МАТЕМАТИКА
Уроки для 5 класу

Урок 115

Тема. Відсотки. Знаходження відсотків від числа

 

Мета: ознайомити учнів із знаходженням відсотків від даного числа; сформувати вміння записувати відсотки від числа і розв'язувати задачі, що передбачають цю дію.

Тип уроку: засвоєння умінь та навичок.

Хід уроку

I. Розминка
Усні вправи

1.   Яке з чисел більше й у скільки разів?

1) 4,56 і 45,6;

2) 1,04 і 104;

3) 6,07 і 0,00607.

2.   Знайдіть числа, яких не вистачає у ланцюжку обчислень:

3.   Виконайте дії:

1) 1,48 : 100;     

2) 1,48 · 100;      

3) 36,7 · 100;

4) 36,7 : 100;     

5) 0,4 : 100;       

6) 0,4 · 100.

 

II. Перевірка домашнього завдання

На дошці записано правильні відповіді й збільшені рисунки до № 1024 (г, д) (або учнями, або учителем), учні на місцях або під час самоперевірки чи взаємоперевірки звіряють отримані вдома відповіді із правильними.

 

III. Актуалізація опорних знань
Запитання до класу

1.   Що ми називаємо 1%? Наведіть приклади.

2.   Як записати відсотки десятковим дробом? Записати дробом: 6%, 60%, 600%.

3.   Як записати десятковий дріб (число) у відсотках? Записати у відсотках: 35; 3,5; 0,35; 0,035.

4.   Як знайти  від числа;  від числа; 0,03 від числа?

 

IV. Вдосконалення знань

Порівняйте умови задач

Задача 1. Полуниці містять у середньому 0,06 цукру. Скільки кілограмів цукру міститься в 15 кг полуниць?

Задача 2. Полуниці містять у середньому 6% цукру. Скільки кілограмів цукру міститься в 15 кг полуниць?

Неважко помітити, що задачі відрізняються тільки одним: 0,06 замінено на 6%. Але учні розуміють, що 6% = 0,06 = . Отже, розв'язання задачі 2 буде відрізнятися від розв'язання задачі 1 тільки цією дією.

Розв'язання. 1) 6% = 0,06 = ;

2) 15 :100 = 0,15 (кг) становить 1% маси полуниць;

3) 0,15 · 6 = 0,9 (кг) цукру міститься в 15 кг полуниць.

(Або записати одним виразом: 15 : 100 · 6 = 0,9 (кг) цукру)

Відповідь. 0,6 кг.

Отже, задачі, в яких треба знайти відсотки від числа, розв'язуються майже так, як розв'язуються задачі на знаходження дробу від числа, а саме: щоб знайти відсотки від числа, треба:

1)  виразити відсотки звичайними дробами;

2)  дане число поділити на знаменник дробу і отримане число помножити на чисельник цього дробу.

Перед тим, як розібрати інший вид задач на знаходження відсотків від числа, учні розв'язують такі задачі:

1.   Суходіл займає 29% площі поверхні Землі, а Світовий океан — решту. Скільки відсотків площі поверхні Землі займає Світовий океан? (100 % - 29 % = 71 %)

2.   Яблука у результаті сушіння втрачають 84% своєї маси. Яку частину складає маса сухих яблук?

3.   Під час охолодження хліб втрачає до 4% своєї маси в результаті випаровування води. Яка частина маси свіжого хліба залишається?

4.   30% учнів 5-го класу навчаються у музичній школі, 50% відвідують спортивні секції, а решта — відвідує гуртки іноземних мов. Скільки відсотків учнів класу відвідують гуртки іноземних мов?

5.   Початкова ціна товару знизилась на 30%. Скільки відсотків від початкової ціни вона становить?

Після цього учні за підручником розбирають приклад 2 (п. 34).

Запам'ятайте! Всій величині відповідає 100%.

 

V. Формування вмінь

Розв'язування вправ:

1)      №№ 1020; 1031; 1033 — задачі початкового і середнього рівня;

2)      №№ 1035,1037 — задачі достатнього рівня.

 

VI. Підсумок уроку
Запитання до класу

1.   Скільки сантиметрів становлять 19% метра?

2.   Скільки кілограмів становить 23% тонни?

3.   Скільки хвилин становлять 10% години?

4.   Сергійко перечитав 30% книжки. Яку частину книжки йому залишилось прочитати?

 

VII. Домашнє завдання

п. 34;1021; 1023(у), 1032; 1036; на повторення 1049(2).


Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити