МАТЕМАТИКА
Уроки для 5 класу

УРОК 8

Тема. Відрізок. Довжина відрізка


Мета: закріпити і поглибити знання учнів про властивість вимірювання відрізків (у тому числі застосування цієї властивості для розв'язування задач); доповнити знання учнів про ламану та її довжину.

Тип уроку: закріплення і вдосконалення знань.

Хід уроку

I. Перевірка домашнього завдання

Слід зазначити, що розв'язання вправ обов'язкового рівня вчитель перевіряє під час перевірки зошитів. Фронтально треба перевірити завдання достатнього та високого рівнів (№ 69; 93), записавши розв'язання на дошці.


II. Актуалізація опорних знань

Усні вправи

1. Скільки відрізків зображено на рис.1? Назвіть кінці.



2. Виразіть у сантиметрах: а) 5 дм 3 см; б) 3 м 2 см; в) 1 м 1 дм; г) 360 мм.

3. Ручка коштує 1 грн., олівець на 7 к. менше. Скільки коштує 3 таких олівці?


III. Доповнення знань учнів

Робота з підручником (п. 3., с. 19).

Запитання до класу

1. Скільки відрізків зображено на рис. 8?

2. Чи можна провести відрізок так, щоб усі точки на рис. 8 лежали на цьому відрізку? (Ні, вважають, що такі точки не лежать на одній прямій.)

3. Чи є на рис. 8 точка, що була б кінцем більш, ніж 2-х відрізків?

4. Чи відрізняється кількість відрізків і розташування точок на рис. 9 від кількості відрізків і розташування точок на рис. 8? (Так само, як і на рис. 8, на рис. 9 маємо 4 відрізки, точки не лежать на одній прямій, але точка А є кінцем 3-х відрізків.)

Тому фігура на рис. 8 є ламаною, на рис. 9 — не є ламаною.

Після цього слід запропонувати учням накреслити ламану в зошитах (одночасно зображуючи рисунок на дошці (рис. 2)) і потім зробити деякі записи:


ABCDE — ламана.

Точки А, В, C, D, E — вершини, відрізки АВ, ВС, CD, DE — ланки. Точки А і Е— кінці ламаної. Сума АВ + ВС + CD + DE — довжина ламаної.

Кінці А і F збігаються. Ламана ABCDEF — замкнена.


IV. Закріплення знань, відпрацювання навичок

Усні вправи

1. Назвіть ланки ламаної MNPKT і її вершини. Скільки ланок може мати ця ламана?

2. М N = 11 мм; NP = 13 мм; PK = 9 мм; К T = 17 мм. Яка довжина ламаної MNPKT у сантиметрах?

3. Чому дорівнює довжина ламаної, що складається з 7 рівних ланок довжиною 9 см?

4. На відрізку DC позначили точку А (рис. 3). Чому дорівнює довжина DC, якщо відстань між серединами відрізків AD і АС дорівнює 15 см?


Вправи для письмового виконання

№ 62; 65; 76; 78 (а; в); завдання на повторення № 79.

Додатково: № 85; 89.


V. Підсумок уроку

Отже, сьогодні на уроці ми познайомилися з математичним поняттям «ламана» і поняттями, що є супутніми до неї.

Розгадавши наведену анаграму, ми назвемо ці поняття: АМАЛАН; ВАЖИНОД; ШИРЕВНА.


VI. Домашнє завдання

п. 3, № 63; 64; 66; 77; 90.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити