Розробки уроків - Математика 4 клас I семестр за підручником М. В. Богдановича - 2018

АРИФМЕТИЧНІ ДІЇ З БАГАТОЦИФРОВИМИ ЧИСЛАМИ. ПИСЬМОВЕ ДОДАВАННЯ І ВІДНІМАННЯ БАГАТОЦИФРОВИХ ЧИСЕЛ

УРОК 56. АНАЛІЗ КОНТРОЛЬНОЇ РОБОТИ. ШВИДКІСТЬ. ШВИДКІСТЬ ТІЛА У ПРЯМОЛІНІЙНОМУ РІВНОМІРНОМУ РУСІ. ОДИНИЦІ ШВИДКОСТІ

Мета:

формування предметних компетентностей: проаналізувати результати контрольної роботи, виявити типові помилки, організувати роботу над помилками; ознайомити учнів з поняттям «швидкість руху», скороченим позначенням швидкості при числах, простими і складеними задачами на знаходження швидкості; розвивати критичне мислення, вміння виділяти головне;

формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: розвивати вміння організовувати своє робоче місце, планувати власні дії, оцінювати свою роботу та діяльність однокласників; розвивати пізнавальний інтерес;

комунікативної: розвивати математичне мовлення, вміння доводити власну думку, правильно формулювати висловлювання з використанням математичних термінів;

соціальної: розвивати вміння продуктивно працювати в парах, групах, виявляти ініціативу, докладати власних зусиль для досягнення спільного результату;

інформаційної: розширити знання учнів про винаходи людства.

Тип уроку: комбінований.

Основні терміни і поняття: швидкість.

Міжпредметні зв'язки: українська мова, літературне читання, «Я у світі».

Обладнання: обчислювальні таблиці; картки для самостійної роботи; картки контролю; мультимедійне обладнання.

ХІД УРОКУ

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

1. Організація класу

Психологічна настанова

Я — СОНЦЕ

— Діти, давайте привітаємося із сонячними промінцями і перетворимося на маленькі сонечка.

Я — маленьке сонце. Я прокидаюся. Я дарую своє тепло всім: небу, хмаркам, річці, полям, тваринам, людям. Я посміхаюся від щастя дарувати тепло.

— Розпочинаємо і ми працювати...

2. Актуалізація опорних знань

1) Інформаційна хвилинка (фронтально з використанням прийому «Мозковий штурм»).

а) Гра «Калейдоскоп загадок».

— А ознайомимося з назвою нової серії, розгадавши загадки.

• Дві сталеві диво-нитки

Простягнулись між містами,

Мчать по ниткам поїзди.

Водять нас туди-сюди. (Рейки)

• У давнину жив вагон,

За конячкою їздив той.

Нині звуть його трамвай.

А як раніше — відгадай! (Конка)

• їм вугілля, п’ю я воду,

Як нап’юся — додам ходу.

Везу на сто коліс обоз.

І називаюсь... (паровоз).

• По дорозі із заліза

Швидко їду повз ліси,

Повз тундри і піски,

Мені вже чимало років.

Паровозом був мій дід.

Як мене назвати слід? (Електровоз, тепловоз)

• Працівник цей хоч куди!

Супроводжує поїзди. (Залізничник)

• Пропускає поїзди.

Знає все — кому, куди?

Потяг приймає, відправляє,.

Дарма на місці не лишає. (Диспетчер)

• Пасажирів повний зал,

Всі — з валізами... (вокзал).

• За наш багаж квитанції

Нам видали на... (станції).

• Нас зустріне на пероні,

Чаєм пригостить у вагоні. (Провідник)

• Провідниця в гарній формі

Нас зустріне на... (платформі).

б) Повідомлення учнів.

Залізничний транспорт (залізниця) — вид рейкового транспорту, що здійснює перевезення пасажирів та вантажів у колісних екіпажах, що рухаються залізничною колією.

Залізниця — поняття, яке має декілька значень.

• Залізничний транспорт — вид транспорту та галузь промисловості.

• Залізнична колія — шлях, дорога, якою рухається залізничний транспорт.

2) Усні обчислення (з використанням прийому «Взаємоперевірка»).

а) Гра «Хто швидше?».

Хід гри

Грають по одному учню від команди (клас об’єднано у дві команди). Один обчислює суми за рядками, другий — за стовпчиками. Виграє той, хто швидше впорається із завданням, не припускаючись помилок.

240

310

220

50

310

150

130

50

70

35

65

260

130

135

35

240

220

215

220

200

210

400

70

80

50

32

58

85

80

35

50

75

35

290

190

150

б) Каліграфічна хвилинка.

— Діти виписують каліграфічно відповіді своєї команди.

1-ша команда. 1280; 610; 975; 1180; 340; 790.

2-га команда. 820; 802; 628; 1100; 935; 890.

в) Математична вікторина (з використанням прийому «Мозковий штурм»).

1. Дівчинка задумала число. Якщо його зменшити у 60 разів, отримаємо 80. Яке число задумала дівчинка? (4800)

2. Назвати звірів у такому порядку, щоб маса їхня збільшувалася: заєць, слон, мишка, тигр. (Мишка, заєць, тигр, слон)

3. Двоє грали у шахи 3 години. Скільки часу грав кожен шахіст? (3 години)

4. Назвати найменше шестицифрове число. (100 000)

5. У числі 32 500 закреслили цифру 5. На скільки зменшилось число? (32 500 - 3 200 = 29 300)

6. До двоцифрового числа ліворуч приписали цифру 5. На скільки збільшилося число? (На 500)

7. Маса контейнера з яблуками 900 кг. Маса порожнього контейнера 1 ц. Яка маса яблук? (800 кг)

3) Робота за індивідуальними картками.

Картка 1

1. Розв’язати приклади.

2. Розв’язати задачу.

Дарина розв’язала за рік 4600 прикладів, Карина — на 1400 прикладів більше. Скільки всього прикладів розв’язали дівчатка?

Картка 2

1. Розв’язати приклади.

2. Розв’язати задачу.

Дарина розв’язала за рік 5200 прикладів, Карина — на 1300 прикладів менше, ніж Дарина, а Марина — стільки ж прикладів, скільки Дарина і Карина разом. Скільки всього прикладів розв’язали дівчатка?

Картка 3

1. Розв’язати приклади.

2. Розв’язати задачу.

Дарина розв’язала за рік 6000 прикладів, Карина — на 2200 прикладів менше, ніж Дарина, а Марина — стільки ж прикладів, скільки Дарина і Карина разом. Скільки всього прикладів розв’язали дівчатка? На скільки прикладів розв’язала менше Карина, ніж Дарина?

4) Аналіз контрольної роботи.

• Повідомлення результатів виконання роботи.

• Колективна робота над типовими помилками.

• Індивідуальна робота над помилками, допущеними в контрольній роботі.

II. ОСНОВНА ЧАСТИНА

1. Повідомлення теми та мети уроку (з використанням прийому «Мозковий штурм»)

— Поясніть діаграму.

Швидкість на суші

— Визначте швидкість кожної тварини.

— Хто має найбільшу швидкість?

— Чи може наздогнати лев гепарда?

— Які тварини мають однакову швидкість?

— Яка тема уроку?

2. Мотивація навчальної діяльності (з використанням ділової гри «За і проти»).

— Чи потрібно вміти розв’язувати прості і складені задачі на знаходження швидкості? (Відповіді учнів.)

3. Опрацювання навчального матеріалу

1) Усне опитування (фронтально з використанням прийому «Мозковий штурм»).

— Які види транспорту вам відомі?

— Як ви вважаєте, хто або що швидше рухається — пішохід чи автомобіль?

— Що рухається швидше — автобус або автомобіль?

— Як це перевірити?

2) Пояснення вчителя.

— Відомо, що пішохід за 3 години пройшов 15 км. Скільки кілометрів пройшов пішохід за годину, якщо відомо, що щогодини він проходив однакову відстань?

Розглянемо рух пішохода на схемі.

Ілюструючи рух пішохода, учитель підводить учнів до висновку, що для відповіді на питання задачі потрібно 15:3 = 5 км.

— За годину пішохід проходить 5 км. Якщо за 1 годину пішохід проходить 5 км, кажуть, що він рухається зі швидкістю 5 км на годину. Це записують так: 5 км/год.

Будь-яку відстань, яку долають за одиницю часу (за 1 год, 1 хв, 1 с), називають швидкістю.

3) Гра «Моментальне фото».

— У математиці величини позначають латинськими буквами.

Від тань — S

Час — t

Швидкість — v

Для того, щоб знайти відстань, треба швидкість помножити на час:

S = v ∙ t

— Перегляньте формули, запам’ятайте, відтворіть з пам’яті.

4) Робота за підручником (с. 79-80).

а) Усна робота над завданнями № 490-491 (з використанням прийому «Мозковий штурм»).

б) Робота за даними таблиці № 492 (з використанням прийому «Коментування»).

Учні складають прості задачі та розв’язують їх.

28 : 2 = 14 км/год — швидкість велосипедиста;

1500 : 3 = 500 км/год — швидкість літака;

180 : 2 = 90 км/год — швидкість ластівки.

Учні ще раз повторюють правило знаходження швидкості.

в) Колективне розв’язування задачі № 493.

• Аналіз умови задачі

— Які компоненти відомі?

Рухомий об’єкт

Швидкість

Час

Відстань

Велосипедист

?

6 год

72 км

Мотоцикліст

на ? >

2 год

100 км

Розв’язання

1) 72 : 6 = 12 (км/год) — швидкість велосипедиста;

2) 100 : 2 = 50 (км/год) — швидкість мотоцикліста;

3) 50 - 12 = 38 (км/год)

Відповідь: на 38 км/год швидкість мотоцикліста більше швидкості велосипедиста.

г) Самостійне розв’язування задачі № 494.

• Аналіз умови задачі.

— Які компоненти відомі?

— Розв’яжіть задачу.

Рухомий об’єкт

Швидкість

Час

Відстань

Хлопчик

?

4 хв

400 м

1) 400 ∙ 2 = 800 (м) — пробіг хлопчик;

2) 800 : 4 = 200 (м/хв)

Відповідь: хлопчик біг зі швидкістю 200 м/хв.

ґ) Розв’язування задачі № 495 (робота в міні-групах з використанням прийому «Навчаючи — вчусь»).

— Що запитується в задачі?

— Чи можемо ми відповісти на це питання?

— Що потрібно зробити?

Коментування дітей (корекція вчителя).

1) 320 : 4 = 80 (км) — пролетів супутник за 10 с;

2) 80 : 10 = 8 (км/с) — швидкість супутника.

Відповідь: швидкість супутника 8 км/с.

д) Самостійна робота з наступною самоперевіркою за записом на дошці — № 496.

е) Завдання з логічним навантаженням № 497 (з використанням прийому «Мікрофон»).

Розв’язання

36 : 2 = 18 (км/год)

5) Фізкультхвилинка.

ГІМНАСТИКА ДЛЯ ОЧЕЙ

Якщо у вас добрий зір, але вже після кількох годин роботи за комп’ютером чи після довгого читання очі починають червоніти і ви відчуваєте сухість, саме час почати робити гімнастику для очей.

Вправи потрібно робити лише 10 хвилин на день, але важлива регулярність.

• Заплющте очі і щільно прикрийте долонями (15 с - 3 хв).

• Подивіться у міжбрів’я, затримайте очі у такому положенні на кілька секунд (7-10 разів).

• Подивіться на кінчик носа і затримайте очі в такому положенні на кілька секунд (7-10 разів).

• Кілька секунд дивіться праворуч і повертаєтесь у звичне положення. Така сама вправа, але дивитись ліворуч (7-10 разів).

• Повертайте очі за годинниковою стрілкою. У найвищій і найнижчій точці зупиніться і зафіксуйте положення на кілька секунд (7-7 0 разів).

• Подивіться в правий верхній кут (приблизно 45°) і, не фіксуючи погляд, поверніть очі в звичне положення. Так само в нижній лівий кут (7-10 разів).

6) Робота в «Мультиплікаційній» студії.

— А тепер — мультфільм повчальний! Для малят усіх — навчальний!

Назва серії

Короткий опис

Посилання на YouTube

Залізниця

У Дім Дімича відмінна залізниця, але грати одному нудно. Але тут, як на зло, залізниця зламалася. Фіксики виявили, що рейки розійшлися, а з-за цього по ним перестав текти електричний струм, без якого двигун електровоза працювати не може. Дім Дімич полагодив залізницю, а коли поставив на рейки інопланетний корабель, з нього вийшла Сімка, і коли щось руйнувалося, вона з Дім Дімичем усе полагодила

https://www.youtube.соm/watch?v=zSQiJrgwpCo&t=2s

Інформаційна хвилинка (фронтально з використанням прийому «Мозковий штурм»)

Англійські інженери Джеймс Ватт і Джордж Стефенсон у 1825 році побудували першу залізницю. Після цього в Англії, континентальній Європі та Північній Америці почалося інтенсивне будівництво залізниць як заощадливого і швидкого виду транспорту та зв’язку. Після Другої світової війни паровози були замінені електровозами і тепловозами. З 1970-х років почалося інвестування у швидкісні залізничні системи. В Англії почав експлуатуватися високошвидкісний дизельний локомотив, спеціальні лінії були побудовані в Японії і Франції.

У багатьох країнах довжина залізничної мережі скорочується.

Хвилинка запитань

— Яка історія розвитку залізниці?

— Як фіксики відремонтували залізницю?

— Чого вас навчила ця серія?

III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

1. Домашнє завдання

С. 80, № 498; 499.

2. Рефлексія

• Яке завдання викликало у. вас найбільшу зацікавленість? Чому?

• Що таке «швидкість руху»?

• Які скорочення позначення швидкості запам’ятали?

• 3 яким видом задач працювали на уроці?

• Де можна використати ці знання?

• Чим зацікавила вас інформація про залізницю?






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.