МАТЕМАТИКА
Поурочні плани для 5 класів

Урок № 13

Тема. Відрізки, ламані та їх довжини

 

Мета: Ознайомити учнів із поняттями прямої , ламаної та відрізка ; із їх властивостями та взаємним розміщенням. Сприяти розвитку графічної грамотності.

Сформувати уміння: розпізнавати об’єкт серед графічних зображень зображати, позначати, читати на малюнку відрізки та промені.

Обладнання: Кодоскоп, таблиці.

Хід уроку

І. Організація учнів.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

Вступна бесіда.

Послухайте діти, що трапилось із Олівцем. Лежав він у пеналі і сумував, думав, що він не потрібний, що він негарний, він – ніякий, він – простий олівець. Та якось він викотився із пеналу і його гострий носик торкнувся аркушу паперу. На папері Олівець побачив слід від свого носика й зрадів: ”Я намалював крапку“. Аж тут крапка ожила й вигукнула: “Неправда. Я не просто крапка. Я – точка. Найголовніша у геометрії, а ти Олівчику, мій найкращий друг, а в геометрії всім необхідний“. Сьогодні ми з вами “озброїлись“ олівцем та лінійкою і спробуємо поставити дві точки позначимо їх А і В. Давайте з’єднаємо їх, у нас вийшли різні лінії.

 

Ці лінії називаються кривими.

Давайте попросимо лінійку і з’єднаємо наші точки.

А В

Ми отримали геометричну фігуру , яка називається ..... так відрізком.

За допомогою кодоскопа проектую малюнок.

 

О. .К .М .С .В .А

 

Чи є у нас на малюнку відрізки?

Назвіть їх? Що має кожний відрізок? Довжину. Що для цього потрібно зробити, щоб знайти довжину відрізка? (відповідають учні). Давайте порівняємо відрізки КМ і МК, що про них можна сказати? А як ви думаєте: можуть бути відрізки рівними? А коли ж вони будуть рівними? Проектуємо малюнок на дошку.

 

В D

 

 

А С

 

Що це у нас зображено? Так, відрізки, але такі, що кінець першого є початком другого відрізка, а кінець другого є початком третього. Ми з вами отримали нову геометричну фігуру, яка називається ламаною АВСD. Точки називаються вершинами ламаної, а відрізки – ланками ламаної. Ламана має свою довжину, як же ми її знайдемо? (відповідають учні) АВ + ВС + СD. Де наші помічники Олівець та лінійка, давайте попросимо їх нам допомогти. Візьмемо точку А і проведемо в різні боки прямі.

 

О .А В

Ми з вами отримали нову геометричну фігуру, яка називається промінь. На малюнку у нас два промені АО і АВ, точка А називається початком променя, а чи є кінець у променя?

Так, вірно, не має.

Фізкульт-хвилинка.

 

ІV. Практична робота:

1.  Проведіть пряму а.

2.  Позначте на ній точки А і В.

3.  Виміряйте відрізок АВ.

4.  Позначте на відрізку АВ точку С.

5. Виміряйте відрізок АС і СВ.

6. Порівняйте довжину відрізка АВ із сумою довжин відрізків АС + СВ. Який висновок можна зробити? (відповідають учні)

 

V. Формування умінь та навичок читати, розпізнавати серед графічних зображень відрізки, промені, ламану, прямі.

Розв’язування завдань та вправ з підручника.

№ 271 – 274 – усно

282, 283, 285, 289, 290, 309 (а, в) - колективно

№ 309 (а, в) - завдання на повторення

№ 292 - самостійно

 

VІ. Підсумок уроку.

 

VІІ. Домашнє завдання

Контрольні запитання. Завдання № 284, 286, 288, 291, 309 (б, г).



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити