Розробки уроків - Математика 4 клас I семестр за підручником М. В. Богдановича - 2018

УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ ЗА 3-й КЛАС. ПИСЬМОВІ ПРИЙОМИ МНОЖЕННЯ І ДІЛЕННЯ

УРОК 5. ПИСЬМОВЕ МНОЖЕННЯ БАГАТОЦИФРОВОГО ЧИСЛА НА ОДНОЦИФРОВЕ. ЧИСЛОВІ ВИРАЗИ, ЯКІ МІСТЯТЬ КІЛЬКА АРИФМЕТИЧНИХ ДІЙ РІЗНИХ СТУПЕНІВ БЕЗ ДУЖОК І З ДУЖКАМИ

Мета:

формування предметних компетентностей: ознайомити учнів з прийомами письмового множення на одноцифрове число; удосконалювати навички усних обчислень, розв'язування задач; розвивати критичне мислення, вміння виділяти головне;

формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: розвивати вміння організовувати своє робоче місце, планувати власні дії, оцінювати свою роботу та діяльність однокласників; розвивати пізнавальний інтерес;

комунікативної: розвивати математичне мовлення, вміння доводити власну думку, правильно формулювати висловлювання з використанням математичних термінів;

соціальної: розвивати вміння продуктивно працювати в парах, групах, виявляти ініціативу, докладати власних зусиль для досягнення спільного результату;

ціннісно-смислової: сприяти розумінню учнями застосування алгоритму розв'язування рівняння, який вони можуть використовувати у подальшому при вивченні нових тем у старшій школі;

інформаційної: розширити знання учнів про український фольклор;

громадянської: виховувати повагу до народних традицій.

Тип уроку: комбінований.

Основні терміни і поняття: позиційний принцип запису числа; числові вирази.

Міжпредметні зв'язки: літературне читання, українська мова.

Обладнання: схеми-опори; картки для самостійної роботи; таблиця «математичні дії».

ХІД УРОКУ

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

1. Організація класу

Пролунав уже дзвінок.

Розпочинаємо урок.

Допитливі в класі діти

Про все хочуть знати на світі.

З добрим ранком!

Розпочато день.

Першим ділом женемо лінь.

На уроках не нудьгувати,

А працювати і рахувати!

З Котигорошком мандрувати.

2. Актуалізація опорних знань

1) Усні обчислення.

Розв'язування прикладів (фронтально з використанням прийому «Влуч у ціль»)

Учитель показує завдання, один учень відповідає, а решта підтверджують правильність словом «ціль»; якщо неправильно, то «не влучив!»

2) Каліграфічна хвилинка.

— Дівчатам — записати відповіді усних обчислень (трицифрові числа) в порядку зростання.

110; 170; 198; 207; 351; 495; 796.

— Хлопцям — записати відповіді усних обчислень (трицифрові числа) в порядку спадання.

796; 495; 351; 207; 198; 170; 110.

— Любі діти, сьогодні ми продовжимо спілкування з нашим новим другом...

3) Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з Інтернету: матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії).

Котигорошко (Покотигорошко) — герой однойменної української (і білоруської) народної казки. Хлопчик надзвичайної сили, який народився з горошини. За допомоги козаків-характерників Вернигори, Вернидуба і Крутивуса перемагає Змія і визволяє братів і сестру.

Його ім’я пов’язане із горохом, бобовою культурою, яку вирощували від часів халколіту народи, що населяли Передню Азію, акваторію Середземного та Чорного морів. Горох уважався символом життєдайної сили у сільськогосподарських суспільствах: урожайності, плодовитості худоби і процвітання господи. Зокрема, у слов’ян горох був невід’ємною частиною Різдвяного столу і шлюбних церемоній, які пов’язувалися з народженням дітей.

4) Індивідуальна робота за картками.

Картка 1

1. Розв’язати задачу.

За 4 год роботи трактор витратив 24 л пального. Скільки пального витратить трактор за 8 год роботи?

2. Обчислити.

3. Записати число, в якому:

4. Записати найменше трицифрове число, у якому всі цифри різні.

Картка 2

1. Розв’язати задачу

За 6 год роботи трактор витратив 30 л пального. Скільки пального витратить трактор за 7 год роботи?

2. Обчислити.

3. Записати число, в якому:

4. Записати найбільше трицифрове число, у якому всі цифри різні.

II. ОСНОВНА ЧАСТИНА

1. Повідомлення теми та мети уроку (з використанням прийому «Коло ідей»)

Гра з «Арифметики Л. П. Магницького»

Хід гри

Занумеруємо дні тижня так: неділя — перший день, понеділок — другий і т. д. Задумайте будь-який день тижня, помножте його номер на 2, додайте до добутку 5, помножте суму на 5, допишіть до знайденого числа справа нуль і назвіть результат.

Ведучий від названого результату віднімає 250. Ця різниця завжди виражає круглі сотні. Цифра сотень дає номер задуманого дня.

Коли гру проводять на уроці, кожен учень задумує день тижня і виконує всі запропоновані вчителем обчислення, потім учні по черзі називають результати, а вчитель відгадує задумані дні. Після цього діти мають пояснити «секрет» фокуса.

— Яка тема нашого уроку? (Відповіді учнів.)

2. Мотивація навчальної діяльності (з використанням прийому «Незакінчене речення»)

• Нам потрібно вміти виконувати письмове множення багатоцифровоґо числа на одноцифрове, щоб... (Відповіді учнів.)

3. Опрацювання навчального матеріалу

1) Робота за підручником (с. 8).

а) Обчислення прикладів № 42 (з використанням прийому «Взаємоперевірка»).

Варіант 1

Варіант 2

б) Пояснення способу усного множення трицифрового числа на одноцифрове — № 43.

Учитель звертає увагу учнів, що тримати в пам’яті всі проміжні результати незручно, а записувати довго, і показує спосіб письмового запису цього прикладу.

Пояснивши множення, вчитель звертає увагу дітей і на те, що при усному множенні множити потрібно, починаючи з найвищого розряду (сотень), а при письмовому — з найнижчого (одиниць).

в) Письмове обчислення множення трицифрового числа на одноцифрове — № 45 (з використанням прийому «Коментування»).

г) Розв’язування числових виразів, які містять кілька арифметичних дій різних ступенів без дужок і з дужками — № 44 (з використанням прийому «Коментування»).

Пояснення

(655 - 478) ∙ 3 = 531

Самостійне розв'язування (з використанням прийому «Взаємоперевірка»)

Варіант 1

(215 - 127) ∙ 8 = 704

(516 - 389) ∙ 3 = 381

Варіант 2

(140 + 283) ∙ 2 = 846

(516 - 389) ∙ 4 = 508

ґ) Робота над задачею № 46 (робота в міні-групах з використанням прийому «Навчаючи — вчусь»).

• Аналіз умови задачі. Складання короткої умови

— Яким є головне питання?

— Чи можемо відразу відповісти на питання задачі? Чому?

— Про що дізнаємося першою дією? другою?

— Якою дією відповімо на головне питання задачі?

• Диференційована робота

Учні високого рівня знань розв’язують задачу виразом.

960 – 34 ∙ 9 = 654

Учні достатнього рівня знань розв’язують задачу по діях.

1) 34 ∙ 9 = 306 (п.) — розклали;

2) 960 - 306 = 654 (л.)

Відповідь: залишилося 654 перлини.

Решта учнів — за допомогою короткої умови на картках-підказках і схеми-опори.

1) [ ] ∙ [ ] = [ ] (п.)

2) [ ] - [ ] = [ ] (п.)

д) Колективне складання задачі № 47.

... отримала 2 посилки, по 4 кг кожна, та 3 бандеролі. Загальна маса відправлень 8 кг 450 г. Чому дорівнює маса бандеролі?

Самостійне розв'язування задачі з подальшою перевіркою

• Диференційована робота

Учні високого рівня знань розв’язують задачу виразом.

(8450 – 4000 ∙ 2) : 3 = 150

Учні достатнього рівня знань розв’язують задачу по діях:

1) 4000 ∙ 2 = 8000 (г) — вага посилок;

2) 8450 - 8000 = 450 (г) — вага бандеролей;

3) 450 : 3 = 150(2)

Відповідь: вага 1 бандеролі 150 г.

Решта учнів — за допомогою короткої умови на картках-підказках і схеми-опори.

1) [ ] ∙ [ ] = [ ] (г)

2) [ ] - [ ] = [ ] (г)

3) [ ] : [ ] = [ ] (г)

е) Самостійне розв’язування задачі № 48 з подальшою перевіркою.

Розв’язання

6 ∙ 4 ∙ 3 = 72 (кг)

Відповідь: маса всіх банок з фарбою 72 кілограми.

2) Фізкультхвилинка «Два півники» (дитяча пісня-гра).

Два півники, два півники

Горох молотили,

Дві курочки-чубарочки

До млина ходили.

Цап меле, цап меле,

Коза посипає,

А маленьке цапенятко

Ківші одбирає.

Варіант:

Два півники, два півники

Горох молотили,

Дві курочки-чубарочки

До млина носили.

Цап меле, цап меле,

Коза засипає,

А маленьке козенятко

На скрипочку грає.

Танцюй, танцюй, козуленько,

Ніженьками туп, туп,

Татусенько з матусею

Надеруть нам круп, круп.

3) Повторення, поглиблення знань — № 49 (з використанням прийому «Я — вчитель»).

— Які числа називають круглими?

— Називайте найближче кругле число.

17 (20); 31 (30); 54 (50); 89 (90); 13 (10); 78 (80)

— Доповнюйте до круглого числа.

99 (100); 317 (320); 73 (70); 166 (170); 415 (420)

4) Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з Інтернету: матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії).

Котигорошко — один з образів переможця над лихом, хворобою, негараздами в українському фольклорі. В образі Котигорошка народом утілені такі риси, як богатирська сила, стійкість у боротьбі проти ворогів, вірність, кмітливість тощо.

Відомий дослідник давньослов’янської історії академік Олександр Рибаков у праці «Язичництво давніх слов’ян», наводячи паралелі античних міфологічних героїв та персонажів наших казок, називає Котигорошка українським Гераклом. І той, і той — найбільші силачі та народні герої; і той, і той — син найвищого божества та символу чоловічої сили. Адже античний Геракл — син Зевса, а наш слов’янський Горох виступає як одне з утілень Рода — всеосяжного бога давніх слов’ян.

III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

1. Домашнє завдання

С. 10, № 50; 51.

2. Рефлексія

• Яке завдання викликало у вас найбільшу зацікавленість? Чому?

• Як засвоїли новий матеріал? («Квітка засвоєння»)

Учні прикріплюють на дошці пелюстки квітки:

зелені — все зрозуміло;

сині — майже все зрозуміло;

жовті — зрозуміло наполовину;

оранжеві — дещо зрозуміло;

червоні — нічого не зрозуміло.

• Як виконувати письмове множення багатоцифрового числа на одноцифрове?

• За яким порядком обчислювати числові вирази, які містять кілька арифметичних дій різних ступенів без дужок і з дужками?

3. Прощання

Інструкція: учні в парах беруться за руки й дарують одне одному усмішку: кожен повертається до свого сусіда і, сказавши йому те, що викликало в нього захоплення, і побажавши йому чогось гарного, усміхається. Учитель дякує класу за роботу.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.