Розробки уроків - Математика 4 клас I семестр за підручником М. В. Богдановича - 2018
АРИФМЕТИЧНІ ДІЇ З БАГАТОЦИФРОВИМИ ЧИСЛАМИ. ПИСЬМОВЕ ДОДАВАННЯ І ВІДНІМАННЯ БАГАТОЦИФРОВИХ ЧИСЕЛ
УРОК 48. ПИСЬМОВЕ ДОДАВАННЯ І ВІДНІМАННЯ КРУГЛИХ БАГАТОЦИФРОВИХ ЧИСЕЛ. ПЕРИМЕТР ПРЯМОКУТНИКА
Мета:
✵ формування предметних компетентностей: ознайомити учнів з круглими числами; узагальнити прийоми розв'язування задач; закріпити вміння знаходити периметр прямокутних ділянок за планом; розвивати критичне мислення, вміння виділяти головне;
✵ формування ключових компетентностей:
уміння вчитися: розвивати вміння організовувати своє робоче місце, планувати власні дії, оцінювати свою роботу та діяльність однокласників; розвивати пізнавальний інтерес;
комунікативної: розвивати математичне мовлення, вміння доводити власну думку, правильно формулювати висловлювання з використанням математичних термінів;
соціальної: розвивати вміння продуктивно працювати в парах, групах, виявляти ініціативу, докладати власних зусиль для досягнення спільного результату;
інформаційної: розширити знання учнів про винаходи людства.
Тип уроку: комбінований.
Основні терміни і поняття: позиційний принцип запису числа; розрядний склад числа.
Міжпредметні зв'язки: літературне читання, українська мова, «Я у світі».
Обладнання: обчислювальні таблиці; картки для самостійної роботи; картки контролю; мультимедійне обладнання.
ХІД УРОКУ
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
1. Організація класу
1) Психологічна настанова (з використанням прийому «Інтрига»).
За віконцем віхола — на мітлі приїхала,
Книжку діткам привезла і наказ такий дала:
Нумо, дітки, не баріться, гуртом до книжечки беріться!
Нас у гості запросив той, хто в ... сидів.
Ми всі книжку прочитали й дарунки підготували.
Тож і ти, не зівай — книжку «...» читай!
— Що спільного в цих ілюстраціях?
2) Мотивація навчальної діяльності.
— Нас чекає велика праця.
Що для роботи візьмемо в помічники? (Уважність, працелюбність, знання)
— Знаю, що ви любите працювати.
I по секрету скажу, що коли ви працюєте, то схожі на одну маленьку і працелюбну команду, що є навіть символом працелюбності в українців. Мурашку шанували у всі часи.
І для нас мурашка буде символом працьовитості, мудрості, порядку, дружби в нашому класі.
2. Актуалізація опорних знань
1) Усні обчислення (з використанням прийому «Тихе опитування»).
а) Гра «Цікава гірка».
Хід гри
Хто швидше виконає обчислення?
б) Гра «Розумники-розумниці» (з використанням прийомів «Взаємоперевірка»).
Варіант 1
10 т - 2500 кг = 10 000 кг - 2500 кг = 7500 кг = 7 т 5 ц
10 м - 370 см = 1000 см - 370 см = 630 см = 6 м 3 дм
100 т - 20 ц = 1000 ц - 20 ц = 980 ц = 98 т
Варіант 2
100 дм - 40 см = 1000 см - 40 см = 960 см = 9 м 6 дм
20 кг - 3000 г = 20 000 г - 3000 г = 17 000 г = 17 кг
20 м - 300 см = 2000 см - 300 см = 1700 см = 17 м
2) Математичний диктант (фронтально з використанням прийому «Коментування»)
Варіант 1
1. Знайти різницю чисел: 94 і 68.
2. Перетворити: 9265 кг = [ ] т [ ] кг.
3. Перетворити: 876 км 24 м = [ ] м.
4. Знайти суму чисел: 48 і 37.
5. Знайти добуток чисел: 13 і 7.
6. Знайти частку чисел: 96 і 3.
7. Знайти 1/90 від 3600.
8. 1/60 = 50. Знайти все число.
9. У скільки разів 4200 більше від 60?
10. Знайти периметр квадрата зі стороною 12 см.
11. Знайти 8/9 від 81.
12. Число 28 збільшити в 3 рази.
Варіант 2
1. Знайти різницю чисел: 83 і 57.
2. Перетворити: 8356 м = [ ] км [ ] м.
3. Перетворити: 643 т 35 кг = [ ] кг.
4. Знайти суму чисел: 56 і 38.
5. Знайти добуток чисел: 12 і 9.
6. Знайти частку чисел: 84 і 4.
7. Знайти 1/80 від 4800. -
8. 1/50 = 80. Знайти все число.
9. У скільки разів 6300 більше від 70?
10. Знайти периметр квадрата зі стороною 11 см.
11. Знайти 7/8 від 64.
12. Число 29 збільшити в 3 рази.
3) Каліграфічна хвилинка.
Варіант 1
— Випишіть числа (крім іменованих) у порядку зростання.
26; 32; 40; 70; 72; 84; 85; 91; 3000.
Варіант 2
— Випишіть числа (крім іменованих) у порядку спадання.
4000; 108; 94; 90; 87; 60; 52; 26.
II. ОСНОВНА ЧАСТИНА
1. Повідомлення теми та мети уроку (з використанням прийому «Мозковий штурм»)
— Поясніть розв’язання прикладів.
Пояснення
Записуємо одиниці під одиницями, десятки під десятками, сотні під сотнями, тисячі під тисячами.
Аналогічна робота проводиться над прикладами на віднімання.
Висновок: письмове додавання і віднімання багатоцифрових круглих чисел виконують так само, як додавання і віднімання трицифрових чисел.
— Яка тема уроку?
Висновок. Додавання і віднімання круглих багатоцифрових чисел.
2. Мотивація навчальної діяльності (з використанням ділової гри «За і проти»)
— Чи потрібно вміти додавати і віднімати такі числа? (Відповіді учнів.)
3. Опрацювання навчального матеріалу
1) Ознайомлення з поняттям «круглі числа».
— Серед поданих чисел назвіть ті, запис яких закінчується нулем.
403; 90; 100; 815; 1000; 170; 1300; 950.
— Числа, запис яких закінчується нулем або кількома нулями, називають круглими числами.
2) Обчислення прикладів з вивченої теми.
Самостійна робота (з використанням прийому «Взаємоперевірка»)
Варіант 1
3500 + 4100 =
1400 + 3200 =
7100 + 1500 =
4000 - 1 =
Варіант 2
3300 + 1200 =
6500 + 1100 =
3200 + 3200 =
4950 + 1 =
3) Робота за підручником (с. 71-72).
а) Обчислення прикладів № 439; 440 (з використанням прийому «Коментування»).
б) Самостійне розв’язування задачі № 441.
✵ Аналіз умови задачі.
— Які компоненти відомі?
Коментування дітей (корекція вчителя).
Розв’язання
(с ∙ 3) (км) — проїхав велосипедист до зустрічі;
с + с ∙ 3 (км) — відстань між містом і селом.
Відповідь: с + с ∙ 3 (км) — відстань між містом і селом.
в) Письмове обчислення прикладів № 442 (з використанням прийому «Взаємоперевірка»)
г) Розв’язування геометричної задачі № 443 (знаходження периметра ділянки за поданим планом). Пояснення вчителя.
На малюнку — план ділянки городу. Кожна окрема ділянка є прямокутником.
— Периметр якої ділянки ми можемо знайти відразу? (Периметр ділянки під огірки. У цієї ділянки кожна сторона дорівнює 6 м. Значить, периметр дорівнює 6 ∙ 4 = 24 м.)
— Що потрібно знати, щоб знайти периметр ділянки під картоплю? (Довжину ще однієї сторони.)
— Як знайти довжину цієї сторони? (Від 20 м відняти 6 м, буде 14 м.) Периметр ділянки під картоплю: (14 + 8) ∙ 2 = 44 (м).
— Як знайти периметр ділянки під помідори? (Знайти довжину меншої сторони: 8 - 6 = 2 м.) Периметр ділянки, зайнятої під помідори, дорівнює (6 + 2) ∙ 2 = 16 м.
4) Фізкультхвилинка «Пісня про ліліпута» (муз. та сл. В. Шинкарук).
Скінчилась вистава, погасли вогні,
Затихли й оплески й сміх дитячий,
Циркач ліліпут у щасливому сні
Велетом раптом себе побачив.
Приспів:
Одразу маленьким став його дім,
В якому так довго він був нещасливим,
Тепер ліліпута вважають усі
Великим, і добрим, і справедливим. (Двічі)
5) Робота над задачами.
а) Розв’язування задачі № 444 (робота в міні-групах з використанням прийому «Навчаючи — вчусь»).
— Що запитується в задачі?
— Чи можемо ми відповісти на це питання?
— Що потрібно зробити?
Коментування дітей (корекція вчителя).
1) 13 730 + 13 730 = 27 460 (м) — тканини виготовили за перший і другий день;
2) 27 460 - 11 800 = 15 660 (м) — тканини виготовили за третій день;
3) 27 460 + 15 660 = 43 120 (м) — тканини фабрика виготовила за 3 дні.
Відповідь: 43 120 м тканини фабрика виготовила за 3 дні.
б) Самостійне розв’язування задачі № 445(1).
Учні складають задачу за коротким записом.
1) 18 ∙ 3 = 54 (грн) — коштують книжки для дорослих;
2) 144 - 54 = 90 (грн) — коштують книжки для дітей;
3) 90 : 6 = 15 (грн) — коштує одна книжка для дітей.
Розв'язування задачі № 445(2)
30 + (30 + 20) + (30 + 60) = 170 (м)
6) Робота в «Мультиплікаційній» студії.
Інформаційна хвилинка (фронтально з використанням прийому «Мозковий штурм»)
— А тепер — мультфільм повчальний! Для малят усіх — навчальний!
Назва серії |
Короткий опис |
Посилання на YouTube |
Компакт-диск |
Васька дав Дім Дімичу диск з мультфільмом «Гулівер». Диск не читався. Фіксики пояснили Дім Дімичу, що за диск не можна братися брудними руками, і почистили його. Дім Дімич припустив, що фіксики теж походять від ліліпутів, але Сімка пояснила, що вони не ліліпути, а фіксики. Коли мультфільм почався; Дім Дімич був змушений поскладати диски та коробки від них |
https://www.youtube.com/watch?v=kvw8ftyXByO |
— Що означає «працювати від душі»?
— Як працює компакт-диск?
— Чому диск може не працювати?
— Чого вас навчила ця серія?
III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
1. Домашнє завдання
С. 72, № 446; 447.
2. Рефлексія
✵ Яке завдання викликало у вас найбільшу зацікавленість? Чому?
✵ Як засвоїли навчальний матеріал? («Квітка засвоєння»)
Учні прикріплюють на дошці пелюстки квітки:
зелені — все зрозуміло;
сині — майже все зрозуміло;
жовті — зрозуміло наполовину;
оранжеві — дещо зрозуміло;
червоні — нічого не зрозуміло.
✵ Про що необхідно пам’ятати, виконуючи письмове додавання і віднімання іменованих чисел, виражених в одиницях вимірювання довжини і маси?
✵ Як знайти периметр прямокутника?
3. Прощання
Інструкція: учні в парах беруться за руки й дарують одне одному усмішку: кожен повертається до свого сусіда і, сказавши йому те, що викликало в нього захоплення, і побажавши йому чогось гарного, усміхається. Учителі» дякує класу за роботу.