МАТЕМАТИКА
Уроки для 5 класу

УРОК 33

Тема. Види кутів. Вимірювання кутів


Мета: ознайомити учнів з одиницею виміру кутів, із будовою транспортира і правилами користування ним; ознайомити учнів із змістом аксіоми вимірювання кутів; сформувати вміння вимірювати кути і будувати кути заданої градусної міри та розв'язувати задачі на використання аксіоми вимірювання кутів.

Обладнання: демонстраційний транспортир, таблиця-схема «Кути. Вимірювання кутів».

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

Усні вправи

1. На якому з рисунків (рис. 37) півпрямі мають спільний початок (виходять із однієї точки)?



2. На якому з рисунків (рис. 38) півпряма ОА проходить між сторонами кута?



3. Задача-жарт. Стьопа Смєкалкін і Петрик Тяплятгін вимірювали довжину одного і того ж самого відрізка, у Стьопи вийшло 20 одиниць, а в Петрика — 2 одиниці. Чи може таке бути? Якщо так, то якими одиницями могли вимірювати довжину відрізка хлопці?

4. Знайти довжину відрізка NM, якщо AN = 10 см, MB = 13 см, АВ = 19 см (рис.39).



5. На рис. 40 подану шкалу часу від 0 до 25 днів. Яка з точок відповідає 15 дням?



II. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Ви вже знаєте, що деякі геометричні фігури можна вимірювати. Відрізок можна виміряти у сантиметрах, дециметрах, метрах тощо, знайшовши число, яке показує, скільки разів вміщується на цьому відрізку одиничний. Це число називається довжиною відрізка й дозволяє з'ясувати, який відрізок довший, а також розв'язувати задачі на знаходження довжин відрізків без безпосереднього їх вимірювання. Ви також знаєте, що для кутів, як для геометричних фігур, можна з'ясувати, чи рівні вони. Тому закономірно виникають запитання: а чи можна кути вимірювати чи є «одиничний кут», який допоможе це зробити? за допомогою якого інструмента можна вимірювати кути? а також чи є властивість, що допоможе знаходити величину кута, не вимірюючи його? На ці запитання ми сьогодні і знайдемо відповіді.


III. Формування нових знань

- Оскільки традиційно оволодіння навичками користування транспортиром потребує певного часу, то можна на цьому уроці викласти частину змісту п. 12 — тільки поняття розгорнутого кута, одиниці вимірювання кутів, транспортира і аксіому (властивість вимірювання кутів).

Зміст матеріалу уроку можна подати за планом:

1. Поняття розгорнутого кута.

2. /span> Одиниця вимірювання кутів, їх позначення.

3. Як користуватися транспортиром при: а) вимірюванні кутів; б) побудові кутів.

4. Порівняння кутів за градусною мірою.

5. Властивість вимірювання кутів.


1-2. Викладається за текстом підручника.

В зошитах учні роблять короткі записи і рисунки (рис. 41).



AOB розгорнутий, бо промені ОА і ОВ утворюють пряму.

Кути вимірюються в градусах (1º).

Розгорнутий АОВ = 180°.

3. Коли мова піде про вимірювання кутів за допомогою транспортира, слід домогтися від учнів усвідомлення основних понять: центр транспортира, лінійка, шкала транспортира, щоб спиратись на це під час пояснення.

- Слід також розглянути більше, ніж у підручнику прикладів на вимірювання кутів (змінюючи їх положення і вигляд).

Також бажано, щоб учитель показав, як будувати кут заданої градусної міри і домогтися засвоєння цього питання учнями на рівні алгоритму.

4. Перш ніж сформувати властивість вимірювання кутів, учитель може запропонувати учням виконати практичну роботу.

1) Побудуйте АОВ градусної міри: а) 60°; б) 90°; в) 120°.

2) Проведіть будь-який промінь ОС між сторонами побудованого кута і визначте градусну міру утворених кутів. Що ви помітили? Висновок (записи в зошитах і на дошці) (рис. 42)

Промінь ОС проходить між сторонами АОВ.

АОВ = АОС + ВОС


IV. Закріплення матеріалу

Розв'язування вправ за підручником

№ 315 (Тільки визначити градусну міру кута.)

№ 315 (Тільки визначити градусну міру кута.)

- № 319, 322. Під час оформлення записів до цих задач бажано вказувати, який промінь проходить між сторонами даного кута, і записувати відповідну рівність.


V. Підсумок уроку

Запитання № 311 (1-4).


VI. Домашнє завдання

п. 12, № 311 (1-4) - усно, № 316; 318; 323.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити