Розробки уроків - Математика 4 клас I семестр за підручником М. В. Богдановича - 2018

УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ ЗА 3-й КЛАС. ПИСЬМОВІ ПРИЙОМИ МНОЖЕННЯ І ДІЛЕННЯ

УРОК 7. ПИСЬМОВЕ ДІЛЕННЯ БАГАТОЦИФРОВОГО ЧИСЛА НА ОДНОЦИФРОВЕ

Мета:

формування предметних компетентностей: повторити правило знаходження частини числа; закріпити вміння розв'язувати задачі на знаходження частини числа за значенням його дробу; вчити виконувати письмове ділення; розвивати критичне мислення, вміння виділяти головне;

формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: розвивати вміння організовувати своє робоче місце, планувати власні дії, оцінювати свою роботу та діяльність однокласників; розвивати пізнавальний інтерес;

комунікативної: розвивати математичне мовлення, вміння доводити власну думку, правильно формулювати висловлювання з використанням математичних термінів;

соціальної: розвивати вміння продуктивно працювати в парах, групах, виявляти ініціативу, докладати власних зусиль для досягнення спільного результату;

ціннісно-смислової: сприяти розумінню учнями застосування алгоритму розв'язування рівняння, який вони можуть використовувати у подальшому при вивченні нових тем у старшій школі;

інформаційної: розширити знання учнів про український фольклор;

громадянської: виховувати повагу до народних традицій.

Тип уроку: комбінований.

Основні терміни і поняття: позиційний принцип запису числа; розрядний склад числа.

Міжпредметні зв'язки: літературне читання, природознавство, українська мова.

Обладнання: обчислювальні таблиці; картки для самостійної роботи; таблиця «Математичні дії»; схеми-опори.

ХІД УРОКУ

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

1. Організація класу

2. Актуалізація опорних знань

1) Усні обчислення.

а) Гра «Математичний фокус».

— За допомогою цього фокусу ти зможеш безпомилково порахувати, скільки братів і сестер у твоїх знайомих, не запитуючи їх про це. Необхідно, щоб спочатку твій друг (чи подружка) до кількості своїх братів додав число 3 (але тобі результат поки не каже). Потім отримане число помножив на 5, приплюсував 20, суму помножив на 2. До результату необхідно додати ще й кількість сестер, плюс число 5. Він чи вона називають остаточний результат. Тоді справа за тобою!

Секрет фокусу. Від отриманого числа відніми 75 (звісно, другові про це нічого не кажи). Двоцифрове число, яке ти отримаєш, вкаже на склад сім’ї: перша цифра — кількість братів, друга — сестер.

Ось як усе просто!

б) Гра «Я впораюсь!».

Хід гри

Учитель пропонує учням (по одному) лічити по порядку від 1, але замість чисел, які діляться на 3, говорити «хоп»: один, два, хоп, чотири, п’ять, хоп, сім, вісім, хоп, ....

Хто припустився помилки, виходить з гри.

в) Гра «Дільники».

Хід гри

Клас об’єднується у три групи: «дільники» 2; 3 і 5. Учитель називає певне число і пропонує підняти руки учням тієї групи «дільників», на які ділиться не тільки на один з дільників 2; 3 і 5, а й на два з них чи на всі водночас: 30; 16; 25; 105; 310 і т. д.

2) Каліграфічна хвилинка.

— Розгорніть бортові журнали. Наші наступні координати... Розкодуйте їх.

Із кольорових геометричних фігур хлопчик склав кумедні малюнки. На перерві його однокласниця під деякими з них написала коди, але їй не вдалося завершити свою витівку. Допиши цифри там, де дівчинка не встигла це зробити.

(Дерево — 611, метелик — 242, равлик — 231, рибка — 191, кіт — 146.)

— Дівчатам — записати відповіді усних обчислень у порядку зростання.

146; 191; 231; 242; 611.

— Хлопцям — записати відповіді усних обчислень у порядку спадання.

611; 242; 231; 191; 146.

— Любі діти, сьогодні ми продовжимо дізнаватися про пригоди нашого нового друга...

3) Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з Інтернету: матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії).

Надзвичайно кумедні та добрі історії про славетного героя українських казок! Разом зі своїми друзями та балакучим птахом Одутом (сидить на плечі й поводиться як піратський папуга) Котигорошко постійно потрапляє в халепи — то забирається у лігво велетнів, то ловить капосних чортів. І що цікаво — після кожної такої пригоди злі сили отримують заслужене покарання, а добро святкує перемогу.

Глядачі каналу «1 + 1» побачать одразу чотири серії мультфільму. У кожній з них — новий сюжет. Але головні герої незмінні: це сам Котигорошко і його друзяки-богатирі Вернигора, Вернидуб і Крутивус.

II. ОСНОВНА ЧАСТИНА

1. Повідомлення теми та мети уроку (з використанням методу «Коло ідей»)

— Як називаються компоненти дій при діленні?

— Поясніть розв’язання приклада письмово, застосовуючи алгоритм.

Повторення алгоритму ділення

• Називаю перше неповне ділене.

• Рахую кількість цифр у частці.

• Ділю перше неповне ділене.

• Остача менше дільника.

• Зношу наступну цифру.

• Ділю друге неповне ділене...

• Остачі немає. Ділення закінчене.

Алгоритм письмового ділення на одноцифрове число

1. Визначають кількість цифр у частці. Перше неповне ділене — 6 сот. Отже, в частці будуть сотні, десятки, одиниці — усього три цифри.

2. Перше неповне ділене — 6 сот. 6 сот. поділити на 2, буде 3. Записують 3 в частці на місці сотень.

3. Друге неповне ділене — 2 дес. 2 дес. поділити на 2, буде 1. Записують 1 в частці на місці десятків.

4. Трете неповне ділене — 4 од. 4 од. поділити на 2, буде 2. Записують 2 в частці на місці одиниць. Частка — 312.

— Яка тема нашого уроку?

Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з Інтернету: матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії)

У деяких європейських країнах використовується інше позначення.

Обчислення абсолютно таке саме, але записується інакше, як показано на прикладі:

Позначення в США та Великій Британії

При діленні на папері не використовується символ коса риска, замість цього ділене, дільник і частка (в процесі знаходження) розташовуються в таблиці. Приклад ділення 500 на 4 (з результатом 125):

2. Мотивація навчальної діяльності (з використанням прийому «Незакінчене речення»)

• Нам необхідно вміти збільшувати та зменшувати числа, щоб... (Відповіді учнів.)

3. Опрацювання навчального матеріалу

1) Робота за підручником (с. 12).

а) Знаходження частини числа № 62 (фронтальна робота з використанням прийому «Коментування»).

— Яка довжина відрізка АВ? (10 см 8 мм)

— Яку частину становить відрізок АК? (1/3 відрізка АВ)

— Як знайти третю частину від числа 10 см 8 мм? (Потрібно 108 мм розділити на 3.)

— Яка довжина відрізка АК? (108 : 3 = 36 мм = 3 см 6 мм)

б) Розв’язування задачі № 63 (з використанням методу «Мозковий штурм»).

• Аналіз умови задачі

— Які компоненти відомі?

Коментування дітей (корекція вчителя).

1) 480 : 3 = 160 (кг) — збільшилася маса бичка;

2) 480 + 160 = 640 (кг) — стала маса бичка.

Відповідь: 640 кг стала маса бичка.

в) Обчислення прикладів на ділення на одноцифрове число № 64 (з використанням прийому «Взаємоперевірка»).

Варіант 1 Варіант 2

175 : 5 = 35 184 : 8 = 23

875 : 5 = 175 336 : 6 = 56

468 : 9 = 52 504 : 8 = 63

г) Робота над задачею № 65 (робота в міні-групах з використанням прийому «Навчаючи — вчусь»).

• Аналіз умови задачі. Складання короткої умови

— Яким є головне питання?

— Чи можемо відразу відповісти на питання задачі? Чому?

— Про що дізнаємося першою дією? другою? третьою?

— Якою дією відповімо на головне питання задачі?

• Диференційована робота

Учні високого рівня знань розв’язують задачу виразом.

(126 + 126 ∙ 3) : 9 = 56

Учні достатнього рівня знань розв’язують задачу по діях.

1) 126 ∙ 3 = 378 (ос.) — відвідало виставку в другий день;

2) 126 + 378 = 504 (ос.) — усього відвідувачів;

3) 504 : 9 = 56 (ос.) — четвертокласників відвідало виставку.

Решта учнів — за допомогою умови на картках-підказках і схеми-опори.

1) [ ] ∙ [ ] = [ ] (ос.)

2) [ ] + [ ] = [ ] (ос.)

3) [ ] : [ ] = [ ] (ос.)

ґ) Робота над задачею № 66 (робота в парах з використанням прийому «Одне завдання на двох»).

1) 52 : 2 = 26 (км) — на годину проходив теплохід по озеру;

2) 124 : 4 = 31 (км) — на годину проходив теплохід по річці.

— Змініть питання таким чином, щоб задача розв’язувалася у три дії.

— На скільки більше кілометрів на годину проходив теплохід річкою, ніж по озеру?

— Чому по річці теплохід проходив більшу відстань, ніж по озеру? (Допомагала течія.)

2) Фізкультхвилинка.

3) Повторення назв результатів арифметичних дій. Розв'язування рівнянь № 68 (з використанням методу «Мозковий штурм»).

Учні повторюють назви результатів дій. Усно розв’язують рівняння, пояснюючи вибір дії.

Щоб знайти невідомий доданок, потрібно від суми відняти відомий доданок. Щоб знайти невідомий множник, потрібно добуток розділити на відомий множник.

Щоб знайти невідоме ділене, потрібно частку помножити на дільник. Щоб знайти невідомий дільник, потрібно ділене розділити на частку.

4) Розв’язування логічної задачі № 67 (фронтальна робота з використанням прийому «Синтез думок»).

1) 12 : 3 = 4 (фломастери) — в Олі;

2) 4 + 12 = 16 (фломастерів) — у Толі.

5) Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з Інтернету: матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії).

Персонажі

• Котигорошко

Котигорошко є одним з образів переможця над лихом, хворобою та негараздами. В образі Котигорошка втілені такі риси, як богатирська сила, стійкість у боротьбі проти ворогів, вірність, кмітливість.

• Крутивус

Крутивус — від покручення вуса цього казкового героя розступається вода в річках: «Вернивода з водою грається: на той бік вусом поверне — там сухо робиться, то на той — там сухо робиться».

• Вернигора

Вернигора: казковий велетень неймовірної сили, що перевертає гори.

• Вернидуб

Вернидуб — прототип козака-характерника, якому підвладно керувати деревами, та самому приймати образ кремезного дуба.

• Птах Одут

Одут — балакучий птах, що виступає автором історій до кожної серії. У мультфільмі зображений як піратський папуга.

III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

1. Домашнє завдання

С. 12-13, № 69; 70.

2. Рефлексія

• Яке завдання викликало у вас найбільшу зацікавленість? Чому?

• Які прийоми письмового ділення на одноцифрове число повторили?

• Де можна використати ці знання?

• Які риси характеру допомагали навчатися, а які — заважали?

Активність, апатія, ввічливість, упертість, дисциплінованість, допитливість, ініціативність, наполегливість, неуважність, незібраність, недбалість, організованість.

• Похваліть себе. Чи з’явилося почуття самоповаги від роботи на уроці?






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.