ ВИМІРЮВАННЯ МАСИ. ЗАДАЧІ, ЯКІ РОЗВ'ЯЗУЮТЬСЯ СПОСОБОМ ВІДНОШЕННЯ

Мета:

формування предметних компетентностей: систематизувати знання учнів про одиниці вимірювання маси; формувати вміння розв'язувати задачі на знаходження четвертого пропорційного; розвивати критичне мислення, вміння виділяти головне;

формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: розвивати вміння організовувати своє робоче місце, планувати власні дії, оцінювати свою роботу та діяльність однокласників; розвивати пізнавальний інтерес;

комунікативної: розвивати математичне мовлення, вміння доводити власну думку, правильно формулювати висловлювання з використанням математичних термінів;

соціальної: розвивати вміння продуктивно працювати в парах, групах, виявляти ініціативу, докладати власних зусиль для досягнення спільного результату;

інформаційної: розширити знання учнів про твори українських поетів; громадянської: виховувати любов до поезії, до рідного слова.

Тип уроку: комбінований.

Основні терміни і поняття: величини.

Міжпредметні зв'язки: літературне читання, українська мова, мистецтво.

Обладнання: обчислювальні таблиці; картки для самостійної роботи; картки контролю; мультимедійне обладнання.

ХІД УРОКУ

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

1. Організація класу

Психологічна настанова

— Поезія живе у кожній людині, адже це частина нашої душі. Вона навчає нас мріяти, розмірковувати, розрізняти добро і зло, веде у світ прекрасного. Ми з великою вдячністю повинні згадувати тих людей, які склали чи складають для нас чудові віршовані перлини.

2. Актуалізація опорних знань

1) Усне опитування (фронтально з використанням прийому «Мозковий штурм»).

— Наші допитливі малята вирішили розкрити в собі таланти.

а) Гра «Рими поруч».

У нас осінь... (золота).

Зібрані давно... (жита).

Час назад не... (поверта).

Ахілесова... (п’ята).

У кімнаті... (чистота).

Написали ми ...(листа).

Знаєм села і... (міста).

А в очах є... (доброта).

— З такою доброю настановою згадаємо про веселу математику...

2) Усні обчислення (фронтально з використанням прийому «Мозковий штурм» з подальшою взаємоперевіркою).

• У млині було вісім мішків, на кожному мішку сиділо по дві миші, прийшов мельник з котом, скільки тепер стало ніг? (Дві ноги мельника)

• На дереві сиділа зграйка горобців, стрілець вистрілив — один упав. Скільки залишилось горобців? (Один — той, що впав)

• Летів гурт голубів, і стояли дуби; як сядуть по два — один дуб гуляє, як сядуть по одному — то дуба не вистачає. Скільки було голубів і дубів? (Чотири голуби і три дуби)

• Сорок п’ят і сорок п’ят — скільки буде? (Вісімдесят п’ять)

• Якщо півтори курки несуть півтора яйця за півтора дня, скільки дві курки знесуть за два дні? (4 яйця)

• П’ять копачів за 5 годин викопують 5 м канави. Скільки копачів за 100 годин викопають 100 м канави? (5 копачів)

• Скільки в мене квітів, якщо всі з них окрім двох — троянди, всі окрім двох — тюльпани, і всі окрім двох — маргаритки? (Три)

• Скільки буде: два плюс два поділити на два? (3. Перша дія — ділення, про дужки не йшлося.)

3) Математичний диктант (індивідуальна робота з подальшою самоперевіркою).

Гра «Математична естафета»

Хід гри

Клас об’єднується у три групи (1-ша група — Живчика, 2-га група — Лимончика, 3-тя група — Грушки).

За сигналом учителя учні розв’язують вирази, передаючи їх ланцюжком одне одному. Виграє та команда, яка швидше поверне розв’язані вирази учителю.

1. Чому дорівнює ділене, якщо дільник 12, а частка 8?

2. Обчислити: 700 - 300 + 200 + 300 - 600 = [ ].

3. Знайти добуток чисел: 24 і 4.

4. Знайти різницю чисел: 800 і 9.

5. Число 12 збільшити в 7 разів.

6. На скільки більше 81від 24?

7. 1/70 = 4. Знайти усе число.

8. Знайти 6/7 від 42.

9. Обчислити: 7 + 6 – 8 + 9 – 7 + 5 = [ ].

10. Число 740 зменшити на 200.

11. Число 290 збільшити на 10.

12. 1/4 = 70. Знайти все число.

13. Обчислити: 700 + 300 - 600 + 200 - 400 + 800 = [ ].

14. Яке число помножили на 80 і отримали 320?

Відповіді: 96; 300; 96; 791; 84; 57; 280; 36; 12; 540; 300; 280; 1000; 4.

4) Каліграфічна хвилинка.

— Хлопці записують числа у порядку спадання.

1000; 791; 540; 300; 280; 96; 84; 57; 36; 12; 4.

— Дівчата записують двоцифрові числа-у порядку зростання.

4; 12; 36; 57; 84; 96; 280; 300; 540; 791; 1000.

5) Робота за індивідуальними картками.

Картка 1

1. Розв’язати рівняння.

х + 127 = 182

х - 134 = 128

2. Порівняти.

1074 [ ] 1047 + 30

282 [ ] 240 + 42

3. Скласти задачу і записати її розв’язання.

Б. — 350 кг

М. — ?, у 7 р. <, ніж Б.

Л. — ?, у 5 р. >, ніж М.

4. Накреслити квадрат, сума довжин сторін якого становить 12 см.

Картка 2

1. Розв’язати рівняння.

х + 134 = 185

х - 125 = 128

2. Порівняти.

1064 [ ] 1027 + 20

392 [ ] 340 + 32

3. Скласти задачу і записати її розв’язання.

Б. — 420 кг

М. — ?, у 7 р. <, ніж Б.

Л. — ?, у 6 р. >, ніж М.

4. Накреслити квадрат, сума довжин сторін якого становить 16 см.

II. ОСНОВНА ЧАСТИНА

1. Повідомлення теми та мети уроку (фронтально з використанням прийому «Мікрофон»)

1) Розв'язування задачі-жарту.

У друзів Михайлика був поганий настрій. У хлопчика був 1 кг цукерок. Друзі вирішили поліпшити настрій цукерками. Через деякий час настрій у друзів значно поліпшився, але не залишилося жодної цукерки. Скільки цукерок з’їли друзі, якщо Михайлик ані на секунду не забував, що кожна цукерка важить 50 г? Ось така дружба...

1 кг =1000 г

1000 : 50 = 20 (щ)

Відповідь: 20 цукерок.

2) Гра «Магазин».

— Я — продавець продовольчих товарів. Що мені потрібно для роботи? Звісно, нам не обійтися без ваг і гир.

— Які гирі нам потрібні?

— Які одиниці вимірювання маси ви знаєте? Яка з них найменша? Яка — найбільша?

1 кг = 1000 г

— Але в магазини привозять і великі маси вантажів...

Що таке центнер? Як записати коротко?

1 ц = 100 кг

1 т = 1 000 кг

— Яка тема нашого уроку?

2. Мотивація навчальної діяльності (з використанням методу «Мікрофон»)

— Де в житті нам знадобляться ці знання? (Відповіді учнів.)

3. Опрацювання навчального матеріалу

1) Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з Інтернету: матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії).

— Для вимірювання маси великих вантажів (зібраного в полі врожаю, видобутого вугілля і нафти) використовують одиниці вимірювання маси — центнер і тонну.

1 центнер позначається скорочено 1 ці дорівнює 100 кг;

1 тонна позначається скорочено 1 ті дорівнює 1000 кг, або 10 ц.

1 ц — це приблизно 2 мішки картоплі або 1 мішок цукру.

1 т — це маса малометражного автомобіля.

2) Порівняння величин (фронтально з використанням прийому «Коментування»).

Картка № 1

Картка № 2

Картка № 3

3) Робота за підручником (с. 53-54).

а) Перетворення одиниць вимірювання маси (фронтально з використанням прийому «Коментування»).

Виконання завдання № 328

Щоб дізнатися масу меду, потрібно від загальної маси відняти масу банки.

1 кг = 1000 г, отже: 1000 - 300 = 700 (г) маса меду.

Виконання завдання № 329

1 ц = 100 кг

1) 100 : 2 = 50 (кг) — маса одного мішка;

2) 3 т 500 кг = 3500 кг

3500 : 50 = 70 (мішків)

Отже, автомобілем можна перевезти 70 мішків цукру-піску.

б) Самостійне перетворення одиниць вимірювання довжини — № 330 (з використанням прийому «Взаємоперевірка»).

3 т 80 кг = 3080 кг

7 кг 5 г = 7005 г

3800 кг = 38 ц

20 000 г = 20 кг

7 кг = 7000 г

3 т 6 ц = 36 ц

12 кг 60 г =12 060г

в) Розв’язування задачі № 332 (самостійна робота із наступною самоперевіркою за записом на дошці).

— Складіть короткий запис задачі, з’ясувавши, що 60 т = 600 ц.

Учні розв’язують задачу самостійно з подальшою перевіркою з коментуванням. Один учень працює біля дошки.

1) 600 : 3 = 200 (раз.)

2) 2 ∙ 200 = 400 (ц) = 40 (т)

г) Розв’язування задачі № 333 (з використанням прийому «Мозковий штурм»).

1) 5000 - 1000 = 4000 (л) — води залишилося в двох цистернах;

2) 4000 : 2 = 2000 (л) — води стало в одній цистерні;

3) 2000 + 1000 = 3000 (л) — води було в другій цистерні.

Відповідь: в одній цистерні було 2000 л води, а в другій — 3000 л води.

ґ) Усне розв’язування задачі № 335 (з використанням прийому «Мозковий штурм»).

12 300 : 15 ∙ 60 = 49 200 (г) = 49 кг 200 г

4) Музична фізкультхвилинка

МОВА У СЕРЦІ НАРОДУ

(муз. і сл. Н. Красоткіної).

Наче юна зоря світанкова,

Ти лісами, степами ідеш,

Українська чарівная мово,

Ти у серці народу живеш!

Мелодійна моя, промениста,

Як Земля, твій багатий словник.

Українськая мово пречиста,

Ти ж у серці народу навік!

— Надія Григорівна Красоткіна — вчитель, талановита людина, авторка безлічі книг для дітей і вчителів.

5) Гра «Хто більше?» (з використанням методу «Інтерв'ю»).

1. Дібрати іменники до слова мова.

Мова — глибина, скарб, душа...

2. Дібрати прикметники до слова мова.

Солов’їна, золота, кольорова, чудова...

— А завершимо наш урок такими рядочками із пісні Н. Красоткіної...

Як із моря не висушить воду,

Не злічити джерел і струмків,

Рідна мова у серці народу

Буде жити навіки-віків!

ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

1. Домашнє завдання

С. 54, № 336; 337.

2. Рефлексія

• Яке завдання викликало у вас найбільшу зацікавленість? Чому?

• Що позначають літерами: т, кг, ц, г?

• Які основні одиниці вимірювання маси ви знаєте?

• Де можна використати ці знання?

• Які риси характеру допомагали навчатися, а які — заважали?

Активність, апатія, ввічливість, упертість, дисциплінованість, допитливість, ініціативність, наполегливість, неуважність, незібраність, недбалість, організованість.

• Похваліть себе. Чи з’явилося почуття самоповаги від роботи на уроці?






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.