Розробки уроків - Математика 4 клас II семестр за підручником М. В. Богдановича - 2018
ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО ЗА РІК
УРОК 131. ДІЛЕННЯ БАГАТОЦИФРОВИХ ЧИСЕЛ НА ЧИСЛА ДРУГОГО ДЕСЯТКА. РОЗВ'ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ
Мета:
• формування предметних компетентностей: розглянути особливості добору цифри частки при діленні на числа другого десятка; виробляти вміння розв'язувати задачі на знаходження середнього арифметичного; формувати обчислювальні навички; розвивати критичне мислення, вміння виділяти головне;
• формування ключових компетентностей:
уміння вчитися: розвивати вміння організовувати своє робоче місце, планувати власні дії, оцінювати свою роботу та діяльність однокласників; розвивати пізнавальний інтерес;
комунікативної: розвивати математичне мовлення, вміння доводити власну думку, правильно формулювати висловлювання з використанням математичних термінів;
соціальної: розвивати вміння продуктивно працювати в парах, групах, виявляти ініціативу, докладати власних зусиль для досягнення спільного результату;
інформаційної: розширити знання учнів про здоровий дух («Краса природи»);
здоров'язбережувальної: виховувати відповідальне ставлення до власного здоров'я.
Тип уроку: комбінований.
Основні терміни і поняття: ділення багатоцифрових чисел на двоцифрові, розрядний склад числа.
Міжпредметні зв'язки: українська мова, літературне читання, основи здоров'я.
Обладнання: обчислювальні таблиці; картки для самостійної роботи; картки контролю; мультимедійне обладнання.
Хід уроку
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
1. Організація класу
1) Психологічна настанова.
Сьогодні дощ і вітер свище,
За хмари сонечко зайшло.
Кущі схилилися ще нижче,
І десь поділося тепло.
Надвір не вийдеш погуляти,
Бо під ногами плюскотить.
І сірий сум повзедохати...
Так гірко робиться в цю мить.
Дощ за вікном і злий вітрище
Зриває лист й несе увись.
Ти до вікна присядь поближче
І пильно-пильно придивись.
Дерева вмиті і чистіші,
Зазеленів яскраво луг.
Тож придивіться ще пильніше
На все, на все, що є навкруг.
І ти побачиш справжнє диво
У квітах, що вологи ждуть.
2) Мотиваційна хвилинка.
— Про які дива ви почули?
— Які у вас припущення?
— А для цього ми маємо підготуватися до випробувань. Покажемо свої знання та вміння.
2. Актуалізація опорних знань
1) Математичний тренінг (з використанням прийому «Мозковий штурм»).
Гра «Склади листочки в пари»
Хід гри
На столі розкладені листочки. На одних записані завдання, а на інших — відповіді до них.
Завдання: хто швидше знайде пари для цих листочків.
Цю гру можна проводити, об’єднавши клас у дві команди.
Представники кожної команди по черзі підходять до стола, вибирають пару листочків і ставлять їх збоку. Потім підходять інші учасники і т. д., поки не утворять пари зі всіх листків. Переможцем стане команда, яка швидше і без помилок виконає завдання.
• Записати вирази й обчислити.
Різницю чисел 160 і 70;
суму чисел 3500 і 700;
добуток чисел 50 і суми чисел 80 і 30;
частку чисел 7000 і суми чисел 20 і 50;
суму чисел 190 і 810 зменшити на 130;
до різниці чисел 180 і 320 додати суму цих чисел.
• Знайти 1/3 поданих чисел. 2100; 2400; 3000; 5400; 8100.
• Знайти в другому рядку значення коленого виразу першого рядка.
• Розв’язати кругові приклади.
2) Каліграфічна хвилинка.
— Знайдіть закономірність і продовжіть ряд чисел.
1900; 1825; 1750; ...; ...; ...; ...
1145; 1290; 1435; ...; ...; ...; ...
1068; 1136; 1204; ...; ...; ...; ...
3) Літературна хвилинка (робота в міні-групах з використанням прийому «Навчаючи — вчусь»).
Іноді краса природи по-справжньому (заворожує), здається, що в світі немає нічого (прекраснішого). Красу природи ні з чим не можна (порівняти). Багато поетів і художників намагаються (оспівати) її красу в своїх творах, (закарбувати) на полотні.
А природа (дивовижна) по-своєму, в будь-який час року: будь-то зима, весна, літо або осінь. Але це стосується як пори року, так і часу доби. Особливо (красива) природа на заході сонця і на світанку дня. У ці хвилини можна відчути чари, немов природа (розкриває) перед нами всю свою душу.
II. ОСНОВНА ЧАСТИНА
1. Повідомлення теми та мети уроку (фронтально з використанням прийому «Мозкова атака»)
— Виконайте обчислення (№ 1020, с. 160) (Гра «Хто швидше?»).
— Знайдіть значення виразів (№ 1021, с. 160) (з використанням прийому «Коментування»).
46 057 : а, якщо а = 53
46 057 : 53 = 869
b : 64, якщо b = 49 536
49 536 : 64 = 774
Усна робота за підручником (№ 1022, с. і 60)
— Прочитайте пояснення про письмове ділення багатоцифрових чисел на числа другого десятка і запишіть.
— Яка тема уроку?
2. Мотивація навчальної діяльності (з використанням методу «Мікрофон»)
— А для чого потрібно вміти письмово ділити багатоцифрові числа на числа другого десятка?
— Де в житті нам знадобляться ці знання?
3. Опрацювання навчального матеріалу
1) Робота за підручником (с. 160-161).
а) Письмове обчислення виразів, спираючись на пояснення, — № 1023 (з використанням прийому «Коментування»).
7176 : 23 = 312 1122 : 17 = 66
9889 : 31 = 319 6059 : 73 = 83
б) Самостійна робота над задачею № 1024 (робота в міні-групах з використанням прийому «Навчаючи — вчусь»).
— Яка маса однієї бочки з розсолом і огірками?
— Скільки всього бочок навантажили?
— Скільки було всього кілограмів огірків?
Розв’язання:
1) 70 + 18 = 88 (кг) — маса бочки з розсолом та огірками разом;
2) 4 т 840 кг = 4840 кг;
4840 : 88 = 55 (боч.) — навантажили;
3) 70 ∙ 55 = 3850 (кг) — огірків навантажили;
3850 кг = 3 т 850 кг.
Відповідь: 3 т 850 кг огірків навантажили на машину.
2) Фізкультхвилинка «А вже красне сонечко» (муз. П. Позицького, сл. О. Олеся).
А вже красне сонечко
Припекло, припекло,
Ясно щире золото
Розлило, розлило.
На вулиці струмені
Воркотять, воркотять,
Журавлі курликають
Та летять, та летять.
Засиніли проліски
У ліску, у ліску.
Швидко буде земленька
Вся в вінку, вся в вінку.
Ой, сонечко-батечку,
Догоди, догоди!
А ти, земле-матінко,
Уроди, уроди!
3) Робота над задачею № 1025 (з використанням прийому «Я — вчитель»).
— Які компоненти відомі?
Коментування дітей (корекція вчителя).
Розв’язання:
1) 45 ∙ 6 = 270 (кг) — з 6 ар;
2) 41 ∙ 2 = 82 (кг) — з 2 ар;
3) 6 + 2 = 8 (ар) — усього;
4) 270 + 82 = 352 (кг) — усього;
5) 352 : 8 = 44 (кг) — середня врожайність.
Відповідь: 44 кг — середня врожайність ячменю.
4) Самостійне обчислення прикладів № 1026 (робота за варіантами).
Варіант 1
17 061 : 33 = 517 Перевірка: 517 ∙ 33 = 17 061
35 856 : 83 = 432 Перевірка: 432 ∙ 83 = 35 856
Варіант 2
7475 : 13 = 575 Перевірка: 575 ∙ 13 = 7475
3462 : 6 = 577 Перевірка: 577 ∙ 6 = 3462
5) Робота в «Мультиплікаційній» студії.
— А тепер — мультфільм повчальний! Для малят усіх — навчальний! («Мудрі казки» тітоньки Сови)
— Переглянувши мультфільм, заповніть колонку з його змістом.
Назва серії |
Стислий опис сюжету |
Посилання на YouTube |
Серія 3. «Зайчик і роса» |
Серія з циклу «Мудрі казки» з тітонькою — Совою про те, як... |
https://www.youtube.com/watch7v=McQWCufYWrA&index=5&list=PLF0F0B12519C36FD0 |
— Що цікавого дізналися з цієї серії?
КРАСА НАВКОЛО ТЕБЕ
Тож придивіться ще пильніше
На все, на все, що є навкруг.
І ти побачиш справжнє диво
У квітах, що вологи ждуть.
Поглянь, як крапельки красиво
В калюжі свій танок ведуть.
Природа мудра і чарівна,
Приваблива у кожну мить.
То незбагненна, часом дивна...
І треба нам її любить.
Надія Красоткіна
III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
1. Домашнє завдання
С. 161, № 1027.
2. Рефлексія (з використанням методу «Мікрофон»)
• Яке завдання вас найбільше зацікавило? Чому?
• А для чого потрібно вміти письмово ділити багатоцифрові числа на числа другого десятка?
• Передайте зміст своєї діяльності на уроці за допомогою трьох дієслів.
• Передайте свій емоційний стан після уроку за допомогою трьох прикметників.
• Чи мали вплив інші люди на досягнення успіху на уроці? Кому ви хочете подякувати?