Розробки уроків - Математика 4 клас II семестр за підручником М. В. Богдановича - 2018

МНОЖЕННЯ І ДІЛЕННЯ БАГАTOЦИФРОВИХ ЧИСЕЛ НА ОДНОЦИФРОВЕ ЧИСЛО

УРОК 70. ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ПОНЯТТЯМ «ПЛОЩА ФІГУРИ». КВАДРАТНИЙ САНТИМЕТР. ЗНАХОДЖЕННЯ ЗНАЧЕНЬ ВИРАЗІВ НА СУМІСНІ ДІЇ. ЗАДАЧІ НА СПІЛЬНУ РОБОТУ

Мета:

формування предметних компетентностей: ознайомити учнів з новою величиною — площею як властивістю плоских фігур; вчити порівнювати предмети за площею способом накладання, «на око»; вправляти учнів в обчисленні виразів, які містять дію множення багатоцифрових чисел; вчити розв'язувати задачі на сумісні дії; розвивати критичне мислення, вміння виділяти головне;

формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: розвивати вміння організовувати своє робоче місце, планувати власні дії, оцінювати свою роботу та діяльність однокласників; розвивати пізнавальний інтерес;

комунікативної: розвивати математичне мовлення, вміння доводити власну думку, правильно формулювати висловлювання з використанням математичних термінів;

соціальної: розвивати вміння продуктивно працювати в парах, групах, виявляти ініціативу, докладати власних зусиль для досягнення спільного результату;

інформаційної: розширити знання учнів про чарівність краєвидів та дивовижність куточків України (озеро Синевир);

громадянської: привернути увагу учнів до проблем охорони навколишнього середовища та сприяти його збереженню.

Тип уроку: комбінований.

Основні терміни і поняття: площа фігури, квадратний сантиметр.

Міжпредметні зв'язки: українська мова, природознавство, мистецтво.

Обладнання: обчислювальні таблиці; картки для самостійної роботи; картки контролю; мультимедійне обладнання.

Хід уроку

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

1. Організація класу

Психологічна вправа «Куди пливуть хмарки»

— Ми спостерігатимемо за хмарками, що сьогодні з’явилися у нашому класі. Погляньте на них! Вони привітні, усміхнені, радісні й щасливі. Ось ця хмарка містить мільйони краплинок-посмішок, а ця — тисячі теплих привітів, а ця, мабуть, складена із мільярдів щасливих секундочок. Це все вони дарують вам. Позбуваючись утоми, ви відчуваєте, як наповнюєтеся свіжістю, радістю і щастям. Ви — у справжньому царстві хмаринок. Високо-високо над землею. Ось ви пропливаєте над луками, над джерельцем... Ваш погляд зупиняється ...

— Продовження захопливої історії — після усної розминки...

2. Актуалізація опорних знань

1) Математична розминка.

Виконання завдання з логічним навантаженням (з використанням прийому «Коло ідей»)

Прямокутний аркуш паперу зі сторонами 8 см і 4 см розріжте на чотири рівні частини, а потім утворіть із них квадрат.

2) Математичний диктант (з використанням прийому «Взаємоперевірка»)

• На скільки сума чисел 6000 і 1000 більше різниці цих самих чисел?

• Від суми чисел 5000 і 4000 відніміть 8000.

• До числа 1500 додайте різницю чисел 2500 і 500.

• Від різниці чисел 7700 і 700 відніміть 2000.

• Від числа 10 000 відніміть суму чисел 6000 і 4000.

• Від числа 5000 відніміть суму чисел 1400 і 600.

Відповіді:

3) Каліграфічна хвилинка.

— Запишіть відповіді математичного диктанту за порядком зростання, збільшуючи на 500.

— Розшифруйте слово.

500 (с), 1500 (и), 2500 (н), 3500 (е), 4000 (в), 5500 (р).

4) Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з Інтернету: матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії).

Синевир (інші назви — Синевир, Морське Око) — найбільше озеро Українських Карпат. Розташоване в Міжгірському районі Закарпатської області, в гірському масиві Внутрішні Ґорґани, Входить до складу Національного природного парку «Синевир».

II. ОСНОВНА ЧАСТИНА

1. Повідомлення теми та мети уроку (з використанням прийому «Мозковий штурм»)

— Як знайти периметр трикутника, квадрата?

— У яких одиницях вимірюють периметр квадрата?

— Ви вже вмієте обчислювати периметр фігури.

Практична робота

— Порівняйте відрізки за довжиною (спочатку «на око», потім — вимірюванням).

— Порівняйте круги.

— Перед вами — круги. Давайте накладемо круги один на одний. (При накладанні фігур учні визначають, яка поверхня більша, а яка — менша.)

Поверхня цих фігур називається площею.

Площа — це величина, яку можна не тільки порівнювати, але й вимірювати. Одиниця вимірювання площі — квадратний сантиметр. Квадратний сантиметр — це площа квадрата зі стороною 1 см.

При числах «квадратний сантиметр» записують так: 1 см2, 7 см2.

— Яка тема уроку?

2. Мотивація навчальної діяльності (з використанням методу «Мікрофон»)

— А для чого потрібно знати площу фігури? (З такою величиною, як площа, ми часто зустрічаємося у повсякденному житті: площа квартири, площа дачної ділянки, площа поля чи городу тощо.)

— Де в житті нам знадобляться ці знання?

3. Опрацювання навчального матеріалу

1) Робота за підручником (с. 94-95).

а) Виконання завдань з нової теми № 577; 578 (з використанням прийому «Коментування»).

— Порівняйте площі фігур на малюнку (№577).

— Полічіть! запишіть у зошиті, скільки квадратних сантиметрів у кожній фігурі (№ 578).

б) Робота над задачею № 580 (робота в міні-групах з використанням прийому «Навчаючи — вчусь»).

— Які компоненти відомі?

Коментування дітей (корекція вчителя).

— Що в задачі відоме? Що слід дізнатися?

— Чи можемо відразу відповісти на питання задачі?

План розв’язування задачі

1) Скільки сторінок тексту набирає перший оператор за 1 день?

2) Скільки сторінок тексту набирає другий оператор за 1 день?

3) Скільки сторінок тексту набирають обидва оператори за 1 день?

4) За скільки днів обидва оператори наберуть 90 сторінок?

Розв’язання:

1) 100 : 5 = 20 (с.) — перший оператор-за 1 день;

2) 100 : 4 = 25 (с.) — другий оператор за 1 день;

3) 20 + 25 = 45 (с.) — разом два оператори за 1 день;

4) 90 : 45 = 2 (дн.) — наберуть 90 сторінок.

Відповідь: за 2 дні два оператори разом наберуть 90 сторінок.

2) Гімнастика для очей.

3) Самостійна робота за варіантами — № 579 (з використанням прийому «Взаємоперевірка»).

1 варіант — 1-й рядок;

2 варіант — 2-й рядок.

Перевірка самостійної роботи. Коментування дітей (корекція вчителя).

Варіант 1

6700 ∙ 6 = 40 200

8 ∙ 83 201 = 665 608

17 005 ∙ 8 + 28 786 = 136 040 + 28 786 = 164 826

Варіант 2

270 000 ∙ 3 = 810 000

5 ∙ 3020 = 15 100

4207 ∙ 6 - 3019 ∙ 2 = 25 242 - 6038 = 19 204

4) Робота в «Математично-художній» студії.

а) Інформаційна хвилинка.

Згідно з легендою, мальовниче озеро утворилося від потоку сліз графської доньки Синь на місці, де її коханого, простого верховинського пастуха Вира, за наказом графа було вбито кам’яною брилою за його жебрацьке походження.

Озеро утворилося в результаті потужного зсуву; спричиненого землетрусом близько 10 тисяч років тому. Краєвиди відзначаються надзвичайною мальовничістю й величністю. Стрімкі схили, вкриті стрункими ялинами, вік яких становить 140-160 років, спадають прямо до водної поверхні. Посередині озера розмістився, немов зіниця блакитного ока, невеликий острівець площею всього кілька метрів. Звідси і народна назва озера — Морське Око.

б) Гімнастика для очей «Морське Око».

— А тепер ми намалюємо невідому нам рибку із озера.

— У прозорій воді озера добре почуваються форель озерна, райдужна та струмкова.

Де простяглися пасма синіх гір,

Там озеро хлюпоче Синевир.

Змагаються із ним лиш небеса.

Легендами повита та краса.

III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

1. Домашнє завдання

С. 95, № 581; 582.

2. Рефлексія (з використанням методу «Мікрофон»)

• Яке завдання вас найбільше зацікавило? Чому?

• Як засвоїли новий матеріал? («Квітка засвоєння»)

Учні прикріплюють на дошці пелюстки квітки:

зелені — все зрозуміло;

сині — майже все зрозуміло;

жовті — зрозуміло наполовину;

оранжеві — дещо зрозуміло;

червоні — нічого не зрозуміло.

• Що таке площа?

• 3 якою одиницею вимірювання площі ознайомилися?



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити