Розробки уроків - Математика 4 клас II семестр за підручником М. В. Богдановича - 2018

МНОЖЕННЯ І ДІЛЕННЯ БАГАTOЦИФРОВИХ ЧИСЕЛ НА ОДНОЦИФРОВЕ ЧИСЛО

УРОК 69. МНОЖЕННЯ ОДНОЦИФРОВОГО ЧИСЛА НА БАГАТОЦИФРОВЕ. ЗАДАЧІ НА СПІЛЬНУ РОБОТУ

Мета:

формування предметних компетентностей: узагальнити уявлення учнів про переставний закон множення; ознайомити з прийомом представлення множників при письмовому множенні; вчити розв'язувати задачі на спільну роботу; вдосконалювати навички усних та письмових обчислень; розвивати критичне мислення, вміння виділяти головне;

формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: розвивати вміння організовувати своє робоче місце, планувати власні дії, оцінювати свою роботу та діяльність однокласників; розвивати пізнавальний інтерес;

комунікативної: розвивати математичне мовлення, вміння доводити власну думку, правильно формулювати висловлювання з використанням математичних термінів;

соціальної: розвивати вміння продуктивно працювати в парах, групах, виявляти ініціативу, докладати власних зусиль для досягнення спільного результату;

інформаційної: розширити знання учнів' про чарівність краєвидів та дивовижність куточків України (Мармурова печера);

громадянської: привернути увагу учнів до проблем охорони навколишнього середовища та сприяти його збереженню.

Тип уроку: комбінований.

Основні терміни і поняття: множник, добуток, переставний закон множення, розрядний склад числа.

Міжпредметні зв'язки: українська мова, природознавство, мистецтво.

Обладнання: обчислювальні таблиці; картки для самостійної роботи; картки контролю; мультимедійне обладнання.

Хід уроку

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

1. Організація класу

Психологічна настанова

У кабінеті запалено свічки, створена таємничо-фантастична атмосфера. Звучить тиха класична музика, яка налаштовує всіх на незвичайні події. Заходить учитель, тримаючи в руках скриньку.

— У мене в руках чарівна скринька. У ній — найцінніший скарб планети Земля. Хто з вас хоче його побачити, може зазирнути, але поки що не розповідати, кого або що він там побачив, і мовчати, аж доки всі найдопитливіші та найсміливіші не зазирнуть на дно скриньки. (Звучить запис щебетання птахів, під який відкривається скринька. Діти по черзі заглядають у неї.)

— Кого або що ви побачили у чарівній скриньці? (Діти по черзі називають різні мінерали, ілюстрацію печери.)

2. Актуалізація опорних знань

1) Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з Інтернету: матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії).

Печера — природна підземна порожнина, що з’єднується з поверхнею землі одним або декількома отворами. Печери можуть бути заповнені повітрям або іншим газом, водою, частково твердими відкладами.

Мармурова печера — печера на нижньому плато гірського масиву Чатир-Даг Кримських гір. Популярний туристичний об’єкт.

— Подорожуючи математичною країною, смішарики нам допоможуть дізнатися про це диво природи...

2) Усні обчислення (з використанням прийому «Тихе опитування»).

а) Розв’язування магічних квадратів.

б) Розв’язування логічних завдань (з використанням прийому «Коло ідей»).

— Які числа називаються парними, а які — непарними?

— Пригадайте властивості парних і непарних чисел. (Сума двох парних чисел — парне число. Сума двох непарних чисел — парне число. Сума парного й непарного чисел — непарне число.)

— Чи можна заплатити за газету, яка коштує 20 копійок, сімома монетами вартістю 1 і 5 копійок? (Ні, бо сума семи непарних чисел не може бути парною.)

3) Робота за індивідуальними картками (рівень складності обирає дитина).

Картка 1

1. Порівняй.

2. Перетвори.

3. Обчисли.

4. Розв’яжи задачу.

Учні зібрали 120 кг яблук і 160 кг груш. Усі фрукти розклали у ящики, по 10 кг у кожний. Скільки ящиків необхідно взяти?

Картка 2

1. Порівняй.

2. Перетвори.

3. Обчисли.

4. Розв’яжи задачу.

Учні зібрали 1200 кг яблук і 1600 кг груш. Усі фрукти розклали у ящики, по 100 кг у кожний. Скільки ящиків необхідно взяти?

5. Розв’яжи задачу.

Довжина підлоги 6 м, а ширина — у 2 рази більша. Знайди периметр підлоги.

4) Каліграфічна хвилинка «Математичні вузлики».

— У кожному рядочку потрібно знайти «зайве» число і пояснити, чому ви так уважаєте.

• 3400; 5470; 240; 8250; 3260

(«Зайве» число 240, адже воно трицифрове, а решта — чотирицифрові

• 4502; 2504; 8000; 9100; 3101; 4500

(«Зайве» число 3101, бо воно непарне, а решта — парні числа.)

• 9000; 3100; 8102; 4000; 5000

(«Зайве» число 8102, бо воно не кругле, а решта — круглі числа.)

• Знайди трицифрове число, у якого кожна наступна цифра на 1 більша від попередньої. Скільки може бути різних відповідей? (Усього є 7 чисел: 123; 234; 345; 456; 567; 678; 789.)

• Запиши у порядку зростання трицифрові числа, у кожного з яких у розряді одиниць стоїть цифра 5, а в розряді сотень — цифра 2. На скільки найбільше число більше від найменшого?) (205; 215; 225; 235; 245; 255; 265; 275; 285; 295 — 10 чисел. Найбільше число на 90 більше від найменшого.)

— Запишіть «виправлені» рядочки каліграфічно.

II. ОСНОВНА ЧАСТИНА

1. Повідомлення теми та мети уроку (робота в міні-групах з використанням прийому «Навчаючи — вчусь»)

— Поясніть способи обчислення, виконавши множення та переставивши множники — № 567 (2) (с. 92).

Міркуйте так. Потрібно помножити число 8 на 3247. Виконуємо обчислення двома способами.

— Яку властивість множення застосуємо, щоб перейти до множення чисел в іншому порядку?

— Який спосіб обчислення найбільш зручний?

— Виконайте обчислення, найбільш зручним способом.

— Який можна зробити висновок? (При множенні одноцифрового числа на багатоцифрове для зручності обчислень множники переставляють і множать багатоцифрове число на одноцифрове.)

— Яка тема уроку?

2. Мотивація навчальної діяльності (з використанням методу «Мікрофон»)

— Для чого потрібно вміти множити одноцифрове числа на багатоцифрове?

— Де в житті нам знадобляться ці знання? числа.)

3. Опрацювання навчального матеріалу

1) Робота за підручником (с. 92).

а) Обчислення прикладів з нової теми № 569 (з використанням прийому «Коментування»).

Завдання 1

Завдання 2

Перевір правильність обчислення виразу. (Перевірка здійснюється ланцюжком з коментуванням учнями та корекцією вчителя.)

4 ∙ 65 701 – 867 : 3 = 262 515

б) Знаходження значень виразів — № 570 (використання прийому «Взаємоперевірка»).

2) Фізкультхвилинка.

3) Розв'язування задачі № 568 (з використанням прийому «Я — вчитель»).

— Прочитайте задачу і розгляньте її розв’язання.

— Які компоненти відомі?

Коментування дітей (корекція вчителя).

4) Робота над задачею № 573 (робота в міні-групах з використанням прийому «Навчаючи — вчусь»).

Учні самостійно розв’язують задачу за планом. Один учень розв’язує задачу біля дошки. Самоперевірка — за записом на дошці.

Розв’язання:

1) 24 : 6 = 4 (т) — викачує перший насос за 1 год;

2) 24 : 3 = 8 (т) — викачує другий насос за 1 год;

3) 4 + 8 = 12 (т) — викачують обидва насоси за 1 год;

4) 24 : 12 = 2 (год) — буде викачано 24 т води.

Відповідь: за 2 години цю воду викачають обидва насоси, якщо працюватимуть одночасно.

5) Творча робота над задачею № 571 (робота в міні-групах з використанням прийому «Навчаючи — вчусь»).

— Які компоненти відомі?

Коментування дітей (корекція вчителя).

— Що в задачі відоме?

— Що слід дізнатися?

а (км) — відстань, яку проїхав автобус;

b (год) — час руху автобуса;

а : b (км/год) — швидкість руху автобуса;

(а : b) ∙ 3 (км) — відстань, яку проїде автобус за 3 години.

6) Робота в «Математично-художній» студії.

а) Інформаційна хвилинка.

У багатьох сталагмітах можна впізнати казкових героїв — Діда Мороза, Мамонта і Слоненя, царівну-жабу, голову дракона, господаря гори та інших персонажів, яких може уявити на місці цих природних статуй ваша фантазія. Стіни печери вкриті хвилями кам’яних тканин, які підкреслюють казковість атмосфери і надають певної театральності всьому дійству. Відчуття якоїсь тонкої гри посилює ефектне освітлення. Якщо піддатися цьому відчуттю, то насилу віриться, що всю цю казкову постановку створила сама природа...

Унікальність Мармурової печери принесла їй світову популярність. За оцінками спелеологів, вона належить до п’ятірки найкрасивіших печер планети. Це одна з найвідвідуваніших печер Європи.

б) Гімнастика для очей «Світ фантазії».

— А тепер ми намалюємо невідомих нам казкових героїв з печери...

... В природі є такі дива,

Що вже без них не можна жити.

Та й що слова, ну, що слова —

Це треба бачити й любити.

Надія Красоткіна

III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

1. Домашнє завдання

С. 94, № 574; 575.

2. Рефлексія

Гра «Мікрофон»

Учні по колу висловлюються одним реченням, вибираючи початок твердження на дошці:

• Сьогодні я дізнався(лася)...

• Було цікаво...

• Здалося складним...

• Я виконував(ла) завдання...

• Я зрозумів(ла), що...

• Тепер я можу...

• Я відчув(ла), що...

• Я придбав(ла)...

• Я навчився(лася)...

• У мене вийшло... .

• Я зміг (змогла)...

• Я спробую...

• Мене здивувало...

• Урок дав мені...

• Мені захотілося...



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити