МАТЕМАТИКА
Уроки для 5 класу

УРОК 88

Тема. Додавання і віднімання десяткових дробів


Мета: встановити загальні правила додавання і віднімання десяткових дробів; формувати вміння застосовувати ці знання на практиці (у розв'язуванні задач початкового і середнього рівня).

Тіш уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: таблиця «Додавання і віднімання десяткових дробів».

Хід уроку

I. Актуалізація опорних знань

Усні вправи

1. Записати у вигляді звичайного дробу: 0,3; 0,32; 0,03; 1,725; 2,374.

2. Виконати дії: 1) ; 2) ; 3) ; 4) ; 5) ; 6) .

3. Записати всі числа з однаковою кількістю цифр у дробових частинах: 1,2; 0,03; 13,170.

4. Обчислити: 1) 7 + 15; 2) 70 + 15; 3) 7 + 150; 4) 70 + 150; 5) 15 – 7; 6) 150 – 7; 7) 70 – 15; 8) 150 – 70.

5. Розв'язати рівняння: 1) 27 + х = 35; 2) 35 – х = 27; 3) х – 27 = 35.


II. Засвоєння знань

- Засвоєння теми «Додавання і віднімання десяткових дробів» в цілому не викликає в учнів труднощів (розглянувши приклад, поданий у підручнику із застосуванням переходу до звичайних дробів із однаковими знаменниками, більшість учнів самостійно «відкриває» правила додавання, а від нього й віднімання десяткових дробів). Тому основне завдання вчителя в цій ситуації — акцентувати увагу учнів на перевагу запису дробів у вигляді десяткових саме в плані виконання арифметичних дій (у цьому випадку додавання і віднімання). Учні повинні засвоїти, що додавання і віднімання десяткових дробів виконується в стовпчик майже так само, як додавання і віднімання натуральних чисел. Єдине, що відрізняє ці два випадки, то коли виконується додавання (віднімання) натуральних чисел, ми просто записуємо останню цифру під останньою; коли ж виконуємо додавання і віднімання десяткових дробів — перед виконанням дій і записом чисел «у стовпчик» ми повинні «підготувати» числа до цього — зрівняти кількість цифр після коми.

Для засвоєння названих алгоритмів не зайвим буде використання на уроках названого пункту таблиці «Додавання і віднімання десяткових дробів».


Додавання і віднімання десяткових дробів

Додавайте (віднімайте) десяткові дроби як натуральні числа — порозрядно!

Зберігайте місце коми:


IV. Засвоєння умінь та навичок

На цьому уроці учні розв'язують завдання початкового і середнього рівня складності, бо головне для учнів — засвоїти і навчитись використовувати алгоритм:

1) Зрівняй кількість цифр після коми в обох числах.

2) Запиши у стовпчик, щоб кома знаходилась під комою; додавай (віднімай) як натуральні числа.

3) Постав кому в сумі (різниці) під комою в даних числах (збережи місце коми).

За цією схемою учні розв'язують вправи: №№ 833 (1, 2,4); 835 (1,2,3, 5, 6); 837 (2,3); 839; 847; 848. Додаткові вправи: 830, 831.


IV. Підсумок уроку

Учитель ще раз наголошує, що виконання додавання і віднімання десяткових дробів мало відрізняється від правила додавання і віднімання натуральних чисел — і це очевидна перевага такої форми запису дробів.


V. Домашнє завдання

п. 30, №№ 834 (1, 2, 4, 5), 836 (1, 2, 3, 5, 6), 838 (2, 3, 4), 840, 849.




Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити