Розробки уроків - Математика 4 клас II семестр за підручником М. В. Богдановича - 2018

МНОЖЕННЯ І ДІЛЕННЯ БАГАTOЦИФРОВИХ ЧИСЕЛ НА ОДНОЦИФРОВЕ ЧИСЛО

УРОК 72. ОБЧИСЛЕННЯ ПЛОЩІ І ПЕРИМЕТРА ПРЯМОКУТНИКА. ЗНАХОДЖЕННЯ ЗНАЧЕНЬ ВИРАЗІВ НА СУМІСНІ ДІЇ. ЗАДАЧІ НА СПІЛЬНУ РОБОТУ

Мета:

формування предметних компетентностей: навчити учнів застосовувати формули для знаходження площі та периметра прямокутника і квадрата; вчити аналізувати, пояснювати свої дії під час обчислення площі і периметра; розвивати критичне мислення, вміння виділяти головне;

формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: розвивати вміння організовувати своє робоче місце, планувати власні дії, оцінювати свою роботу та діяльність однокласників; розвивати пізнавальний інтерес;

комунікативної: розвивати математичне мовлення, вміння доводити власну думку, правильно формулювати висловлювання з використанням математичних термінів;

соціальної: розвивати вміння продуктивно працювати в парах, групах, виявляти ініціативу, докладати власних зусиль для досягнення спільного результату;

інформаційної: розширити знання учнів про чарівність краєвидів та дивовижність куточків України (Долина нарцисів);

громадянської: привернути увагу учнів до проблем охорони навколишнього середовища та сприяти його збереженню.

Тип уроку: комбінований.

Основні терміни і поняття: площа фігури, периметр, квадратний сантиметр.

Міжпредметні зв'язки: українська мова, природознавство, мистецтво, літературне читання.

Обладнання: обчислювальні таблиці; картки для самостійної роботи; картки контролю; мультимедійне обладнання.

Хід уроку

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

1. Організація класу

Звучить музика-релакс «Звуки природи».

Я — КВІТКА

Я — квітка. Я зовсім маленька. Я повільно, повільно росту, піднімаюся. Я прокидаюся від чудового сну. Я розкриваю свої тоненькі ніжні пелюстки.

Я — квітка. Мої пелюстки граються з вітром. Вони кружляють із ним у вальсі.

Я танцюю і дарую свої пахощі небу, сонцю, землі, людям.

Неповторне диво — квіти. Вони цвітуть для щастя, для радості і добра, приносять у світ красу, ніжність, мовою квітів можна висловити свої почуття.

2. Актуалізація опорних знань

1) Літературна хвилинка. Робота над загадкою.

• Посадила в квітнику

Квітку ніжну та струнку.

Жовті ніжні пелюстки,

Зеленесенькі листки.

В квітнику у мене зріс

Гордий красень... Це — ... (нарцис).

— Що ви знаєте про нарциси?

— Сьогодні ми дізнаємося про один з найкрасивіших куточків України...

2) Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з Інтернету: матеріал з Вікіпедїї — вільної енциклопедії).

Долина нарцисів — заповідний масив, розташований в урочищі Кіреші, за 4 км від міста Хуста Закарпатської області.

Поява закарпатської реліктової Долини нарцисів пов’язана з льодовиковим періодом. Деякі вчені вважають, що тоді сталися певні геологічні катаклізми і з гір сповз величезний шмат землі разом з унікальними рослинами. Після сходу льоду з гір стікало багато води, що сприяло акліматизації, цвітінню і розповсюдженню нарциса вузьколистого.

Значний особистий внесок у справу збереження та відтворення Долини нарцисів зробив професор В. І. Комендар (який, власне, і дав цю назву долині).

— Цікаве — ще попереду...

3) Математична розминка (з використанням прийому «Мозковий штурм»).

а) Логічна хвилинка.

— Накресліть три лінії і на кожній із них поставте три точки. Усього має бути 6 точок. Як це зробити?

— Квадратний аркуш паперу розріжте на дві нерівні частини, а потім складіть із них трикутник.

— Розмістіть 14 камінців навколо клумби квадратної форми так, щоб уздовж кожної сторони була однакова кількість камінців.

б) Усно-обчислювальна хвилинка.

Варіант 1

Варіант 2

1. Чому дорівнює ділене, якщо дільник 40, частка 70?

1. Чому дорівнює ділене, якщо дільник 30, частка 80?

2. Чому дорівнюється зменшуване, якщо від’ємник 90, а різниця 64?

2. Чому дорівнюється зменшуване, якщо від’ємник 80, а різниця 47?

3. Чому дорівнює другий множник, якщо перший 50, а добуток 400?

3. Чому дорівнює другий множник, якщо перший 60, а добуток 300?

4. Знайти 5/8 від 72.

4. Знайти 4/9 від 36.

5. 800 зменшити на 103.

5. 500 зменшити на 104.

6. Обчислити: 1000 - 700.+ 500 - 400 + 300.

6. Обчислити: 1000 - 800 + 400 - 300 + 500.

7. Знайти добуток чисел: 37 і 2.

7. Знайти добуток чисел: 39 і 2.

8. 72 зменшити в 3 рази.

8. 78 зменшити в 3 рази.

9. На скільки 82 більше від 16?

9. На скільки 73 більше від 15?

10. У скільки разів 100 менше від 8000?

10. У скільки разів 100 менше від 9000?

11. 1/70 = 3. Знайти все число.

11. 1/40 = 6. Знайти все число.

в) Каліграфічна хвилинка.

Варіант 1

Відповіді: 2800; 154; 8; 45; 697; 700; 74; 24; 66; 80; 210.

Діти записують числа в порядку зростання, збільшуючи на 100.

108; 124; 145; 166; 174; 180; 254; 310; 797; 800; 2900.

Варіант 2

Відповіді: 2400; 127; 5; 16; 396; 800; 78; 26; 58; 90;-240.

Діти записують числа в порядку спадання, збільшуючи на 100.

2500; 900; 496; 340; 227; 190; 178; 158; 126; 116; 105.

II. ОСНОВНА ЧАСТИНА

1. Повідомлення теми та мети уроку (з використанням прийому «Мозковий штурм»)

Тестування

1. Довжина прямокутника 10 см, а ширина — 4 см. Щоб знайти периметр прямокутника, потрібно:

а) 10 ∙ 2 + 4;

б) (10 + 4) ∙ 2;

в) 10 + 4 + 4;

г) 10 + 4 + 10.

2. Якщо довжина прямокутника 12 см, а ширина 4 см, то його площа дорівнює:

а) 48 см2;

б) 8 см2;

в) 46 см2;

г) 29 см2.

3. Якщо ширина городу 18 м, а довжина його на 6 м більша, то його площа дорівнює:

а) 52 м2;

б) 45 м2;

в) 200 м2;

г) 432 м2.

4. Чому дорівнює площа прямокутника, якщо його довжина 20 см, а ширина — в 2 рази менше?

а) 500 м;

б) 170 м2;

в) 200 м2.

г) 432м2.

Відповіді: 16; 2а; 3г; 4в.

5. Обчисліть площу квадрата, якщо:

а) його сторона дорівнює 7 дм;

б) його периметр дорівнює 24 см;

в) його периметр дорівнює периметру прямокутника зі сторонами 10 і 12 см.

Запам’ятайте!

Якщо сторона одного квадрата у 3 рази більша за сторону другого квадрата, то його площа у 9 разів більша за площу другого квадрата.

— Яка тема уроку?

2. Мотивація навчальної діяльності (з використанням ділової гри «За і проти»)

— Чи треба вміти обчислювати площу і периметр прямокутника? (Відповіді учнів.)

3. Опрацювання навчального матеріалу

1) Робота за підручником (с. 97).

а) Самостійне виконання завдання № 593 (з використанням прийому «Взаємоперевірка»).

Можливе використання пам’ятки.

S = a ∙ b (S — це площа);

Р = 2 ∙ а + 2 ∙ b.

Робота за варіантами

б) Практична робота з геометричним матеріалом — № 594; 595 (робота в міні-групах з використанням прийому «Навчаючи — вчусь»).

Обчислення:

2) Робота над задачею № 596 (робота в міні-групах з використанням прийому «Навчаючи — вчусь»).

— Які компоненти відомі?

Коментування дітей (корекція вчителя).

Карлсон 90 бул.— 10 дн.

Фрекен Бок 90 бул.— 15 дн.

За скільки днів з’їдять цю кількість булочок разом?

Розв’язання:

1) 90 : 10 = 9 (бул.) — за день Карлсон;

2) 90 : 15 = 6 (бул.) — за день фрекен Бок;

3) 9 + 6 = 15 (бул.) — за день разом;

4) 90 : 15 = 6 (дн.)

Відповідь: за 6 днів Карлсон і фрекен Бок разом з’їдять 90 булочок.

3) Фізкультхвилинка.

4) Самостійне розв'язування задачі № 597 (з використанням прийому «Взаємоперевірка»).

Ознайомившись з умовою задачі, учні за коротким записом розв’язують задачу.

Розв’язання:

1) 180 : 60 = 3 (год) — час руху;

2) 48 : 3 = 16 (км/год) — швидкість.

Відповідь: швидкість 16 км/год.

5) Самостійне складання і розв'язування рівняння № 598 (з використанням прийому «Взаємоперевірка»).

Один учень працює біля дошки, решта — в зошитах.

х ∙ 7 = 987

х = 987 : 7

х = 141

Відповідь: 141 — невідоме число.

6) Самостійне обчислення прикладів № 599 за варіантами (з використанням прийому «Взаємоперевірка»).

Варіант 1

Варіант 2

7) Робота в «Літературно-художній» студії.

а) Інформаційна хвилинка. Цікаві факти.

У 1980 році нарцис вузьколистий був занесений до Червоної книги України.

Єдине місце в світі, у якому цвітуть нарциси на .висоті близько 200 метрів над рівнем моря, розташоване в долині.

У заповіднику — найбільша площа, яку займають дикорослі нарциси в Європі.

б) Гімнастика для очей «Неповторність Долини нарцисів».

Поетапне малювання олівцем

Виставка учнівських робіт.

— У Карпатах є Долина нарцисів, а ми утворимо «Галявину нарцисів учнів ... класу».

Учні прикріплюють свої квіточки на дошку-галявину.

Кожна квітка учнів класу розквітає,

Відкрити тепло душі й любов нас закликає.

Наповнені вони добром і серця щирого теплом.

Ці квіти ніжні та малі — любов землі, душа землі.

— Квіти — це історія народу. Квіти — це наша природа. Квіти — це краса. Але треба пам’ятати, що...

Квіти, квіти — такі, як діти,

Веселі, гарні, запашні.

Ми будемо вас завжди любити

І знов чекати навесні.

Квіти, квіти — природи діти,

Вже розпустили пелюстки.

Повинні всі ми розуміти,

Що їх потрібно берегти.

IIІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

1. Домашнє завдання

C. 98, № 600; 601.

2. Рефлексія (з використанням методу «Мікрофон»)

• Яке завдання вас найбільше зацікавило? Чому?

• За якою формулою знаходять периметр прямокутника?

• За якою формулою знаходять площу прямокутника?

• Чи стануть вам у пригоді отримані знання? Де саме?


Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити