Розробки уроків - Математика 4 клас II семестр за підручником М. В. Богдановича - 2018

МНОЖЕННЯ І ДІЛЕННЯ БАГАTOЦИФРОВИХ ЧИСЕЛ НА ОДНОЦИФРОВЕ ЧИСЛО

УРОК 85. ДІЛЕННЯ БАГАТОЦИФРОВИХ ЧИСЕЛ, ЩО ЗАКІНЧУЮТЬСЯ НУЛЯМИ. УСКЛАДНЕНІ ЗАДАЧІ НА ЗВЕДЕННЯ ДО ОДИНИЦІ

Мета:

формування предметних компетентностей: розглянути ділення багатоцифрових чисел, що закінчуються нулями; закріплювати вміння розв'язувати задачі; розвивати критичне мислення, вміння виділяти головне;

формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: розвивати вміння організовувати своє робоче місце, планувати власні дії, оцінювати свою роботу та діяльність однокласників; розвивати пізнавальний інтерес;

комунікативної: розвивати математичне мовлення, вміння доводити власну думку, правильно формулювати висловлювання з використанням математичних термінів;

соціальної: розвивати вміння продуктивно працювати в парах, групах, виявляти ініціативу, докладати власних зусиль для досягнення спільного результату;

інформаційної: розширити знання учнів про чарівність краєвидів та дивовижність куточків України (7 природних чудес Слобожанщини — село Антонівка Кегичівського району Харківської області — Солоне озеро);

громадянської: привернути увагу учнів до проблем охорони навколишнього середовища та сприяти його збереженню.

Тип уроку: комбінований.

Основні терміни і поняття: розрядний склад числа, багатоцифрові числа.

Міжпредметні зв'язки: українська мова, природознавство, літературне читання.

Обладнання: обчислювальні таблиці; картки для самостійної роботи; картки контролю; мультимедійне обладнання.

Хід уроку

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

1. Організація класу

Звучить музика-релакс.

Краса природи — у озерці,

У злетові зірок стрімкім,

В усій землі, що добре серце

Нам відкриває, як своїм;

Вона — у пуп’янку тугому

І у багряному листку,

У райдузі опісля грому,

Що упірнула у ріку...

— Чудеса природи Слобожанщини нас чекають...

2. Актуалізація опорних знань

1) Математична розминка (з використанням прийому «Мозковий штурм»).

а) Обчислювальний «ланцюжок».

Ділене 640, дільник 80, знайти частку...

Зменшити у 8 разів...; збільшити у 400 разів...

Збільшити на 46 ...; збільшити у 10 разів...

Поділити на 10 ...; помножити на 10...

Помножити на 1 ...; помножити на 0..

Збільшити на 7000 ...; зменшити на 3000 ...; зменшити у 1000 разів.

Що вийшло? (Відповідь: 4.)

б) Назвати результати першої дії у кожному виразі, а потім обчислити.

20 + 600 : 100

2000 + 3000 : 1000

5 ∙ 100 + 300

700 + 1000 + 2000

(2000 + 3000) : 1000

Відповіді: 26; 2003; 800; 3700; 5.

2) Самостійна робота (з використанням прийому «Мозковий штурм»).

Кількість прикладів дитина обирає самостійно (виконання завдання за певний час).

Відповіді: 8052; 96 497; 782 890; 191 244; 576 906.

3) Гра «Шифрувальник». Каліграфічна хвилинка.

— Запишіть відповіді в порядку зростання.

8052 (с); 96 497 (о); 191 244 (л); 567 906 (н); 782 890 (е).

(Село Антонівка Кегичівського району Харківської області — Солоне озеро)

4) Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з Інтернету: матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії).

Мало хто знає, що в Харківській області розташоване справжнє Солоне озеро!

У 1962 р. при бурінні газової свердловини завглибшки 3 км сталася аварія, в результаті якої газ під тиском у 300 атмосфер вирвався зі свердловини, утворивши 20-метровий фонтан. Жителів Антонівки евакуювали, 26 жовтня 1962 р. фонтан заглушили, проте через 2 дні земля здригнулася, і бурова вишка провалилася під землю, таким чином утворився 60-метровий кратер.

II. ОСНОВНА ЧАСТИНА

1. Повідомлення теми та мети уроку (фронтально з використанням прийому «Мозковий штурм»)

— Обчисліть усно та поясніть спосіб обчислення (с. 112, № 690).

36 000 : 3 = 36 тис. : 3 = 12 тис. = 12 000

180 000 : 6 = 180 тис. : 6 = 30 тис. = 30 000

2400 : 2 = 2 тис. 400 : 2 = 1 тис. 200 = 1200

50 000 : 2 = 50 тис. : 2 = 25 тис. = 25 000

360 000 : 6 = 360 тис. : 6 = 60 тис. = 60 000

— Розгляньте запис та поясніть спосіб обчислення.

Робота за підручником (с. 112, № 691)

— Яка тема нашого уроку?

2. Мотивація навчальної діяльності (з використанням ділової гри «За і проти»)

— Чи треба вміти ділити багатоцифрові числа на одноцифрові, а результати перевіряти множенням? (Відповіді учнів.)

— Де в житті нам знадобляться ці знання?

3. Опрацювання навчального матеріалу

1) Робота за підручником (с. 172-113).

а) Письмове обчислення прикладів № 689 (з використанням прийому «Коментування»).

Один учень працює біля дошки, решта — в зошитах (запис — у стовпчик).

б) Самостійне письмове обчислення прикладів № 692 (з використанням прийому «Взаємоперевірка»).

198 000 : 3 = 66 000 681 628 : 4 = 170 407

в) Самостійне виконання завдання № 693 (з використанням прийому «Взаємоперевірка»).

Розв'язання:

k = 20, с = 14;

1) k - с = 20 - 14 = 6 (міш.) — витратили.

2) 300 : (k - с) = 300 : (20 — 14) = 50 (кг) — в одному мішку.

3) 300 : (k - с) ∙ 20 = 300 : (20 - 14) ∙ 20 = 1000 (кг) — у 20 мішках.

4) 300 : (k - с) ∙ 14 = 300 : (20 - 14) ∙ 14 = 700 (кг) — у 14 мішках.

2) Гімнастика для очей.

3) Практична робота з геометричним матеріалом — № 694 (з використанням прийому «Коло ідей»).

Розв’язання:

1) 2 ∙ 2 = 4 (см2) — площа однієї грані куба;

2) 4 ∙ 6 = 24 (см2) — площа всіх граней куба.

Відповідь: 24 см2 паперу буде необхідно, щоб обклеїти всі грані куба.

4) Робота в «Географічно-літературній» студії.

а) Гра «Моментальне фото».

Запам'ятай та перекажи (робота в парах)

У селі Антонівка Кегичівського району Харківської області розташоване мало кому відоме Солоне озеро рукотворного, вірніше, техногенного походження. Після вибуху кратер заповнила вода, а оскільки під землею були не тільки поклади газу, але й солі, то й вода у новоутвореному озері стала солоною. А газ, що виривався просто в атмосферу, вдалося перекрити тоннами цементного розчину. Отак техногенна катастрофа місцевого масштабу створила популярне місце відпочинку для жителів найближчих сіл. Вода заживляє рани, повітря — ніби морське. Через високу густину води в озері легко плавати.

б) Читання вірша із пропущеними буквами, що позначають голосні звуки.

У ВІНКУ МОЯ ЗЕМЛЯ

Умій стеблині порадіти

І розгадати, чий в росах слід.

Люби всілякі трави, квіти,

Ожини і колючий глід.

Як хвильки, пахощі до мене

Вітерець ласкавий посила.

Олекса Ющенко

III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

1. Домашнє завдання

С. 113, № 695; 696.

2. Рефлексія (з використанням методу «Мікрофон»)

• Яке завдання вас найбільше зацікавило? Чому?

• Де можна використати отримані на уроці знання?

• Чим зацікавила вас інформація про Солоне озеро?





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити