Розробки уроків - Математика 4 клас II семестр за підручником М. В. Богдановича - 2018
МНОЖЕННЯ І ДІЛЕННЯ БАГАTOЦИФРОВИХ ЧИСЕЛ НА ОДНОЦИФРОВЕ ЧИСЛО
УРОК 67. МНОЖЕННЯ БАГАТОЦИФРОВОГО ЧИСЛА НА ОДНОЦИФРОВЕ У ВИПАДКУ, КОЛИ В СЕРЕДИНІ ПЕРШОГО МНОЖНИКА Є НУЛІ. РОЗВ'ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ З ДВОМА БУКВЕНИМИ ДАНИМИ
Мета:
• формування предметних компетентностей: ознайомити учнів з письмовим множенням у випадку, коли в середині першого множника е нулі; формувати вміння розв'язувати задачі з двома буквеними даними; вдосконалювати навички усних та письмових обчислень; розвивати критичне мислення,, вміння виділяти головне;
• формування ключових компетентностей:
уміння вчитися: розвивати вміння організовувати своє робоче місце, планувати власні дії, оцінювати свою роботу та діяльність однокласників; розвивати пізнавальний інтерес;
комунікативної: розвивати математичне мовлення, вміння доводити власну думку, правильно формулювати висловлювання з використанням математичних термінів;
соціальної: розвивати вміння продуктивно працювати в парах, групах, виявляти ініціативу, докладати власних зусиль для досягнення спільного результату;
інформаційної: розширити знання учнів про чарівність краєвидів та дивовижність куточків України (Асканія-Нова);
громадянської: привернути увагу учнів до проблем охорони навколишнього середовища та сприяти його збереженню.
Тип уроку: комбінований.
Основні терміни і поняття: множник, добуток, розрядний склад числа.
Міжпредметні зв'язки: українська мова, природознавство, мистецтво.
Обладнання: обчислювальні таблиці; картки для самостійної роботи; картки контролю; мультимедійне обладнання.
Хід уроку
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
1. Організація класу
2. Актуалізація опорних знань
1) Усне опитування.
• Хто ви?
Ми — діти України.
• Що вас цікавить?
Життя лісу і поля, степу і моря.
• Що вас зворушує?
Схід сонця і спів птахів.
• Що вас турбує?
Стан повітря, яким ми дихаємо; вода, яку ми п’ємо; земля на якій ми живемо.
• Що вас об’єднує?
Любов до рідної землі, віра в те, що ми здатні зробити нашу Батьківщину прекраснішою.
• Для чого ми прийшли у світ?
Щоб сміятись і радіти
У довкіллі чарівнім!
2) Мотивація навчальної діяльності.
— Смішарики — допитливі малята. Вони нам приготували запитання.
• Що таке заповідники? (Природні ділянки, які охороняються та де заборонена будь-яка господарча діяльність; територія, повністю вилучена з господарського користування з метою збереження та вивчення природних об’єктів і процесів.)
• 3 якою метою їх створюють? (З метою збереження та вивчення природних об’єктів і процесів)
3) Усні обчислення (з використанням прийому «Інтрига»),
— Назву заповідника дізнаємось завдяки відповідям математичного диктанту.
• Записати число: сорок шість тисяч вісімдесят два.
• Яке число зменшили на 73 і отримали 28?
• У скільки разів більше 7200 від 9?
• Чому дорівнює ділене, якщо дільник 7, а частка 13?
• Знайти різницю чисел: 840 і 39.
• Обчислити: 400 + 300 - 500 + 800.
• Знайти 1/7 від 3500.
• Знайти 5/7 від 28.
4) Гра «Шифрувальники». Робота в парах.
46 082;101;800;91;801;1000; 500;20.
А-20 |
К-101 |
І-800 |
О-1000 |
С-91 |
Н-500 |
Я-801 |
В-46082 |
— Знайдіть значення виразів, запишіть у порядку зростання замість числа відповідну букву («-» означає повтори букв), складіть слово. («Асканія-Нова»)
5) Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з Інтернету: матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії).
Біосферний заповідник «Асканія-Нова» ім. Ф. Е. Фальц-Фейна — науково- дослідна установа в системі Національної академії аграрних наук України, державний заповідник, заснований у 1898 році Фрідріхом Фальц-Фейном. Розташований біля смт Асканія-Нова Чаплинського району Херсонської області (відкіля і колишня назва заповідника — «Чаплі»). Назву місцевості дав один з її попередніх власників — герцог Ангальт-Кетенський у 1841 році на честь маєтку Асканія в Німеччині.
— Цікаві факти нас чекають попереду...
II. ОСНОВНА ЧАСТИНА
1. Повідомлення теми та мети уроку (з використанням прийому «Мозковий штурм»)
— Поясніть усний і письмовий способи обчислення — № 550 (с. 90) (з використанням прийому «Коментування»).
— Проаналізуйте та поясніть спосіб обчислення.
5062 ∙ 3 = 15 186
— Який зробимо висновок? (Письмове множення багатоцифрових чисел на одноцифрове число виконують так само, як і трицифрових. Якщо в середині багатоцифрових чисел є нуль, то множення на нуль відбувається за загальним правилом 0 ∙ а = 0.)
— Яка тема уроку?
2. Мотивація навчальної діяльності (з використанням прийому «Мікрофон»)
— А для чого потрібно вміти виконувати множення виду 5062 ∙ 3?
— Де в житті нам знадобляться ці знання?
3. Опрацювання навчального матеріалу
1) Робота за підручником (с. 90-91).
а) Самостійне письмове обчислення прикладів № 551 (з використанням прийому «Взаємоперевірка»).
Можливе використання пам’ятки.
Варіант 1
4073 ∙ 4 = 16 292 20 073 ∙ 9 = 180 657
Варіант 2
20 904 ∙ 6 = 125 424 30 007 ∙ 4 = 120 028
б) Самостійне письмове обчислення виразів № 552 (з використанням прийому «Взаємоперевірка»).
Варіант 1
2306 ∙ 6 = 13 836 30 094 ∙ 7 = 210 658
Варіант 2
40 801 ∙ 9 = 367 209 40 059 ∙ 3 = 120 177
в) Виконання завдання № 553. Гра «Парне — непарне». Робота в групах.
— Наведіть приклади парних/непарних чисел. Чому вони називаються парними / непарними?
— Знайдіть парні числа та поясніть свій вибір.
1-ша група — виконати завдання з парними числами;
2-га група — виконати завдання з непарними числами.
2) Фізкультхвилинка
3) Робота над задачею № 554 (робота в міні-групах з використанням прийому «Навчаючи — вчусь»).
— Які компоненти відомі?
Коментування дітей (корекція вчителя).
— Прочитайте питання задачі.
— Що дізнаємося?
— Складіть план розв’язання задачі.
— Запишіть розв’язання.
Розв’язання:
1224 ∙ k — кількість глядачів у великому залі за день;
208 ∙ с — кількість глядачів у малому залі за день;
1224 ∙ k + 208 ∙ с — кількість глядачів у кінотеатрі за день.
Якщо k = 5 і с = 4, то 1224 ∙ 5 + 208 ∙ 4 = 6952 (гл.)
Відповідь: 6952 глядачів може обслугувати кінотеатр за день.
4) Творча робота над задачею № 555 (з використанням прийому «Взаємоперевірка»).
Коментування дітей (корекція вчителя).
Рухомий об’єкт |
Швидкість |
Час |
Відстань |
Катер |
27 км/год |
3 год |
|
Буксир |
18 км/год |
3 год |
Розв’язання:
І спосіб
1) 27 ∙ 3 = 81 (км) — пройшов катер за 3 години;
2) 18 ∙ 3 = 54 (км) — пройшов буксир за 3 години;
3) 81 - 54 = 27 (км) — відстань між буксиром і катером через 3 години.
II спосіб
1) 27 - 18 = 9 (км/ч) — більше проходив катер;
2) 9 ∙ 3 = 27 (км)
Відповідь: 27 км — відстань між ними через 3 години.
5) Робота в «Математично-художній» студії.
Гімнастика для очей «Будиночок для птахів»
— А тепер ми малюємо невідомих поки нам птахів.
— В орнітопарку нараховують понад 60 різновидів птахів — лебеді, фазани, качки, лелеки, гуси єгипетські та індійські, страуси.
Африканський страус належить до найбільших птахів планети, має вагу до 175 кг, висоту тіла 2 м 70 см. Птах довгий час може обходитися без води, але при нагоді охоче п’є та купається. За висновками науковців, страуси в давнину мешкали на півдні сучасної України, в Азії — до сучасної Монголії. В умовах неволі живе до 50 років. Яйце африканського страуса важить 2 кг і трохи більше. Вони втратили здатність літати, пересуваються суходолом пішки або бігом, мають неприємний характер.
Творче завдання: намалювати тварину самостійно.
III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
1. Домашнє завдання
С. 91, № 556; 557.
2. Рефлексія (з використанням методу «Мікрофон»)
• Яке завдання вас найбільше зацікавило? Чому?
• Що цікавого запам’ятали про заповідник Асканія-Нова?
• Як виконати множення трицифрового числа, у якому в середині є нуль, на одноцифрове?
• Поясніть спосіб обчислення 3078 ∙ 7.
• Де можна використати ці знання?
• Які риси характеру допомагали навчатися, а які — заважали?
Активність, апатія, ввічливість, упертість, дисциплінованість, допитливість, ініціативність, наполегливість, неуважність, незібраність, недбалість, організованість.
• Чи з’явилося почуття самоповаги від роботи на уроці? Похваліть себе.