МАТЕМАТИКА
Уроки для 5 класу

УРОК 37

Тема. Багатокутники. Рівні фігури


Мета: формування поняття многокутника, рівних фігур; навчити розпізнавати многокутники, наводити приклади рівних фігур.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: індивідуальні набори карток для практичної роботи.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

Запитання до класу

1. Яка з ліній на рис. 54 є ламаною? замкненою ламаною? Назвіть вершини і ланки ламаних.

2. В якої з ламаних на рис. 55ланки не перетинаються? Яка з них є замкненою?




3. Ігровий момент. Учитель. У мене на столі є моделі відрізків і кутів (виготовлені так само з паперу). Як швидко знайти серед них пари рівних відрізків? пари рівних кутів?


II. Мотивація навчальної діяльності

Підбиваючи підсумки усних вправ, учитель нагадує учням, що ще в початковій школі вони ознайомились з поняттями «геометрична фігура», з деякими видами більш складних, ніж відрізок, фігур (трикутник, прямокутник тощо). На цьому уроці будуть розглядатися загальне поняття многокутника і основні поняття, що з ним пов'язані.


III. Формування знань

Викладання матеріалу п. 13 проводиться так, як це подається в підручнику (учні в зошиті можуть тільки записати план пункту. Цей план допоможе їм під час виконання І частини домашнього завдання — вивчити означення понять, пов'язаних з поняттям «многокутник».).

План

1. Поняття многокутника. Приклади (чотирикутники, п'ятикутники тощо).

2. Елементи многокутника: вершини, сторони, кути.

3. Позначення многокутника.

4. Периметр многокутника.

5. Рівні многокутники. Рівні фігури.


У зошитах учні можуть зробити такі записи і креслення (рис. 55):



ABCD (BCDA, ADCB тощо) — чотирикутник (многокутник)

точки: A, B, C, D — вершини

відрізки: АВ, ВС, CD, AD — сторони

кути: A ? B ? C ? D — кути.

Чотирикутники ABCD і MNPK рівні.


IV. Закріплення знань. Формування вмінь

Усні вправи

1. № 337 (п. 13).

2. Назвіть геометричні фігури на рис. 56. Які з них є многокутниками?



3. № 339 (п. 13)

4. Які з многокутників на рис. 57 є чотирикутником; п'ятикутником; шестикутником; семикутником?

5. Учитель. Стьопа Смєкалкін вдома накреслив п'ятикутник, потім вирізав його. Як тепер швидко намалювати п'ятикутник, що дорівнює даному?



Вправи для письмового виконання

1) № 341 (а, б, г) — завдання на розвиток просторового уявлення.

2) № 343 — закріплення поняття периметра многокутника.

Практична робота

Учням роздано на початку уроку конверти (по 1 на парту) з готовими паперовими моделями різних за видом многокутників та інших геометричних фігур (коло, еліпс тощо).

Для закріплення знань і відпрацювання вмінь учням треба послідовно виконати завдання:

а) Серед наявних фігур виберіть п'ятикутник (шестикутник).

б) Накресліть в зошиті фігуру, що дорівнює обраній вами.

в) Позначте многокутник у зошиті.

г) Виміряйте його сторони і кути. Зробіть відповідні записи.

д) Знайдіть периметр вашого многокутника. Чому дорівнює сума його кутів? (Перевірку практичної роботи учні роблять саме за готовим розв'язанням, що заздалегідь записано вчителем за дошкою.)

Додаткові завдання

Якщо залишиться час, можна запропонувати учням завдання більш складні: №№ 348, 349.

Вправи на повторення: № 353 (1; 3).


V. Підсумок уроку

Вчитель ще раз повторює (називає) разом з учнями основні поняття, які були розібрані на уроці (дивись план).


VI. Домашнє завдання

п. 13, вивчити означення (за планом); № 338; 340; 341 (в, д); 344.

Додатково: № 350.




Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити