Розробки уроків - Математика 4 клас II семестр за підручником М. В. Богдановича - 2018

ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ДРОБАМИ. МНОЖЕННЯ І ДІЛЕННЯ БАГАТОЦИФРОВИХ ЧИСЕЛ, ЩО ЗАКІНЧУЮТЬСЯ НУЛЯМИ

УРОК 119. МНОЖЕННЯ БАГАТОЦИФРОВИХ ЧИСЕЛ НА ДВОЦИФРОВІ (загальний випадок). ЗАДАЧІ НА ЗНАХОДЖЕННЯ ЧИСЛА ЗА ДВОМА РІЗНИЦЯМИ

Мета:

формування предметних компетентностей: учити учнів застосовувати прийом множення на двоцифрове число для будь-яких багатоцифрових чисел; удосконалювати вміння розв'язувати задачі на знаходження числа за двома різницями; вдосконалювати обчислювальні навички; розвивати критичне мислення, вміння виділяти головне;

формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: розвивати вміння організовувати своє робоче місце, планувати власні дії, оцінювати свою роботу та діяльність однокласників; розвивати пізнавальний інтерес;

комунікативної: розвивати математичне мовлення, вміння доводити власну думку, правильно формулювати висловлювання з використанням математичних термінів;

соціальної: розвивати вміння продуктивно працювати в парах, групах, виявляти ініціативу, докладати власних зусиль для досягнення спільного результату;

інформаційної: розширити знання учнів про безпечне довкілля (ліки і діти);

здоров'язбережувальної: виховувати відповідальне ставлення до власного здоров'я.

Тип уроку: комбінований.

Основні терміни і поняття: множення багатоцифрового числа на двоцифрове.

Міжпредметні зв'язки: українська мова, літературне читання, основи здоров'я.

Обладнання: обчислювальні таблиці; картки для самостійної роботи; картки контролю; мультимедійне обладнання.

Хід уроку

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

1. Організація класу

1) Психологічна настанова.

Звучить музика-релакс.

— Кожна дитина дуже допитлива, але, активно пізнаючи навколишній світ, не всі з вас замислюються про обачність і власну безпеку. А через неуважність іноді трапляються дуже неприємні або навіть нещасні випадки.

2) Мотиваційна хвилинка (з використанням прийому «Мозковий штурм»).

Затямте, що навіть звичайна аптечка

Для нас може стати украй небезпечна,

І ліки — не забавка, це треба знати:

Цілком вони можуть отрутою стати.

— Як сьогодні ми будемо берегти своє здоров’я?

— Які у вас припущення?

— А для цього ми маємо підготуватися до випробувань. Покажемо свої знання та вміння.

2. Актуалізація опорних знань

1) Гра «Математична естафета» (з використанням прийому «Тихе опитування»).

Хід гри

Учитель заздалегідь на трьох аркушах записує вирази на вивчені випадки множення та ділення. Об’єднує клас у три команди. За сигналом учителя учні розв’язують вирази, передаючи їх ланцюжком одне одному. Виграє команда, яка швидше поверне розв’язані вирази вчителю.

1. Знайти 4/7 від 560.

2. 1/70 = 4. Знайти все число.

3. У скільки разів 1 кг менше 1 ц?

4. Скільки метрів складає 1/5 частину км?

5. Знайти добуток чисел: 140 і 7.

6. Число 280 збільшити в 3 рази.

7. Знайти суму чисел: 480 і 320.

8. Знайти частку чисел: 96 і 16.

9. Ділене 87, дільник 3. Знайти частку.

10. Знайти різницю чисел: 900 і 540.

11. Обчислити: 48 : 8 ∙ 4 : 3 ∙ 2 : 4 ∙ 10 : 5 : 2 : 2.

12. Перетворити: 43 км 25 см = [ ] см.

13. Перетворити: 270 000 мм = [ ] м.

14. Чому дорівнює ділене, якщо дільник 120. А частка 6?

Відповіді: 320; 280; 100; 200 м; 980; 840; 800; 6; 29; 360; 2; 43 025 см; 270 м; 720.

2) Каліграфічна хвилинка. Гра «Шифрувальник».

— Відповіді запишіть у порядку спадання.

320-Ь

100-О

980-І

800-А

29-В

2-Н

270-Е

280-I

200-Ч

840-К

6-Й

360-С

43 025-Л

720 Р

Відповідь: лікарські речовини.

3) Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з Інтернету: матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії).

Ліки — це речовини, що застосовуються для лікування чи попередження захворювань. Лікарські речовини можуть бути мінерального, рослинного та тваринного походження.

Способи вживання ліків: зовнішні, внутрішні, ін’єкційні.

Лікарські форми: рідкі, тверді, м’які, газоподібні.

Гіппократ описав понад 200 лікарських рослин та способів їх застосування.

К. Гален є засновником «аптекарської науки» — фармакології.

II. ОСНОВНА ЧАСТИНА

1. Повідомлення теми та мети уроку (фронтально з використанням прийому «Коло ідей»)

— Поясніть, як помножили багатоцифрове число на двоцифрове.

Розгляньте записи та поясніть обчислення (№ 936, с. 149).

Зверніть увагу!

При письмовому множенні багатоцифрового числа множники розміщують так, щоб одиниці були записані під одиницями. Множення розпочинають з одиниць. При множенні на десятки цифри другого неповного добутку починають записувати під десятками. Останньою дією знаходять суму неповних добутків.

— Яка тема уроку?

2. Мотивація навчальної діяльності (з використанням методу «Мікрофон»)

— А для чого потрібно вміти множити багатоцифрове число на двоцифрове?

— Де в житті нам знадобляться ці знання?

3. Опрацювання навчального матеріалу

1) Робота за підручником (с. 149-150).

а) Самостійна робота. Письмове обчислення прикладів, спираючись на пояснення, — № 937 (з використанням прийому «Взаємоперевірка»).

б) Самостійне розв’язування задачі № 935 (робота в міні-групах з використанням прийому «Навчаючи — вчусь»).

Для слабших учнів на дошці — план розв’язування.

1) На скільки кілометрів менше пролетів перший вертоліт, ніж другий?

2) Яка швидкість вертольотів?

3) Скільки годин був у польоті перший вертоліт?

4) Скільки годин був у польоті другий вертоліт?

Розв'язання:

1) 800 - 480 = 320 (км) — пролетів більше другий вертоліт;

2) 320 : 2 = 160 (км/год) — швидкість;

3) 480 : 160 = 3 (год) — летів перший вертоліт;

4) 800 : 160 = 5 (год) — летів другий вертоліт.

Відповідь: 3 години був у польоті перший вертоліт, 5 годин був у польоті другий вертоліт.

2) Фізкультхвилинка «ЗДОРОВ'Я» (муз. В. Пеньковського, сл. В. Стебенєва).

Коли день ще на початку,

Довго в ліжку не лежи,

Не лінуйсь, зроби зарядку,

І до школи ти біжи.

Приспів:

Здоров’я — це багатство,

Яке Господь нам дав,

І треба, щоб з дитинства

Його ти цінував.

Здоров’я не придбаєш

За гроші, пам’ятай.

Його від Бога маєш,

Про це не забувай!

3) Самостійне виконання завдання № 938 (з використанням прийому «Взаємоперевірка»).

— Складіть та розв’яжіть рівняння.

Відповідь:

4) Самостійне виконання завдання № 939 (робота в парах з використанням прийому «Взаємоперевірка»).

— Складіть вирази та знайдіть їх значення.

Відповіді:

• Завдання 1

270 051 - 348 ∙ 89 = 270 051 - 30 972 = 239 079

• Завдання 2

12 960 : 60 + (12 960 + 60) = 216 + 13 020 = 13 236

5) Робота в «Мультиплікаційній» студії.

— А тепер — мультфільм повчальний! Для малят усіх — навчальний! («Уроки обережності» тітоньки Сови)

Назва серії

Стислий опис сюжету

Посилання на YouTube

Серія 6. Ліки

Серія з циклу «Уроки обережності» з тітонькою Совою — про те, що дітям не можна гратися з ліками, адже це може бути дуже небезпечно

https://www.youtube.com/watch?v=Q6TN3AEC0gg&index=6&list=PLkLwodelKOWQNGsdUZMngU3f6PeyKjwN

— Що цікавого дізналися з цієї серії?

— Аптечка з ліками — засіб допомоги. А в яких випадках вона може бути для нас загрозою? (Якщо ми почнемо гратися ліками або просто куштувати їх.)

6) Бліцгра «Безпечно чи ні?».

Діти відповідають на запитання, обираючи варіанти «так» або «ні».

— Поміркуйте і скажіть, чи безпечно для вас...

• ... переставляти посуд з окропом? (Ні!)

• ... лізти купатися в незнайомий ставок? (Ні!)

• ... погладити чужого собаку? (Ні!)

• ... допомагати дорослим у сервіруванні столу? (Так!)

• ... вмикати й вимикати світло в кімнаті? (Так!)

• ... намагатися самим відремонтувати пошкоджену електричну розетку? (Ні!)

• ... користуватися дистанційним пультом від телевізора? (Так!)

• ... самим (без дорослих) іти гуляти в міський парк? (Ні!)

• ... самим гратися на дитячому майданчику свого двору? (Так!)

• ... приймати ліки самостійно? (Ні!)

• ... налити молока в чашку? (Так!)

• ... розпалити багаття в лісі? (Ні!)

• ... приймати ліки під наглядом дорослих? (Так!)

Гра проводиться у швидкому темпі. Помилки, допущені під час гри, одразу виправляються і пояснюються. Учні, які їх припустилися, вибувають із гри.

Бережи здоров’я змалку,

Бо хазяїн тіла — ти.

Щоб життя прожити довге,

Себе треба берегти.

III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

1. Домашнє завдання

С. 150, № 940; 941.

2. Рефлексія (з використанням методу «Мікрофон»)

• Яке завдання вас найбільше зацікавило? Чому?

• Для чого потрібно вміти множити багатоцифрове число на двоцифрове?

• Передайте зміст своєї діяльності на уроці за допомогою трьох дієслів.

• Передайте свій емоційний стан після уроку за допомогою трьох прикметників.

• Чи мали вплив інші люди на досягнення успіху на уроці? Кому ви хочете подякувати?





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити