АЛГЕБРА
Уроки для 10 класів
УРОК 19
Тема. Обернені тригонометричні функції: у = arctg x, у = arcctg x
Мета уроку: вивчення властивостей обернених тригонометричних функцій: у = arctg х і у = arcctg x.
І. Перевірка домашнього завдання
1. Фронтальна бесіда з класом за питаннями 6, 7, 9—12, до «Запитання і завдання для повторення» розділу II.
2. Самостійна робота.
Варіант 1
Обчисліть:
а) arcsin 1 – 2arccos . (2 бали)
б) 2 arccos 0,5 – 3 arcsin . (2 бали)
в) sin (2 бали)
г) sin . (3 бали)
д) cos (π - arcsin (-1)). (З бали)
Варіант 2
а) 2 arccos + arcsin
. (2 бали)
б) arcsin(-l) –
arccos
. (2 бали)
в) cos . (2 бали)
г) cos . (3 бали)
д) sin. (3 бали).
Відповіді: В-1: а) -π; б) ; в) -0,5; г)
; д) 0. В-2. а)
; б) -1,25; в)
; г)
; д) 1.
II. Повідомлення теми уроку
III. Сприймання і усвідомлення поняття arctg a і властивостей функції у = arctg х
Функція у = tg х на проміжку зростає і приймає всі значення із R, тому для будь-якого а рівняння tg х = а має єдиний корінь із проміжку
, який називається арктангенсом числа а і позначається arctg а.
Арктангенсом числа а називається таке число з проміжку , тангенс якого дорівнює а.
Приклад 1. arctg =
, бо tg
=
і
.
Приклад 2. arctg(-1) = - , бо tg
= -1 і -
.
Виконання вправ
1. Обчисліть:
а) arctg ; б) arctg 0; в) arctg 1; г) arctg
; д) arctg (-
).
Відповідь: а) ; б) 0; в)
; г) -
; д) -
.
2. Які з поданих виразів мають смисл:
а) arctg π; б) arctg ; в) arctg π2?
Відповідь: а); б); в).
Графік функції у = arctg х: одержимо із графіка функції у = tg х, хперетворенням симетрії відносно прямої у = х (рис. 120).
Розглянемо властивості функції у = arctg х:
1. D(y)=R.
2. Е(у) = .
3. Графік симетричний відносно початку координат, функція непарна: arctg (-х) = - arctg х.
4. Функція зростаюча. Якщо х1< х2 то arctg х1 < arctg х2
5. у = 0, якщо х = 0.
6. у > 0, якщо х > 0; у < 0, якщо х < 0.
Виконання вправ
1. Порівняйте числа:
a) arctg (-3) і arctg 2; б) arctg (-5) і arctg 0; в) arctg і arctg
.
Відповідь: 4) arctg (-3) < arctg 2; б) arctg (-5) < arctg 0; в) arcrg > arctg
.
2. Розташуйте в порядку зростання числа:
а) arctg 50; arctg (-5); arctg 0,5; б) arctg 1,2; arctg π; arctg (-3).
Відповідь: а) arctg (-5); arctg 0,5; arctg 50; б) arctg (-3); arctg 1,2; arctg π.
3. Розв'яжіть рівняння:
a) arctg(5х – 1) = ; б) arctg(3 – 5х) = -
.
Відповідь: а) х = ; б) х =
.
V. Сприймання і усвідомлення поняття arcctg a і властивостей функції у = arcctg х
Функція у = ctg х на інтервалі (0; π) спадає і приймає всі значення із R, тому для будь-якого числа а в інтервалі (0; π) існує єдиний корінь рівняння ctg х = а. Це число називають арккотангенсом числа а і позначають arcctg a.
Арккотангенсом числа а називається таке число із інтервалу (0; π), котангенс якого дорівнює а.
Приклад 1. arcctg =
, бо ctg
=
і
(0; π).
Приклад 2. arcctg =
, бо ctg
= -
і
(0; π).
Виконання вправ
1. Обчисліть: a) arcctg 1; б) arcctg ; в) arcctg 0; г) arcctg (-1); д) arcctg
.
Відповідь: а) ; б)
; в)
; г)
; д)
.
Графік функції у = arcctg x можна одержати із графіка функції у = ctg x у результаті перетворення симетрії відносно прямої у = х (рис. 121).
Укажемо властивості функції у = arcctg х:
1. D(y)=R.
2. E(y) = (0; π).
3. Графік не симетричний ні відносно початку координат, ні відносно осі OY. arcctg (-х) = π - arcctg х.
4. Функція спадна. Якщо х1< х2 то arcctg х1 > arcctg х2.
5. х = 0, якщо у = .
6. у > 0 для всіх хR.
Значення обернених тригонометричних функцій можна обчислювати за допомогою таблиць або мікрокалькулятора.
VI. Підведення підсумків уроку
VII. Домашнє завдання
Розділ II § 1 (4, 5). Запитання і завдання для повторення розділу II № 6—11, 12 (3, 4, 9, 10).