МАТЕМАТИКА
Поурочні плани для 5 класів

Урок № 5

Тема. Додавання і віднімання дробів з однаковими знаменниками


Мета. Поглибити знання учнів про дріб; вчити додавати й віднімати дроби з однаковими знаменниками. Розвивати обчислювальні навички, культуру математичної мови і записів. Виховувати самостійність, інтерес до математики.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: картки з числами, таблиці: „Додавання дробів з однаковими знаменниками”, „Віднімання дробів з однаковими знаменниками”.


Хід уроку

І. Організаційний момент.


ІІ. Перевірка домашнього завдання.

1. Учні-консультанти після перевірки домашнього завдання звітуються про стан його виконання.

2. „Мікрофон”.

а) Назвати правильні дроби із знаменником 9;

б) Назвати неправильні дроби із знаменником 9;

в) Який з дробів більший чи ?

г) Який з дробів менший чи ?


ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Усний рахунок:

1. Знайти суму чисел 275 і 34.

2. Знайти різницю чисел 156 і 45.

3. Від суми чисел 34 і 165 відняти 56.

4. До різниці чисел 89 і 45 додати 96.

Гра „Розпізнай дії”

Учитель розкриває магнітну дошку з картками, на яких написані числа, між якими потрібно поставити дії.

Таблиця № 1 „Розпізнай дії”



ІV. Формування нових знань.

Учитель звертає увагу учнів на таблицю.

Таблиця 2. „Додавання дробів з однаковими знаменниками”



Підвести учнів до самостійного висновку щодо додавання дробів з однаковими знаменниками. Якщо перший дріб записати , а другий - , то матимемо суму: + = .

Наприклад, + = = .


Далі пропоную учням розглянути слідуючу таблицю

Таблиця 3. „Віднімання дробів з однаковими знаменниками”



Наприклад, - = = .

Звертаю увагу учнів, що віднімання можливе лише при > .

Оскільки однакові знаменники прошу учнів порівняти числа.

Висновок записуємо разом, що а > b.

Далі пропоную учням додати до одного яблука його половину, третю частину, четверту.

1+ =1 ;


Вчу дітей як читати такі числа. Звертаю увагу дітей на назву, що це мішані числа.

Кожне мішане число має цілу і дробову частини. Дробова частина – дріб правильний.

У наведеному прикладі ціла частина – число 2, а дробова - . Оскільки 2= , то 2 = + = .


Кожне мішане число дорівнює деякому неправильному дробу з тим самим знаменником. Щоб знайти чисельник цього дробу, треба цілу частину мішаного числа помножити на його знаменник і до результату додати чисельник дробової частини.

Наприклад, щоб перетворити на неправильний дріб мішане число 3 , пишемо: 3 = . Усно знаходимо: 3ּ 7 + 2 = 23. Отже, 3 = .


Кожний неправильний дріб дорівнює або натуральному, або мішаному числу. Якщо чисельник неправильного дробу ділиться без остачі на знаменник, то цей дріб дорівнює їх частці.

Наприклад, =2, бо 6 : 3=2; =7, бо 35 : 5=7.


Якщо ж при діленні чисельника на знаменник неправильного дробу утворюються неповна частка і остача, то неповна частка – це ціла частина мішаного числа, а остача – чисельник його дробової частини. Наприклад, =3 , оскільки 17 : 5 = 3 (ост. 2).


Фізкультхвилинка

Всі підняли руки – раз!

На пальчиках стоїть весь клас,

Два – присіли, руки вниз,

На сусіда подивись.

Раз! – і вгору,

Два! – і вниз,

На сусіда не дивись.

Будем дружно ми стрибати,

Щоб ногам роботу дати.


V. Формування вмінь

1. Виконаємо разом. Усний рахунок. № 1001.

2. Робота по рівнях.

І рівень № 1007.

ІІ рівень № 1008.

ІІІ рівень № 1010, № 1011.

ІV рівень № 1013, № 1014, № 1015, № 1016, № 1053.

Учні І і ІІ рівня беруть консультацію в учителя та в учнів ІV рівня. Учні ІІІ і ІV рівня консультуються між собою та з учителем.


ІV. Підсумок уроку

Історична довідка.


VІІ. Домашнє завдання

§ 22; І рівень № 1006, ІІ рівень № 1009, ІІІ рівень № 1012, VІ рівень № 1017.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити