МАТЕМАТИКА
Уроки для 5 класу

УРОК 95

Тема. Множення десяткових дробів

 

Мета: ввести поняття множення десяткових дробів та сформулювати загальне правило множення десяткових дробів; розпочати роботу з формування вмінь застосовувати правило множення десяткових дробів.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Хід уроку

I. Актуалізація опорних знань

Запитання до класу

1.   Як записати суму однакових доданків, кожний з яких дорівнює а, якщо кількість таких доданків у сумі дорівнює:

1) 2; 2) 5; 3) 10; 4) b.

2.   Як зміниться добуток ab, якщо:

1) а збільшити в 2 рази, а b збільшити в 3 рази;

2) а збільшити в 2 рази, а b зменшити в 2 рази;

3) а збільшити в 10 разів, а b зменшити у 100 разів?

3.   Як знайти число, яке менше від даного числа о у:
1) у 10 разів; 2) у 100 разів; 3) у 10
n разів?

 

II. Мотивація навчальної діяльності

У ч и т е л ь. Ви вже знаєте і вмієте виконувати додавання і віднімання десяткових дробів і розв'язувати задачі на застосування цих дробів. Але чи знаєте, що існують ще дві арифметичні дії: множення і ділення, за допомогою яких також можна розв'язувати багато задач. Наприклад, як знайти площу прямокутника, якщо довжини його сторін дорівнюють 2,3 м і 1,5 м? Як знайти відстань, яку проїхав велосипедист за 2,5 год. зі швидкістю 18,5 км/год.? Ці і багато інших задач треба розв'язувати, виконавши дію множення десяткових дробів (2,3 · 1,5 і 18,5 · 2,5). Тому сьогодні ми розпочинаємо вивчення нової теми «Множення натуральних чисел», в ході якого дізнаємось, як виконується множення десяткових дробів, десяткового дробу на розрядні одиниці та які властивості притаманні множенню десяткових дробів.

 

III. Формування знань

@ Оскільки висвітлення цієї теми в підручнику не є традиційним, а система задач теми відповідає саме цій нетрадиційній темі вивчення множення десяткових дробів, викладання нового матеріалу найкраще подати близько за підручником (або організовувати роботу класу з підручником) і на цьому уроці треба висвітлити такі питання:

1.   Як записати у вигляді суми добуток: а ·10, а · 100?

2.   Як знайти, записавши у вигляді суми значення виразів: 0,2 · 10; 36 · 10; 5,2 · 10; 0,27 · 10?

3.   Як знайти значення виразів 0,2 · 10; 1,36 · 10; 5,2 · 10; 0,27 ·  10 без запису добутку у вигляді суми?

4.   Як помножити десятковий дріб на 10; 100; 1000 і 10n?

5.   Як поділити десятковий дріб на 10; 100; 1000 і 10n?

6.   Як перемножити два десяткових дроби, використовуючи правила множення і ділення на 10п ?

7.   Як знайти добуток двох десяткових дробів, використовуючи множення натуральних чисел?

 

IV. Закріплення знань, засвоєння вмінь

На цьому уроці (першому в темі) учні розв'язують завдання початкового і середнього рівня, і основну увагу треба приділити засвоєнню правил множення і ділення на 10п та загального правила множення двох десяткових дробів.

Розв'язання вправ

№№ 876 (усно); 877; 878; 880; 882, 883 (1; 3; 5; 7); 890; 891.

@ Розв'язуючи вправи, треба звернути увагу учнів на випадки, коли:

1)  кому треба перенести на таку кількість цифр, яка перевищує кількості цифр у дробовій частині (при множенні) і цілій частині (при діленні);

2)  при множенні десяткових дробів — остання цифра дробової частини — нуль;

3)  один з множників — натуральне число (кількість цифр у дробовій частині такого числа дорівнює 0).

 

V. Підсумок уроку
Контрольні запитання

1. Як помножити десятковий дріб на 10n?

2. Як поділити десятковий дріб на 10n?

3. Розкажіть, як виконати множення 4,2 на 8,14?

 

VI. Домашнє завдання

п. 31, №№ 879; 881; 884 (1-7); 892.


Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити