Розробки уроків - Математика 4 клас I семестр за підручником М. В. Богдановича - 2018

УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ ЗА 3-й КЛАС. ПИСЬМОВІ ПРИЙОМИ МНОЖЕННЯ І ДІЛЕННЯ

УРОК 3. ПИСЬМОВЕ ДОДАВАННЯ І ВІДНІМАННЯ У МЕЖАХ 1000. НЕРІВНОСТІ З ОДНІЄЮ ЗМІННОЮ

Мета:

формування предметних компетентностей: вдосконалювати обчислювальні навички учнів у межах 1000, вміння складати вирази; розвивати вміння розв'язувати обернені задачі; розвивати критичне мислення, вміння виділяти головне;

формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: розвивати вміння організовувати своє робоче місце, планувати власні дії, оцінювати свою роботу та діяльність однокласників; розвивати пізнавальний інтерес;

комунікативної: розвивати математичне мовлення, вміння доводити власну думку, правильно формулювати висловлювання з використанням математичних термінів;

соціальної: розвивати вміння продуктивно працювати в парах, групах, виявляти ініціативу, докладати власних зусиль для досягнення спільного результату;

інформаційної: розширити знання учнів про український фольклор;

громадянської: виховувати повагу до народних традицій.

Тип уроку: комбінований.

Основні терміни і поняття: позиційний принцип запису числа; розрядний склад числа.

Міжпредметні зв'язки: українська мова, літературне читання.

Обладнання: обчислювальні таблиці; схеми-інструкції щодо розв'язання задач; картки для самостійної роботи; картки контролю; довідничок.

ХІД УРОКУ

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

1. Організація класу

Створення позитивного настрою («Самоналаштування»)

— Покладіть руки на парту, заплющте очі та промовляйте:

Я зможу сьогодні добре працювати на уроці.

Я — особистість творча.

Я бажаю однокласникам успіхів на уроці.

2. Актуалізація опорних знань

1) Усне опитування (фронтальне з використанням прийому «Мікрофон»).

— Наша навколосвітня подорож починається. Щоб стати справжнім мандрівником, необхідно багато тренуватися. В цьому нам допомагатиме математика. Приготуємося до старту. Згадаємо пройдений матеріал, який знадобиться нам під час мандрівки.

• Яку арифметичну дію виконуємо при знаходженні суми? (Додавання)

• Назвіть компоненти при додаванні. (Перший доданок, другий доданок, сума)

• Яку арифметичну дію виконуємо при порівнянні чисел? (Віднімання)

• Назвіть компоненти при відніманні. (Зменшуване, від’ємник, різниця)

• Якщо в задачі запитується, скільки залишилося, яку останню дію виконуємо? (Віднімання)

2) Усні обчислення (фронтальне з використанням прийому «Мікрофон»).

— А зараз перевіримо наскільки ви були уважними на минулому уроці.

— Запишіть розв’язання задач виразами.

• Бабусі 54 роки. Вона в 9 разів старша, ніж онук. Скільки років онукові?

• Купили 560 м тканини. Витратили восьму частину цієї тканини. Скільки метрів тканини витратили?

• В обідній залі за чотирма столиками сиділо по 18 чоловік. Скільки людей знаходилося в залі?

• В одному лотку 30 яєць. Скільки потрібно лотків, щоб розфасувати 210 яєць?

• У спортивній залі було 120 дітей, а дорослих — у 10 разів менше. Скільки дорослих було в залі?

• На фабриці працювало 270 чоловіків, а жінок — на 140 більше, ніж чоловіків. Скільки жінок працювало на фабриці?

Відповіді: 54 : 9 = 6; 560 : 8 = 70; 18 ∙ 4 = 72; 210 : 30 = 7; 120 : 10 = 12; 270 + 140 = 410.

3) Каліграфічна хвилинка.

— Дівчатам — записати відповіді усних обчислень в порядку зростання, збільшуючи на 100.

106; 107; 112; 170; 172; 510.

— Хлопцям — записати відповіді усних обчислень в порядку спадання, збільшуючи на 100.

510; 172; 170; 112; 107; 106.

4) Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з Інтернету: матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії).

— Подорожувати з компанією завжди цікавіше. Нашим помічником та супутником стане...

• Хоч маленький цей хлопчина,

Зате має добру силу:

Злого змія подолав,

Сестру Оленку врятував. (Котигорошко)

— «Котигорошко» — анімаційний фільм 1970 року Творчого об’єднання художньої мультиплікації студії «Київнаукфільм», режисер — Борис Храневич. Мультфільм знято за мотивами однойменної української народної казки.

II. ОСНОВНА ЧАСТИНА

1. Повідомлення теми та мети уроку (з використанням прийому «Мозковий штурм»)

— Перевіримо вашу готовність до мандрів.

У поданих виразах усі однакові числа замінено однаковими фігурами. Чи зможеш ти знайти ці числа?

— Яка тема нашого уроку? (Відповіді учнів.)

2. Мотивація навчальної діяльності (з використанням прийому «Мікрофон»)

— А чи знадобляться нам ці знання у житті? (Відповіді учнів.)

— Який висновок можна зробити?

3. Опрацювання навчального матеріалу

1) Робота за підручником.

а) Письмове обчислення виразів № 23 (з використанням прийому «Коментування»).

Варіант 1 Варіант 2

(340 + 230) - 450 = 120 890 - (340 + 230) = 320

(324 + 548) - (130 - 67) = 809 (308 - 136) + (354 + 98) = 624

б) Робота над задачею № 24 (робота в міні-групах з використанням прийому «Навчаючи — вчусь»).

• Аналіз умови задачі. Складання короткої умови.

— Яким є головне питання?

— Чи можемо відразу відповісти на питання задачі? Чому?

— Про що дізнаємося першою дією? другою?

— Якою дією відповімо на головне питання задачі?

• Диференційована робота

Учні високого рівня знань розв’язують задачу виразом.

(90 ∙ 3 + 90) : 6 = 60

Учні достатнього рівня знань розв’язують задачу по діях:

1) 90 ∙ 3 = 270 (уч.) — відвідало другого дня;

2) 270 + 90 = 360 (уч.) — відвідало за два дні;

3) 360 : 6 = 60 (уч.)

Відповідь: 60 учнів четвертих класів відвідали музей за ці 2 дні.

Решта учнів — за допомогою короткої умови на картках-підказках і схеми-опори.

1) [ ] ∙ [ ] = [ ] (уч.)

2) [ ] + [ ] = [ ] (уч.)

3) [ ] : [ ] = [ ] (уч.)

в) Робота над задачею № 25 (робота в міні-групах з використанням прийому «Я — вчитель»).

План розв’язання

• Скільки важать 5 диванів?

• Скільки важать 6 стільців?

• Скільки важить один стілець?

Диференційована робота

Учні високого рівня знань розв’язують задачу виразом.

(950 – 130 ∙ 5) : 6 = 50

Учні достатнього рівня знань розв’язують задачу по діях:

1) 130 ∙ 5 = 650 (кг) — важать 5 диванів;

2) 950 - 650 = 300 (кг) — важать 6 стільців;

3) 300 : 6 = 50 (кг)

Відповідь: маса одного стільця 50 кг.

Решта учнів — за допомогою короткої умови на картках-підказках і схеми-опори.

1) [ ] ∙ [ ] = [ ] (кг)

2) [ ] - [ ] = [ ] (кг)

3) [ ] : [ ] = [ ] (кг)

Творча робоча над задачею

Учні складають обернену задачу, щоб знайти число 950, та розв’язують її.

г) Самостійна робота (з подальшою перевіркою вчителем).

Розв'язування задач № 28

1) 20 ∙ 4 + 30 ∙ 3 = 170 (кг)

2) 10 ∙ 6 – 10 ∙ 6 : 3 = 40 (л)

Розв'язування виразів № 27

— До кожної нерівності доберіть по 2 значення змінної а, щоб нерівність була істинною.

130 - а > 80 а ∙ 8 < 36 а : 8 > 4

а = 49; 48... а = 1; 2; 3; 4 а = 40; 48; 56; 64

2) Фізкультхвилинка (рухлива під пісню про Котигорошка).

Я малят люблю усіх

І давно вже звик до них.

Маю я тепер нову

Срібну шаблю й булаву.

Приспів:

Я — Котигорошко,

Ми — котигорошки,

Любим рідний

Серцю наш куточок.

Вірних друзів я зберу

І підніму булаву:

— Хлопці, гей! Йдемо в похід,

Змія провчимо як слід.

Приспів.

3) Розв'язування логічної задачі № 29 (фронтальна робота з використанням прийому «Мозковий штурм»).

Відповідь: 6 способами.

4) Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з Інтернету: матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії).

Сюжет мультфільму

Було у чоловіка три славні сини і красуня-донька. Але налетів злий дракон-смерч і забрав усіх діток. Заплакала дружина, а зі сльозинки виросла горошинка у вигляді малесенького хлопчика, Котигорошка, який, озброївшись величезною булавою, вирушив братиків виручати.

Мультфільм знято за мотивами однойменної української народної казки.

Смерч, торнадо — атмосферне явище, що є стрімким воронкоподібним вихором заввишки до 1,5 км, який витягується від купчасто-дощової хмари до поверхні води або землі.

В Україні 26 травня 1948 року над селами Білогорівка та Берестове Донецької області промчав смерч, діаметр якого в основі становив близько 30 м. Смерч обрушився на пасажирський потяг та скинув 7 вагонів із полотна залізниці. 11 травня 2016 року було зафіксовано торнадо між селами Плотича та Івачів Долішній, а також на околицях Тернополя.

Булава (від праслов. «ґуля», «грудка») — холодна зброя ударно-роздроблювальної дії, символ влади у деяких країнах, один з козацьких клейнодів.

Булава складається з дерев’яної чи металевої ручки завдовжки 0,5-0,8 метрів, до якої кріпиться металева, дерев’яна чи кам’яна куля 10-15 см у діаметрі. Полковнича булава замість кулі мала кілька металевих пластин — «пер», тому й називалася ще «перначем». Булаву прикрашали коштовним камінням.

Символ влади в українців, поляків, турків та інших народів. Один з українських козацьких клейнодів:

а) символ влади гетьмана України;

б) символ влади полковника;

в) символ влади кошового отамана Запорозької Січі.

III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

1. Домашнє завдання

С. 6-7, № 30; 31.

2. Рефлексія

• Яке завдання викликало у вас найбільшу зацікавленість? Чому?

• Як засвоїли новий матеріал? («Квітка засвоєння»)

Учні прикріплюють на дошці пелюстки квітки:

зелені — все зрозуміло;

сині — майже все зрозуміло;

жовті — зрозуміло наполовину;

оранжеві — дещо зрозуміло;

червоні — нічого не зрозуміло.

• Про що слід пам’ятати, виконуючи письмове додавання і віднімання трицифрових чисел?

• Як розв’язувати нерівності з однією змінною?

3. Прощання

Інструкція: учні в парах беруться за руки й дарують одне одному усмішку: кожен повертається до свого сусіда і, сказавши йому те, що викликало в нього захоплення, і побажавши йому чогось гарного, усміхається. Учитель дякує класу за роботу.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.