Математика. 2 клас. ІІ семестр
розробки уроків

АРИФМЕТИЧНІ ДІЇ МНОЖЕННЯ ТА ДІЛЕННЯ (продовження)


Урок 126. ДІЛЕННЯ НУЛЯ НА ЧИСЛО. НЕМОЖЛИВІСТЬ ДІЛЕННЯ НА 0


Мета: ознайомити учнів із діленням нуля на число; пояснити неможливість ділення на 0; удосконалювати обчислювальні навички, вміння розв'язувати задачі; розвивати логічне мислення, увагу; виховувати інтерес до предмета.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ


II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Перевірка домашнього завдання (с. 146-147, завдання 986; 987)

Завдання 986

— Прочитайте вирази з однаковими відповідями; з відповідями — круглими числами; решту виразів прочитайте у порядку зростання відповідей.

Завдання 987

— Скільки кілограмів цибулі ще треба розкласти?


2. «Бліцконтроль»

1) Познач правильний варіант значення виразу 56 : 7 + 1.

а) 9;           

б) 6;           

в) 7.

2) Розв’яжи приклад, у якому невідоме ділене.

а) 64 : [  ] = 8;             

б) [  ] ∙ 8 = 64;              

в) [  ] : 8 = 8.

3) Яке з чисел не є результатом таблиці множення?

6; 12; 18; 20; 23; 30.

4) При якому значенні а рівність а ∙ 8 = 48 буде правильною?

а) 6;           

б) 5;           

в) 7.

5) Познач вираз, значення якого більше, ніж  25.

а) 83 - 9 ∙ 4;    

б) 7 ∙ 5 - 15;    

в) 5 ∙ 9 - 23.

6) Порівняй: 42 : 6 [  ] 48 : 8.

а) <;          

б) >;          

в) = .

7) З гаража виїхало 12 автомобілів, а залишилося — в 2 рази менше, ніж виїхало. Скільки автомобілів було у гаражі?

а) 12 + 12 : 2 =   ;

б) 12 - 12 : 2 = □.

8) Батькові 40 років, а син у 5 разів молодший. Скільки років синові?

а) 3;           

б) 8;           

в) 35.

9) Маса відра снігу 4 кг, а відра солі — в 7 разів більше. На скільки кілограмів важче відро солі, ніж відро снігу?

а) 4 ∙ 7 - 4; 

б) 4 ∙ 7 + 4.

 

3. Хвилинка каліграфії

— Запишіть три числа, кожне з яких ділиться на 3: 6; 9; 12.


4. Математичний диктант

✵ Добуток чисел 8 і 4 зменшити на 18.

✵ Добуток чисел 8 і 8 збільшити на 16.

✵ Різницю чисел 16 і 8 збільшити у 9 разів.

✵ Суму чисел 30 і 6 зменшити у 6 разів.


III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ми ознайомимося із діленням нуля на число.


IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота за підручником (с. 147-148)

Завдання 988. Колективне опрацювання матеріалу

Учні пояснюють, як склали приклади на ділення. Ознайомлюються з висновками: при діленні нуля на будь-яке число в частці дістаємо нуль.

Запам’ятай! Ділити на нуль неможливо!

Завдання 989. Письмове виконання завдання з коментуванням правил

Завдання 990

Учні складають вирази та обчислюють їх значення.

1) Зменшуване 72, а від’ємник у 9 разів менший.

2) Ділене 63, а дільник на 54 менший.

Один учень працює біля дошки.

Завдання 991. Самостійна робота

Під час перевірки учні читають приклади і пояснюють обчислення.


2. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Робота над задачами

1) В Івана було кілька машинок. Коли йому подарували ще 9 машинок, то у нього їх стало 18. У скільки разів менше було машинок у Івана спочатку?

2) Школярі посадили 4 сливи, 2 яблуні, а вишень — у 9 разів більше, ніж слив і яблунь разом. Скільки всього саджанців посадили школярі?


2. Порівняння виразів


3. Офтальмологічна пауза

4. Розв'язування логічних задач

1) Завдання 992*.

Вартість трьох іграшок 80 грн. Лялька й пінгвін коштують 50 грн, а м’яч і пінгвін — 55 грн. Скільки гривень коштує кожна іграшка?

1) 50 + 55 = 105 (грн) — коштують лялька, м’яч і 2 пінгвіни;

2) 105 - 80 = 25 (грн) — коштує пінгвін;

3) 50 - 25 = 25 (грн) — коштує лялька;

4) 55 - 25 = 30 (грн) — коштує м’яч.

2) Є дві посудини місткістю в 3 л і в 5 л. Як за допомогою цих посудин налити

з водопровідного крану у відро 4 л води?

Розв’язання. Наливаємо з крану у велику посудину 5 л. Переливаємо з великої посудини в малу 3 л. Переливаємо у відро з великої посудини 2 л, що залишилися в ній. Потім повторюємо все спочатку. У відрі опиниться 2 + 2 = 4 літри води.


VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 147-148, завдання 993; 994.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити