Розробки уроків - Математика 4 клас II семестр за підручником М. В. Богдановича - 2018

ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ДРОБАМИ. МНОЖЕННЯ І ДІЛЕННЯ БАГАТОЦИФРОВИХ ЧИСЕЛ, ЩО ЗАКІНЧУЮТЬСЯ НУЛЯМИ

УРОК 107. ЗАДАЧІ НА ПРОПОРЦІЙНЕ ДІЛЕННЯ. РОЗВ'ЯЗУВАННЯ РІВНЯНЬ І НЕРІВНОСТЕЙ

Мета:

формування предметних компетентностей: повторити множення багатоцифрових чисел на круглі та розрядні числа; закріплювати вміння розв'язувати задачі, рівняння і нерівності; вдосконалювати обчислювальні навички; розвивати критичне мислення, вміння виділяти головне;

формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: розвивати вміння організовувати своє робоче місце, планувати власні дії, оцінювати свою роботу та діяльність однокласників; розвивати пізнавальний інтерес;

комунікативної: розвивати математичне мовлення, вміння доводити власну думку, правильно формулювати висловлювання з використанням математичних термінів;

соціальної: розвивати вміння продуктивно працювати в парах, групах, виявляти ініціативу, докладати власних зусиль для досягнення спільного результату;

інформаційної: розширити знання учнів про безпечне довкілля (історія правил дорожнього руху);

здоров'язбережувальної: виховувати відповідальне ставлення до власного здоров'я.

Тип уроку: урок повторення й закріплення знань, умінь і навичок.

Основні терміни і поняття: розрядний склад чисел, рівняння, нерівності.

Міжпредметні зв'язки: українська мова, літературне читання, основи здоров'я.

Обладнання: обчислювальні таблиці; картки для самостійної роботи; картки контролю; мультимедійне обладнання.

Хід уроку

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

1. Організація класу

Звучить музика-релакс.

— Сучасний світ дуже складний, і в ньому багато небезпечних ситуацій. Адже статистика дорожньо-транспортних пригод невтішна: у світі щогодини гине 9 дітей. В Україні нараховується понад 10 млн автомобілів; майже 2/3 дітей, які потрапили під колеса автомобілів, знехтували правилами дорожнього руху. Тому на наступних уроках ми перевіримо ваші навички збереження життя і здоров’я під час перебування на дорозі...

Руху правила єдині,

Їх повинні поважати.

Знати їх усі повинні —

І дорослі, і малята.

— А повторити їх нам допоможе математика...

2. Актуалізація опорних знань

1) Усні обчислення (з використанням прийому «Мозковий штурм»).

а) Уважно розглянувши числа в кожному стовпчику, здогадайтесь, як вони дібрані. Яке число повинно стояти замість знака «?»?

б) Обчислити (за 3 варіантами).

в) Порівняти числа (за 2 варіантами)

2) Каліграфічна хвилинка. Математичний диктант.

• Число 32000 зменшити в 4 рази.

• Число 700 збільшити у 8 разів.

• Знайти добуток чисел 8500 і 0.

• Знайти частку чисел 96 000 і 100.

• Число 4200 зменшити в 7 разів.

• Число 900 збільшити у 8 разів.

• Знайти добуток чисел 7500 і 10.

• Знайти частку чисел 26 000 і 1000.

Відповіді: 8000; 5600; 0; 960; 600; 7200; 75 000; 26.

3) Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з Інтернету: матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії).

Правила дорожнього руху (скорочено: ЛДР) — перелік правил, що регулюють обов’язки водіїв транспортних засобів та пішоходів, а також технічні вимоги, визначені до транспортних засобів для забезпечення безпеки дорожнього руху. Відповідно до Закону України «Про дорожній рух» установлений єдиний порядок дорожнього руху на всій території України. В Україні установлений правосторонній рух транспортних засобів.

Учасники дорожнього руху зобов’язані знати й неухильно виконувати вимоги цих Правил, а також бути взаємно ввічливими. Кожний учасник дорожнього руху має право розраховувати на те, що й інші учасники виконують ці Правила. Водії, пішоходи та пасажири зобов’язані бути особливо уважними до таких категорій учасників дорожнього руху, як діти, люди похилого віку та особи з явними ознаками інвалідності. Особи, які порушують ПДР, несуть відповідальність згідно із законодавством.

II. ОСНОВНА ЧАСТИНА

1. Повідомлення теми та мети уроку (з використанням прийому «Взаємоперевірка»)

— Пригадайте правила!

Виконайте обчислення (№ 855, с. 138).

— Яка тема нашого уроку?

2. Мотивація навчальної діяльності (з використанням прийому «Мікрофон»)

— А для чого потрібно виконувати множення багатоцифрових чисел?

— Де в житті нам знадобляться ці знання?

3. Опрацювання навчального матеріалу

1) Робота за підручником (с. 137-138).

а) Самостійне розв’язування задачі № 849 (з використанням прийому «Взаємоперевірка»).

Розв’язання:

1) 72 : 4 = 18 (л.) — в одній каністрі;

2) 54 : 18 = 3 (кан.) — потрібно.

Відповідь: 3 каністри потрібно, щоб розлити 54 л гасу.

б) Розв’язування рівнянь за варіантами — № 852.

Варіант 1

Варіант 2

в) Складання і розв’язування задачі за коротким записом — № 851 (з використанням прийому «Я — вчитель»).

— Які компоненти відомі?

Коментування дітей (корекція вчителя).

У два магазини привезли помідори. До першого магазину привезли 8 ящиків загальною масою 48 кг, а до другого — 36 кг. Скільки ящиків помідорів привезли до другого магазину, якщо маси ящиків однакові?

Роз’вязання:

1) 48 : 8 = 6 (кг) — в одному ящику;

2) 36 : 6 = 6 (ящ.).

Відповідь: 6 ящиків помідорів привезли до другого магазину.

2) Фізкультхвилинка.

3) Самостійна робота над задачею № 850 (робота в міні-групах з використанням прийому «Навчаючи — вчусь»).

Розв’язання:

1) 54 + 36 = 90 (кг) — було бензину;

2) 90 : 5 = 18 (кг) — в одній каністрі;

3) 54 : 18 = 3 (кан.) — у перший автомобіль;

4) 36 : 18 = 2 (кан.) — у другий автомобіль.

Відповідь: 3 каністри було заправлено в перший автомобіль і 2 каністри — в другий автомобіль.

4) Усна робота над нерівностями № 854 (з використанням прийому «Коментування»).

5) Обчислення значень виразів.

— Порівняйте значення кожної пари виразів — № 854 (з використанням прийому «Взаємоперевірка»).

6) Робота в «Мультиплікаційній» студії.

— А тепер — мультфільм повчальний! Для малят усіх — навчальний! («Азбука безпеки на дорозі» тітоньки Сови)

Назва серії

Стислий опис сюжету

Посилання на YouTube

Серія 1. Історія правил дорожнього руху

Тітонька Сова розповідає про те, де, коли і навіщо виникли правила дорожнього руху та правила безпеки на дорозі

https://www.youtube.com/watch?v=fxXSU-Q4mpA&list=PLkLwod_eIKOV2UGuTOtrMoakeLmSSHgXC

— Що цікавого дізналися з цієї серії?

7) «Безпечне довкілля» (з використанням прийому «Мозковий штурм»).

а) Гра «Мікрофон по колу».

Учням пропонують продовжити твердження: «Я впевнений(на), що зі мною на дорозі нічого не трапиться тому, що я...».

Учитель узагальнює відповіді, акцентуючи увагу на тому, що більшість упевнені в безпеці через те, що вони дотримують правил дорожнього руху.

— А чи всі добре засвоїли ці правила? Пропоную провести вікторину, але незвичайну. Питання вікторини — це різні історії, які виникають з різними людьми на дорозі.

б) Вікторина (робота в міні-групах з використанням прийому «Навчаючи — вчусь»).

• На канікули Сашко з Марійкою вирішили поїхати до бабусі в село. Марійка перед від’їздом вирішила повторити правила дорожнього руху. Побачивши це, Сашко засміявся: «Ну й кумедна ти, сестричко! Ми ж їдемо в село, який там рух? У селі не обов’язкові правила!».

Завдання:

1. Доведіть Сашкові, що Марійка має рацію.

2. Змоделюйте ситуацію, у яку міг би потрапити Сашко, якщо його не переконати.

Кожна з команд по черзі дає свій варіант відповіді.

• На вокзал Марійка і Сашко могли дістатися автобусом або трамваєм.

«Давай повторимо правила,— запропонувала Марійка,— ти вивчи, як правильно поводитися, вийшовши з автобуса, а я — з трамвая». «Навіщо ще мені повторювати,— відповів Сашко,— яка різниця, автобусом ми їхатимемо, чи трамваєм, правила однакові!».

Завдання:

1. Чи має рацію Сашко?

2. Уявіть ситуацію, якщо діти їхатимуть трамваєм. Яка небезпека чекає на них, якщо ви не зможете переконати Сашка?

• До бабусиного села діти їхали автобусом. Перед від’їздом Сашко купив у буфеті автовокзалу пляшку пепсі і цукерки. Випивши напій, він збирався викинути порожню пляшку у вікно. Але не встиг, тому що Марійка вчасно його зупинила.

Завдання:

1. Доведіть, що це велика вдача, що Марійка встигла.

2. Змоделюйте наслідки, якби вона не встигла.

— Найважливіше для людини — її життя, а найцінніше в цьому житті — здоров’я. Адже кожна людина унікальна, неповторна. І життя в неї одне, тому берегти його і здоров’я необхідно кожному.

III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

1. Домашнє завдання

С. 138, № 856; 857.

2. Рефлексія (з використанням методу «Мікрофон»)

• Яке завдання вас найбільше зацікавило? Чому?

• Які способи множення багатоцифрових чисел ви запам’ятали?

• Де можна використати отримані на уроці знання?

• Передайте зміст своєї діяльності на уроці за допомогою трьох дієслів.

• Передайте свій емоційний стан після уроку за допомогою трьох прикметників.

• Чи мали вплив інші люди на досягнення успіху на уроці? Кому ви хочете подякувати?



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити