Розробки уроків - Математика 4 клас I семестр за підручником М. В. Богдановича - 2018

АРИФМЕТИЧНІ ДІЇ З БАГАТОЦИФРОВИМИ ЧИСЛАМИ. ПИСЬМОВЕ ДОДАВАННЯ І ВІДНІМАННЯ БАГАТОЦИФРОВИХ ЧИСЕЛ

УРОК 42. ПИСЬМОВЕ ДОДАВАННЯ І ВІДНІМАННЯ БАГАТОЦИФРОВИХ ЧИСЕЛ

Мета:

формування предметних компетентностей: ознайомити учнів з прийомом письмового додавання і віднімання багатоцифрових чисел у межах мільйона; вдосконалювати вміння розв'язувати рівняння, задачі; розвивати критичне мислення, вміння виділяти головне;

формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: розвивати вміння організовувати своє робоче місце, планувати власні дії, оцінювати свою роботу та діяльність однокласників; розвивати пізнавальний інтерес;

комунікативної: розвивати математичне мовлення, вміння доводити власну думку, правильно формулювати висловлювання з використанням математичних термінів;

соціальної: розвивати вміння продуктивно працювати в парах, групах, виявляти ініціативу, докладати власних зусиль для досягнення спільного результату;

інформаційної: розширити знання учнів про винаходи людства.

Тип уроку: комбінований.

Основні терміни і поняття: позиційний принцип запису числа; розрядний склад числа.

Міжпредметні зв'язки: «Я у світі», українська мова, мистецтво.

Обладнання: обчислювальні таблиці; картки для самостійної роботи; картки контролю; мультимедійне обладнання.

ХІД УРОКУ

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

1. Організація класу

Психологічна настанова

Девіз уроку:

• Замало опанувати премудрість, слід також уміти користуватися нею (Цицерон).

— Поясніть вислів.

— А ми продовжуємо мандрувати чарівним світом винаходів.

— Ви вмієте берегти таємниці?

— Рано вранці я знайшла біля свого старенького радіоприймача на кухонному підвіконні оці два гвинтики! (Показує.) Синій і жовтий! Як ви гадаєте, що це може означати? (Учні озвучують свої думки, що це можуть бути фіксики, які перетворилися на гвинтики, щоб їх не помітили.)

— Ви гадаєте, що це не гвинтики, а фіксики? Щоб з’ясувати це, пропоную разом промовити чарівні слова і розчарувати фіксиків! А згодом — розкрити наступну таємницю винаходів!

Підкидаємо гвинтики повище і повторюємо:

— Гей! Ти, гвинтику, перекрутися і на фіксиків перетворися!

— Чарівний світ математики нас також чекає...

2. Актуалізація опорних знань

1) Усне опитування (з використанням прийому «Мозковий штурм»).

Бліцопитування

— Як називаються числа при додаванні?

— Які закони додавання ви знаєте?

— Як використовувати послідовність чисел при додаванні?

— Як називаються числа при відніманні?

— Як застосувати послідовність чисел при відніманні?

— Покажіть на прикладі, як можна віднімати від числа суму: 26 - (5 + 9).

2) Математична розминка (з використанням прийому «Інтрига»).

— А таємницю ми розкриємо..., розв’язавши наступні завдання.

а) Полічити від 14689 до 14704;.18557 до 18549.

б) Поставити такі знаки дій, щоб записи були правильними.

Відповіді:

в) Математичний диктант (з використанням прийому «Тихе опитування»).

• Знайти різницю Чисел: 947 та 547.

• Знайти добуток чисел: 17 і 4.

• Знайти частку чисел: 96 і 12.

• Число 94 зменшити на 78.

• Число 48 збільшити в 2 рази.

• Перетворити: 48 т 4 кг = [ ] кг

• Перетворити: 67 км 42 м = [ ] м

• Число 600 зменшити на 16.

• Перший множник 26, другий множник 4. Знайти добуток.

• У скільки разів 96 більше від 16?

• Зменшуване 74, від’ємник 37. Знайти різницю.

• Перший доданок 36, другий доданок 49. Знайти суму.

• На скільки 80 більше від 52?

• Обчислити: 560 : 7 : 40 • 80.

Відповіді. 400; 68; 8; 16; 96; 48 004 кг; 67 042 м; 584; 104; 6; 37; 85; 28; 160.

г) Каліграфічна хвилинка.

Варіант 1

— Запишіть відповіді (крім іменованих чисел) у порядку зростання.

6; 8; 16; 28; 37; 68; 85; 96; 104; 160; 400; 584.

Варіант 2

— Запишіть відповіді (крім іменованих чисел) у порядку спадання.

584; 400; 160; 104; 96; 85; 68; 37; 28; 16; 8; 6.

3) Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з Інтернету: матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії).

Електричний чайник — прилад для нагрівання питної води, що працює на електриці.

Більшість сучасних електрочайників виготовляються з пластмаси, що дозволяє уникнути опіків при дотику до закипілого чайника, а також допомагає довше утримувати високу температуру води в ньому, порівняно з чайниками з металу.

Перші електричні чайники з’явилися наприкінці XIX — початку XX століття. В 1992 році у Японії почалося виробництво електрочайників-термосів (термопотів). Якщо порівнювати старі і нові електричні чайники, то крім прямого призначення вони завжди були і предметом інтер’єру; досить згадати перші електричні самовари і кольорові чайники із пластмаси сьогодні.

Поняття енергії пов’язане зі здатністю фізичного тіла або системи виконувати роботу. При цьому тіло або система частково втрачає енергію, витрачаючи її на зміни у навколишніх тілах.

Симбіоз — взаємодія і співіснування різних істот.

II. ОСНОВНА ЧАСТИНА

1. Повідомлення теми та мети уроку (з використанням прийому «Мозковий штурм»)

Інформаційна хвилинка

Сімка — дівчинка-фіксик, якій близько 11 років. Кмітлива й активна. Сімка завжди готова прийти на допомогу друзям. При цьому вона діє швидко і рішуче. Сімка навчається в школі фіксиків, вона найкраща учениця в класі.

Нулик — молодший брат Сімки. За людськими мірками йому 5 років. Він привітний і безпосередній. Нулику часом бракує знань і досвіду, що не заважає йому мати власну думку. Нулик часто потрапляє у складні ситуації, з якими сам не може впоратися.

Сімка відремонтувала 10347 електроприладів, а Нулик — 123. Скільки приладів разом вони відремонтували? Хто із них працював краще?

10 347 + 123 = 10 470

10 347 - 123 = 10 224

— Яка тема нашого уроку?

2. Мотивація навчальної діяльності (з використанням ділової гри «За і проти»)

— Чи потрібно вміти письмово додавати і віднімати багатоцифрові числа? (Відповіді учнів.)

3. Опрацювання навчального матеріалу

1) Робота за підручником (с. 64).

а) Письмове обчислення — № 390 (фронтально з використанням прийому «Коментування»).

Висновок: письмове додавання і віднімання багатоцифрових чисел виконують так само, як додавання і віднімання трицифрових чисел.

б) Самостійне виконання завдання № 391 (фронтально з використанням прийому «Взаємоперевірка»).

в) Розв’язування рівнянь (фронтально з використанням прийому «Коментування»).

— Щоб знайти невідомий доданок, потрібно від суми відняти відомий доданок.

х + 34 013 = 764 354

х = 764 354 - 34 013

х = 730 341

730 341 + 34 013 = 764 354

764 354 = 764 354

— Щоб знайти невідоме зменшуване, потрібно до від’ємника додати різницю.

х - 20 244 = 45 645

х = 20 244 + 45 645

х = 65 889

65 889 - 20 244 = 45 645

45 645 = 45 645

г) Розв’язування задачі № 392 (робота в групах з використанням прийому «Навчаючи — вчусь»).

• Аналіз умови задачі

— Які компоненти відомі?

Коментування дітей (корекція вчителя).

1) 7250 - 3240 = 4010 (кг) — картоплі залишилося;

2) 7250 + 4010= 11 260 (кг);

7250 + (7250 - 3240) = 11 260 (кг) — картоплі було в овочесховищі.

ґ) Розв’язування задачі № 393 (з використанням прийому «Я — вчитель»).

• Аналіз умови задачі

— Які компоненти відомі?

Коментування дітей (корекція вчителя).

1) 75 : 5 = 15 (раз.)

2) 22 ∙ 15 = 330 (кг) — насіння потрібно, щоб отримати 75 кг масла.

3) Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з Інтернету: матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії).

Назва серії

Короткий опис

Посилання на YouTube

Електрочайник

Дім Дімич зголоднів і вирішив приготувати собі їжу за допомогою электрочайника, оскільки йому не дозволяють вмикати плиту. Фіксики потім зрозуміють, що він не «слабак»

https://www.youtube.com/watch?v=kvw8ftyXByO

— Як живляться фіксики?

— Що таке симбіоз?

4) Робота в «Літературно-художній» студії (фронтально з використанням прийому «Мозковий штурм»).

Гра «Коло думок»

— Пофантазуйте, придумайте іншу кінцівку серії. Намалюйте ілюстрацію.

— Спочатку кожен подумає індивідуально, потім обміняйтесь думками в парі, після цього пара повернеться і ви порадитесь у групі. Командир групи розповість кінцівку, яку ви склали.

III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

1. Домашнє завдання

С. 65, № 395; 396.

2. Рефлексія

• Яке завдання викликало у вас найбільшу зацікавленість? Чому?

• Які прийоми письмового додавання багатоцифрових чисел ви знаєте?

• Які прийоми письмового віднімання багатоцифрових чисел ви знаєте?

• Де можна використати ці знання?

• Передайте зміст своєї діяльності на уроці за допомогою трьох дієслів.

• Передайте свій емоційний стан після уроку за допомогою трьох прикметників.

• Чи мали вплив інші люди на досягнення успіху на уроці?

• Кому ви хочете подякувати?




Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити