Розробки уроків - Математика 4 клас I семестр за підручником М. В. Богдановича - 2018

УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ ЗА 3-й КЛАС. ПИСЬМОВІ ПРИЙОМИ МНОЖЕННЯ І ДІЛЕННЯ

УРОК 6. ДІЛЕННЯ З ОСТАЧЕЮ. ПИСЬМОВЕ ДІЛЕННЯ БАГАТОЦИФРОВОГО ЧИСЛА НА ОДНОЦИФРОВЕ

Мета:

формування предметних компетентностей: ознайомити учнів з прийомами письмового ділення на одноцифрове число; повторити правила знаходження остачі при діленні з остачею; закріплювати вміння розв'язувати задачі з елементами письмового ділення на одноцифрове число; розвивати критичне мислення, вміння виділяти головне;

формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: розвивати вміння організовувати своє робоче місце, планувати власні дії, оцінювати свою роботу та діяльність однокласників; розвивати пізнавальний інтерес;

комунікативної: розвивати математичне мовлення, вміння доводити власну думку, правильно формулювати висловлювання з використанням математичних термінів;

соціальної: розвивати вміння продуктивно працювати в парах, групах, виявляти ініціативу, докладати власних зусиль для досягнення спільного результату;

ціннісно-смислової: сприяти розумінню учнями застосування алгоритму розв'язування рівняння, який вони можуть використовувати у подальшому при вивченні нових тем у старшій школі;

інформаційної: розширити знання учнів про український фольклор;

громадянської: виховувати повагу до народних традицій.

Тип уроку: комбінований.

Основні терміни і поняття: письмове ділення багатоцифрового числа на одноцифрове.

Міжпредметні зв'язки: природознавство, літературне читання, українська мова.

Обладнання: обчислювальні таблиці; картки для самостійної роботи; таблиця «Математичні дії»; схеми-опори.

ХІД УРОКУ

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

1. Організація класу

— На нас чекає велика праця.

— Що для роботи візьмемо в помічники? (Уважність, працелюбність, знання)

— Знаю, що ви любите працювати. І по секрету скажу, що коли ви працюєте, то схожі на одну маленьку комашку, що є символом працелюбності... (Мурашка)

Інформаційна хвилинка

Мурахи, чи мурашки (Formicidae) — родина соціальних комах. На сьогодні, описаними і відомими науці є понад 12 тис. видів мурах.

Мурахи утворюють складні соціальні колонії. Зокрема, виокремлюють королеву, або матку, яка здатна до розмноження, робочих мурах та солдатів.

Більшість видів мурах для своїх колоній споруджують мурашники, хоча, існують види, колонії яких ведуть кочовий спосіб життя.

Наука, яка вивчає мурах, називається мірмекологія.

— Які прислів’я про мурах знаєте?

• Мурашка мала, але камінь рушить.

• Мурашка мурашці рада.

• У мурашки голова з просяне зернятко, а розуму — комірка.

— Ви обізнані в багатьох науках. Тож вирушаймо у подорож...

2. Актуалізація опорних знань

1) Усне опитування (фронтально з використанням прийому «Мікрофон»).

• Назвіть результат дії ділення.

• Скільки у круга вершин?

• Скільки в трьох трикутників кутів?

• Назвіть числа при діленні.

• Які числа називаються багатоцифровими?

• Скільки прямих можна провести через одну точку?

• Назвіть найбільше чотирицифрове число.

• Назвіть найменше трицифрове число.

• Сформулюйте переставний закон додавання.

• Навіщо потрібен літр?

• Яка дія обернена до дії ділення?

• У двох мурашок стільки очей, скільки у тебе, та ще стільки. Скільки очей у мурахи?

2) Усні обчислення.

а) Гра «Математичний фокус».

— Задумайте число, додайте до нього 3, помножте отриману суму на 6, відніміть від добутку задумане число, потім відніміть ще 8 і, нарешті, поділіть результат на 5. Тепер скажіть результат, а я скажу, яке число ви задумали.

Секрет фокусу. Для того, щоб відгадати задумане число, потрібно від отриманого результату відняти 2.

б) Гра-діалог «У магазині».

— Скільки коштує килим? — запитав покупець у продавця.

— Вартість його у гривнях — найбільше число першої сотні, яке ділиться на 2; 3 і 5.

— А за скільки віддаси його? — продовжував покупець.

— Спочатку заплати 1/2, потім 1/3 і ще 1/6 вартості килима, та й вистачить з тебе.

Покупець погодився. Яка вартість килима і скільки за нього вторговано?

Відповідь. 45 + 30 + 16 = 91 (грн).

3) Каліграфічна хвилинка.

— Ми дійсно працюємо, як мурашки. Розгорніть бортові журнали. Наші наступні координати... Розкодуйте їх.

Відповіді. а) 6; 14; 28; 14; 5. б) 22; 6; 4; 6; 10. в) 2; 1; 3; 5; 6; 19; 10; 11. г) 13; 8; 17; 1; 21; 30; 30.

— Дівчатам — записати відповіді (двоцифрових чисел) усних обчислень у порядку зростання.

10; 11; 13; 14; 17; 19; 21; 22; 28; 30.

— Хлопцям — записати відповіді усних обчислень (двоцифрових чисел) в порядку спадання.

30; 28; 22; 21; 19; 17; 14; 13; 11; 10.

— Любі діти, сьогодні ми продовжимо дізнаватися про пригоди Котигорошка.

4) Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з Інтернету: матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії).

Пригоди Котигорошка та його друзів — український анімаційний мультсеріал, створений на студії «Укранімафільм». Знятий у 2013 році за підтримки Державного агентства України з питань кіно. Прем’єрний показ відбувся у 2014 році в День Незалежності України, на телеканалі «1 + 1». Наразі мультсеріал складається з 4 серій, згодом планується розширити до 13.

З 25 серпня 2014 року мультсеріал доступний для вільного перегляду через YouTube.

II. ОСНОВНА ЧАСТИНА

1. Повідомлення теми та мети уроку (з використанням методу «Коло ідей»)

Це цікаво!

Довгий час дію ділення не позначали ніяким знаком, а називали й записували словами. Знак дві крапочки (:) для позначення дії ділення почали використовувати в кінці XVII ст. На Русі слова-назви «ділене», «дільник», «частка» вперше на початку XVIII ст. почав використовувати Л. П. Магницький.

— Знайдіть помилки та поясніть свою думку.

12 : 2 = 6 13 : 2 = 6 16 : 4 = 4 18 : 4 = 4

— Поясніть виконання ділення.

— Яка тема нашого уроку? (Відповіді учнів.)

2. Мотивація навчальної діяльності (з використанням прийому «Мікрофон»)

— Чи необхідні у житті нам ці знання? Для чого? (Відповіді учнів.)

3. Опрацювання навчального матеріалу

1) Робота за підручником (с. 10).

а) Розв’язування прикладів № 52 (фронтальна робота за варіантами з використанням прийому «Коментування»).

Варіант 1

Варіант 2

Особливу увагу слід звернути на те, що остача завжди менша за дільник.

б) Обчислення прикладів на ділення трицифрового числа на одноцифрове — № 53 (з використанням прийому «Коментування»).

Учні завершують розв’язання прикладів, застосовуючи властивість ділення. (Щоб розділити суму чисел на дане число, достатньо розділити кожний доданок на це число та отримані частки додати.)

846 : 2 = (800 + 40 + 6): 2 = 800 : 2 + 40 : 2 + 6 : 2 = 400 + 20 + 3 = 423

975 : 3 = (900 + 60 + 15): 3 = 900 : 3 + 60 : 3 + 15 : 3 = 300 + 20 + 5 = 325

в) Письмове ділення на одноцифрове число — № 54. Пояснення вчителя.

— Як називаються компоненти дій при діленні?

Повторення алгоритму ділення

• Називаю перше неповне ділене.

• Рахую кількість цифр у частці.

• Ділю перше неповне ділене.

• Остача менше дільника.

• Зношу наступну цифру.

• Ділю друге неповне ділене...

• Остачі немає. Ділення закінчене.

г) Письмове ділення на одноцифрове число — № 55 (з використанням прийому «Взаємоперевірка»).

Варіант 1

885 : 3 = 295 651 : 3 = 217 458 : 2 = 229

Варіант 2

705 : 5 = 141 848 : 8 = 106 896 : 4 = 224

ґ) Розв’язування задачі з величинами № 56 (робота в міні-групах з використанням прийому «Навчаючи — вчусь»).

— Поясніть слова: третина мотузки.

— Що зробили з мотузкою?

— Чи можемо ми відразу відповісти на питання задачі?

— Зробіть короткий запис умови задачі у вигляді креслення.

— Складання плану розв’язання задачі.

— Знайдіть частину, яку відрізали.

— Якою дією ви це зробите? Чому? (Діленням, бо частину від числа знаходять діленням.)

— Дайте відповідь на питання задачі.

— Якою дією ви це зробите? (Відніманням, тому що остачу від числа знаходять відніманням.)

Потрібно звернути увагу учнів на те, що перед виконанням першої дії необхідно метри виразити в дециметрах.

8 м 4 дм = 84 дм

1) 84 : 3 = 28 (дм) — відрізали;

2) 84 - 28 = 56 (дм) — остача.

Відповідь: довжина мотузки, яку відрізали, — 28 дм; остача 56 дм.

д) Самостійна робота з подальшою самоперевіркою за записом на дошці — № 57.

9 ∙ 25 = 225 (кг) — халви отримав магазин.

Творча робота над задачею

— Складіть обернену задачу.

2) Фізкультхвилинка.

ЛІСОВА ПІСНЯ

(муз. М. Катричко, сл. О. Макарова)

Ти мурашку не чіпай, не лякай синицю.

Її пісня про свій край лісові згодиться.

Хтось берізоньки красу поламав-понищив.

Плаче, бо свою косу не підніме вище.

Приспів:

Збережемо для людей,

що земля вродила,

більш краси нема ніде,

як країна мила.

Луг зелений не топчи, гостем будь в природи.

І ялинку уночі не рубай, мов злодій.

На галяві лісовій посади дубочки:

Тут у спеку, в суховій будеш в холодочку.

Приспів.

Бережи красу землі: хай прекрасна буде,

хай курличуть журавлі та й на радість людям.

Ти мурашку не чіпай, не лякай синицю.

Соловейкові нехай рідний край насниться.

Приспів (двічі).

3) Розв'язування прикладів з іменованими числами № 58 (фронтально з використанням прийому «Мікрофон»).

4) Робота над завданням з логічним навантаженням № 59 (індивідуально з подальшим поясненням біля дошки).

Відповідь: 5 кульок треба вийняти.

5) Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з Інтернету: матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії).

Зі слів режисера мультфільму Ярослави Руденко-Шведової: «“Пригоди Котигорошка” — це передусім веселі фільми, в основі яких лежить український фольклор — народні казки, міфи. Тому ми зняли їх так, щоб діти сміялися, а дорослі всміхалися». Продюсер мультфільму — Едуард Ахрамович.

III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

1. Домашнє завдання

С. 11, № 60; 61.

2. Рефлексія

• Яке завдання викликало у вас найбільшу зацікавленість? Чому?

• Які прийоми письмового ділення на одноцифрове число повторили?

• Сформулюйте правила знаходження остачі при діленні.

• Де можна використати ці знання?

• Які риси характеру допомагали навчатися, а які — заважали?

Активність, апатія, ввічливість, упертість, дисциплінованість, допитливість, ініціативність, наполегливість, неуважність, незібраність, недбалість, організованість.

• Похваліть себе. Чи з’явилося почуття самоповаги від роботи на уроці?





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити