МАТЕМАТИКА
Уроки для 5 класу

УРОК 72

Тема. Додавання і віднімання дробів з однаковими знаменниками


Мета: відпрацювати і вдосконалити навички розв'язання завдань, що передбачають виконання дій додавання і віднімання дробів з однаковими знаменниками.

Тип уроку: застосування навичок і вмінь.

Хід уроку

І. Перевірка домашнього завдання

- Якщо можливо, то слід організувати парну роботу учнів з перевірки правильності виконання домашнього завдання. Вчитель заздалегідь (за відкидною дошкою) записує правильні відповіді, учні перевіряють наявність правильних відповідей один в одного. Під час перевірки вчитель (або учень-консультант) коментує розв'язання (якщо є така необхідність).

Записи за дошкою можуть виглядати так:


1)

1) х = - ; х =

(ост.)

(км)

2)

2) х = - ; х =

на дві машини



II. Актуалізація опорних знань

Усні вправи

1. Виконайте дії:

1) + ; 2) - ; 3) + ; 4) - .

2. Розв'яжіть рівняння:
1) ; 2) ; 3) ; 4) ; 5) .

3. Назвіть усі пари (правильних) дробів зі знаменником 9, сума яких дорівнює .

4. Виконайте дії: 1) 37 + 25 – 17; 2) 37 + (25 – 17); 3) 37 – (25 – 17).


III. Вдосконалення вмінь

Вчитель нагадує учням, що так само, як дії додавання і віднімання натуральних чисел-використовують у розв'язуванні рівнянь і текстових задач, так додавання і віднімання дробів використовують у розв'язуванні рівнянь і текстових задач. Після чого учні розбирають розв'язання прикладу (п. 24) з підручника і рівняння № 726 (1; 3).

- Коментар до приклада (п. 24). Можна роботу організувати так, щоб учні спробували розв'язати запропоновану задачу самі і цілком ймовірно, що хтось з них запропонує інший спосіб розв'язання цієї задачі.

1) 32 : 8 = 4 (хв.) — становить всього часу;

2) 4 × 3 = 12 (хв.) — витрачено на розв'язування задачі;

3) 4 × 2 = 8 (хв.) — витрачено на розв'язування рівняння;

4) 12 + 8 = 20 (хв.) — витрачено на розв'язування задачі і рівняння. Але вчитель повинен показати учням, що спосіб розв'язування, поданий в підручнику, більш раціональний.


№ 726. 1) Окрім правила знаходження невідомого від'ємника, застосовується на інтуїтивному рівні правило рівності двох дробів з однаковими знаменниками:

; ; ; х = 27.

Відповідь. 27.

3) Повторити, як одне за одним застосовуємо правила невідомого зменшуваного і невідомого доданка:

; ; ; ; .

Відповідь. .

Після цього учні розв'язують №№ 718 (5, 6); 726 (2; 4); № 728; додаткові задачі 1-2 (дивись нижче).

Задача 1. Стьопа Смєкалкін записав три числа , , і склав з них деякий числовий вираз, його значення дорівнює . Який числовий вираз склав Стьопа?

Задача 2. Яке число пропущено (рис. 115)?



IV. Підсумок уроку

Текстові завдання

Варіант 1

1. Виконайте дії: :
1) 0; 2) ; 3) ; 4) .

2. Розв'яжіть рівняння , і знайдіть суму їх коренів:

1) ; 2) ; 3) ; 4) .

3. Яке з поданих чисел задовольняє нерівність ?

1) ; 2) ; 3) ; 4) .


Варіант 2

1. Виконайте дії: :

1) ; 2) ; 3) 0; 4) .

2. Розв'яжіть рівняння , і знайдіть різницю їх коренів: 1) ; 2) ; 3) ; 4) .

3. Яке з поданих чисел задовольняє нерівність ?

1) ; 2) ; 3) ; 4) .


V. Домашнє завдання

п. 24, №№ 727; 729; 731, повторити п. 17, приклади 2 і 3.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити