Розробки уроків - Математика 4 клас I семестр за підручником М. В. Богдановича - 2018
АРИФМЕТИЧНІ ДІЇ З БАГАТОЦИФРОВИМИ ЧИСЛАМИ. ПИСЬМОВЕ ДОДАВАННЯ І ВІДНІМАННЯ БАГАТОЦИФРОВИХ ЧИСЕЛ
УРОК 50. ПРОСТІ ЗАДАЧІ НА ОБЧИСЛЕННЯ ТРИВАЛОСТІ ПОДІЇ, ДАТИ ЇЇ ПОЧАТКУ, ДАТИ ЗАКІНЧЕННЯ ПОДІЇ
Мета:
✵ формування предметних компетентностей: закріплювати вміння учнів розв'язувати прості арифметичні задачі на обчислення тривалості, початку або закінчення подій; продовжити вдосконалювати вміння виконувати обчислення над іменованими числами, які виражені одиницями часу; розвивати критичне мислення, вміння виділяти головне;
✵ формування ключових компетентностей:
уміння вчитися: розвивати вміння організовувати своє робоче місце, планувати власні дії, оцінювати свою роботу та діяльність однокласників; розвивати пізнавальний інтерес;
комунікативної: розвивати математичне мовлення, вміння доводити власну думку, правильно формулювати висловлювання з використанням математичних термінів;
соціальної: розвивати вміння продуктивно працювати в парах, групах, виявляти ініціативу, докладати власних зусиль для досягнення спільного результату;
інформаційної: розширити знання учнів про винаходи людства.
Тип уроку: комбінований.
Основні терміни і поняття: величини.
Міжпредметні зв'язки: українська мова, літературне читання, «Я у світі».
Обладнання: обчислювальні таблиці; картки для самостійної роботи; картки контролю; мультимедійне обладнання.
ХІД УРОКУ
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
1. Організація класу
Психологічна настанова
Не урок, а справжня казка,
Бо полинем у світи.
Мандруватимем завзято,
Юний друже, я і ти.
2. Актуалізація опорних знань
1) Інформаційна хвилинка (фронтально з використанням прийому «Мозковий штурм»).
а) Робота за фотографіями.
— А ознайомимося ми з назвою нової серії про фіксиків, розглянувши фото. (Прийом «Інтрига»).
б) Повідомлення учнів.
Зубна щітка — пристосування для чищення зубів і масажу ясен. Як правило, застосовується з використанням зубної пасти. Сучасні зубні щітки різноманітні за формою. Також випускаються електричні зубні щітки.
2) Математична розминка (з використанням прийому «Тихе опитування»).
✵ Назвати 6 послідовних чисел від 34 086; від 60 317; від 75 058.
✵ Назвати числа, які отримаємо в результаті дії додавання.
80 000 + 800 + 80 2000 + 6 40 000 + 1000 + 1
3000 + 50 + 6 3000 + 900 + 5 60 000 + 2000
✵ Знайти помилки і виправити їх.
54 000 - 500 = 53 050
4020 - 4000 = 200
30 500 - 1500 = 29 000
9600 - (100 + 500) = 9000
3) Математичний диктант (з використанням прийому «Взаємоперевірка»).
Варіант 1
1. Знайти добуток чисел: 17 і 6.
2. Знайти частку чисел: 64 і 16.
3. Число 84 зменшити в 4 рази.
4. Знайти 1/40 від 240.
5. 1/20 = 50. Знайти все число.
6. У скільки разів 1800 більше від 20?
7. Перетворити: 643 м 45 мм = [ ] мм.
8. Перетворити: 901 м 5 мм = [ ] мм.
9. Записати число: вісімдесят сім тисяч один.
10. Записати число: сто тисяч двадцять сім.
11. Число 200 збільшити в 300 разів.
12. Знайти суму чисел: 65 і 29.
Варіант 2
1. Знайти добуток чисел: 13 і 7.
2. Знайти частку чисел: 51 і 17.
3. Число 96 зменшити в 3 рази.
4. Знайти 1/30 від 270.
5. 1/90 = 20. Знайти все число.
6. У скільки разів 2400 більше від 30?
7. Перетворити: 736 км 92 м = [ ] м.
8. Перетворити: 303 м 1 мм = [ ] мм.
9. Записати число: сорок п’ять тисяч чотири.
10. Записати число: чотириста тисяч сім.
11. Число 300 збільшити в 300 разів.
12. Знайти суму чисел: 45 і 26.
4) Каліграфічна хвилинка.
Варіант 1
— Виписати числа (крім іменованих) у порядку зростання.
4; 6; 21; 90; 94; 102; 1000; 60 000; 87 001; 100 027.
Варіант 2
— Виписати числа (крім іменованих) у порядку спадання.
400 007; 90 000; 45 004; 1800; 91; 80; 71; 32; 9; 3.
II. ОСНОВНА ЧАСТИНА
1. Повідомлення теми та мети уроку (з використанням методу «Мозковий штурм»)
Складання та розв'язування задач про фіксиків
Початок —...
Тривалість — ... 3 год 55 хв + 1 год 15 хв = ?
Кінець —...
Початок —...
Тривалість — ... 12 год 50 хв - 10 год 40 хв = ?
Кінець —...
— Яка тема уроку?
2. Мотивація навчальної діяльності (з використанням ділової гри «За і проти»)
— Чи потрібно вміти обчислювати тривалість події, дату її початку, дату закінчення події? (Відповіді учнів.)
3. Опрацювання навчального матеріалу
1) Робота за підручником (с. 73-74).
а) Обчислення прикладів № 455 (з використанням прийому «Взаємоперевірка»).
Варіант 1
2 год - 35 хв = 1 год 25 хв
4 хв - 26 с = 3 хв 34 с
3 доби - 6 год = 2 доби 18 год
5 діб 4 год - 8 год = 4 доби 20 год
3 год 20 хв - 50 хв = 2 год 30 хв
10 год - 7 хв = 9 год 53 хв
Варіант 2
3 год - 35 хв = 2 год 25 хв
5 хв - 26 с = 4 хв 34 с
4 доби - 6 год = 3 доби 18 год
6 діб 4 год - 8 год = 5 діб 20 год
4 год 20 хв - 50 хв = 3 год 30 хв
11 год - 7 хв = 10 год 53 хв
б) Обчислення прикладів № 456 (з використанням прийому «Коментування»).
в) Самостійне розв’язування задачі № 457 (з використанням прийому «Мозковий штурм»).
— Які компоненти відомі?
Коментування дітей (корекція вчителя).
Розв’язання
21 год - 8 год — 1 год = 12 год — працює магазин.
г) Колективне розв’язання задач № 458 (з використанням прийому «Мозковий штурм») за допомогою годинникового циферблата.
ґ) Самостійне розв’язування задачі № 459 з подальшою самоперевіркою за записом на дошці.
Початок — 7 год 55 хв ранку
Тривалість — ?
Кінець — 4 год 16 хв вечора = 16 год 16 хв
Розв'язання
16 год 16 хв - 7 год 55 хв = 8 год 21 хв
д) Завдання з логічним навантаженням № 460 (робота в міні-групах з використанням прийому «Навчаючи — вчусь»).
Відповідь: відмінник Андрійко.
2) Фізкультхвилинка.
ВПРАВИ ДЛЯ ОЧЕЙ
Міцно стиснути повіки.
Розімкніть повільно віки.
Декілька разів моргніть.
Вправу ще раз повторіть.
Поморгайте дві хвилини.
Швидко-швидко, час бо лине.
Притуліться до долонь,
Проведіть ними до скронь.
Всі заплющіть міцно очі,
Вверх та вниз ними ведіть.
Зосередьтеся на точці
І спокійно вже сидіть.
3) Робота в «Мультиплікаційній» студії.
— А тепер — мультфільм повчальний! Для малят усіх — навчальний!
Назва серії |
Короткий опис |
Посилання на YouTube |
Зубна щітка |
Дім Дімич був хіміком і придумав розмішати еліксир: використовуючи татову електричну зубну щітку як ультразвукову мішалку. Ось тільки вона не витримала, коли мішала цю рідину; і перестала дзижчати. Дім Дімич змінив батарейки, але тут батько дізнався, що у його зубної щітки смак мила, вилаяв його за це, і він з тих пір відмінно засвоїв, що все таємне стає явним |
https://www.youtube.com/ watch?v=zSQiJrgwpCo&t=2s |
Інформаційна хвилинка (фронтально з використанням прийому «Мозковий штурм»)
ІСТОРІЯ ПОЯВИ СУЧАСНОЇ ЗУБНОЇ ЩІТКИ
Гігієна рота має велику історію, що підтверджено археологічними розкопками, у процесі яких були виявлені різні пристосування для чищення зубів (зубочистки і т. ін.). У Київській Русі зуби чистили дубовими пензликами. І у наш час продаються такі «зубні щітки» з гілочок дерев нім і арак. Для чищення зубів досить зачистити гілочку від кори і пожувати. Розмочалені волокна з успіхом очищають зуби, а сік, що виділяється, має дезінфікуючу дію (вбиває до 80 % бактерій) і відмінно зміцнює зуби і ясна. На основі соку цього дерева навіть випускаються зубні пасти.
Виробництво зубних щіток розпочате в 1780 році англійцем Вільямом Едісом.
Перша електрична щітка була розроблена в 1939 році у Швейцарії.
Хвилинка запитань
— Як улаштована електрична зубна щітка?
— Розташуйте в правильному порядку: моторчик, механізм, який з’єднується з щітинками, батарейка.
— Чим користувалися для чищення зубів древні єгиптяни? (Жована паличка)
— Чим користувалися в древній Греції? (Тканина)
— Чим користувалися в Київській Русі? (Дубові пензлики)
— Чого вас навчила ця серія?
4) Літературно-художня хвилинка (робота в групах).
— Придумайте ескіз зубної щітки майбутнього та поясніть спосіб її використання.
III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
1. Домашнє завдання
С. 74, № 461; 462.
2. Рефлексія
✵ Яке завдання викликало у вас найбільшу зацікавленість? Чому?
✵ Заплющте очі і згадайте, що було цікавого на цьому уроці?
✵ Оцініть свою роботу на уроці.
✵ Коли ви будете згодні з твердженням, аплодуйте.
— Ви працювали недостатньо старанно.
— Ви працювали добре.
— Ви працювали чудово.
✵ 3 яким видом задач працювали на уроці?
✵ Де можна використати ці знання?