МАТЕМАТИКА
Уроки для 5 класу

Урок 74

Тема. Мішані числа

 

Мета: сформувати поняття «мішане число», «ціла і дробова частина числа»; формування алгоритмів виділення цілої частини з неправильного дробу та запису мішаного числа у вигляді неправильного дробу; навчити учнів застосовувати названі алгоритми під час розв'язування вправ.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Перевірка домашнього завдання та актуалізація опорних знань

Усні вправи

1.   Якому з наступних виразів дорівнює дріб ?

1) а + 7; 2) а – 7; 3) а – 7; 4) а : 7.

2.   Відповіддю до якої з наступних задач є число ?

1) Зайдіть частку чисел 7 і 5.

2) Скільки шоколадок отримав кожен з 7 учнів, якщо між ними порівну поділили 5 шоколадок?

3) З якою швидкістю йшов пішохід, якщо за 7 годин він пройшов 5 км?

4) З 7 м тканини пошили 5 платтячок. Скільки метрів тканини пішло на кожне платтячко?

5) Розв'яжіть рівняння 6х = 5.

3.   Розв'яжіть рівняння:

1)  = 3; 2)  = 3; 3) 3у = 6; 4) 6y = 3.

4.   Обчисліть: +; +; +; +; +.

 

II. Формування знань

@ Матеріал уроку (поняття мішаного числа та алгоритми подання неправильного дробу у вигляді мішаного числа і навпаки) вчитель викладає близько до тексту підручника за планом:

1.   Приклади, що приводять до поняття мішаного числа.

2.   Поняття мішаного числа.

3.   Які неправильні дроби можна подати у вигляді мішаного числа?

4.   Алгоритм подання неправильного дробу у вигляді мішаного числа. Приклад.

5.   Алгоритм подання мішаного числа у вигляді неправильного дробу. Приклади.

Слід також мати на увазі, що учні дуже часто плутають, який компонент ділення з остачею чисельника на знаменник писати в цілу частину, який у чисельник, а який у знаменник. Тому на перших уроках можна запропонувати учням таку різнокольорову схему (рис. 118):

 

 = 2

7 = =

 

Рис. 118

 

III. Закріплення матеріалу. Формування вмінь учнів

Розв'язування вправ №№ 742; 744; 746; 759; 761; додаткові задачі №№ 1-6.

@ Оскільки алгоритми перетворень неправильного дробу на мішане число і обернений до нього є досить складними для запам'ятовування, не слід вимагати від учнів відтворювати їх (ці фрагменти тексту п. 26, виділені жирним курсивом). Треба домогтися від учнів розуміння алгоритмів і вмінь застосовувати їх, а для цього найкраще — розв'язати якомога більше відповідних прикладів.

Додаткові задачі

1.   За тиждень сім'я спожила 8 кг картоплі. Скільки кілограмів картоплі витратили за 1 день?

2.   Турист пройшов 25 км за 4 год. Знайдіть швидкість туриста. Яку відстань він пройде за 2 год.?

3.   Учень розв'язав 12 рівнянь за 40 хв. Скільки хвилин він розв'язував кожне рівняння? Скільки секунд він витратив на розв'язування кожного рівняння?

4.   У Вінні-Пуха декілька банок, які вміщують  кг меду. Скільки знадобиться таких банок, щоб розкласти в них 6кг меду?

5.   Замість квадратиків запишіть такі числа, щоб утворились правильні рівності:

1)  2) 3) 4) 5)

6.   Розв'яжіть рівняння:
1)
; 2) ; 3) .

 

IV. Підсумок уроку

Запитання до класу

1.   Наведіть приклад неправильного дробу, який: 1) можна подати у вигляді мішаного числа; 2) можна подати у вигляді натурального числа.

2.   Чи правильна рівність?

1) ; 2) ;  3) .

 

V. Домашнє завдання

п. 26, №№ 743; 745 (1, 3, 5); 747; 760; 762.



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити