МАТЕМАТИКА
Уроки для 6 класів

Урок № 17

Тема. Додавання і віднімання дробів з різними знаменниками

 

Мета: на основі вмінь додавати й віднімати дроби з однаковими знаменниками та зводити дроби до НСЗ, сформувати уявлення про алгоритм додавання і віднімання дробів з різними знаменниками, розпочати роботу з формування вмінь використовувати названі алгоритми (у найпростіших випадках)

Тип уроку: засвоєння нових знань

Хід уроку

I. Перевірка домашнього завдання

@ Зошити збираються на перевірку


II. Актуалізація опорних знань

@ Якщо на попередніх уроках була проведена відповідна робота (див урок 15, 14), а також були добре відпрацьовані навички зведення дробів до НСЗ, сприйняття алгоритму додавання і віднімання дробів з різними знаменниками не буде викликати труднощів у учнів Тому під час усної лічби достатньо ще раз розв'язати типові пропедевтичні завдання

Усні вправи

1.   Обчисліть  а) ; б) ; в) ; г) ; д) ; е) ; ж) ; з) .

2.   Скоротіть дріб: ; ; ; ; .

3.   Знайдіть НСЗ для дробів:  і ;  і ;  і ;  і .

4.   Якщо ціле поділено на 12 рівних частин, яким числом позначається одна така частина, дві; три частини?

5.   На скільки  більше за ? Яку частину цілого становить разом  і  частини цілого?


III. Формування нових знань

@ Викладення нового матеріалу вчитель робить на свій розсуд або за підручником, або пропонує учням самостійно опрацювати розділ.

Якщо підготовка учнів достатня, то під час обговорення (це можна запропонувати у формі роботи в групах) розв'язання задач учні доходять висновку, як знайти суму (різницю) дробів з різними знаменниками. По завершенні цієї роботи можна записати конспект 11.

 

Конспект 11

Додавання і віднімання дробів з різними знаменниками:

1) Знайти НСЗ (НСК(b, d)).

2) Виконати додавання/віднімання дробів з однаковими знаменниками.

3) Якщо сума/різниця — скоротний дріб — скоротити.

4) Якщо сума/різниця — неправильний дріб, то виділити цілу частину. Приклад:

1) ;            НСЗ (3; 4) =12.

2) ;             НСЗ (3; 6) = 6.

3) ;                 НСЗ (12; 8) = 24

 

@ П. 3) і 4) конспекту краще записати після розв'язування прикладу!).

 

IV. Формування вмінь

@ На цьому уроці тільки розпочинається робота з формування вмінь додавати і віднімати дроби з різними знаменниками, тому бажано на урок підібрати різноманітні завдання (приклади на «+» і «-», рівняння, найпростіші задачі), що передбачають додавання і віднімання правильних дробів. Також учителю слід звернути увагу на необхідність дотримання певних форм запису (див. конспект).

Розв'язування вправ

І рівень (усно)

1.   Обчисліть: ; .

2.   Знайдіть НСЗ для дробів:  і ;  і ;  і ;  і ;  і ;  і ;  і ;  і .

II рівень (письмові вправи)

1.   Обчисліть: а)  + ; б)  + ; в)  + ; г)  + .

2.   Замініть десятковий дріб звичайним і виконайте дії: а) 0,3 + ; б) 0,25 + ; в) 0,36 – ; г)  – 0,45.

3.   Знайдіть пропущені числа.

 

 

4.   Знайдіть значення виразу: а) ; б) ; в) .

5.   Знайдіть значення виразу: а) ; б) ; в) .

6.   Розв'яжіть рівняння: а) ; б) ; в) .

7.   Маса однієї деталі  кг, а другої — на  кг менше. Знайдіть масу другої деталі.

8.   За перший день заасфальтували  км дороги, за другий — на  кг менше. Скільки кілометрів дороги заасфальтували за два дні?


Додаткові вправи

1)  Замість * поставте знаки «+» і «-», щоб рівності стали правильними: а) ; б) ; в) .

2)  Використовуючи кожну з цифр 1, 2, 3, 4 по одному разу, складіть такі дроби, щоб їх сума була .

 

V. Підсумки уроку

Чи правильно виконано додавання (віднімання) дробів?

; ;

; ;

; ;

; .

Усі «неправильні» варіанти слід обговорити.


VI. Домашнє завдання

1.   Обчисліть: а) ; б) ; в) ; г) .

2.   Знайдіть значення виразу: а) ; б) ; в) ; г) ; д) 0,25 + ; е) .

3.   Розв'яжіть рівняння: а) ; б) ; в) .

4.   Площа однієї ділянки  га, а другої — на  га більше. Знайдіть площу другої ділянки.

5.   Запишіть десятковим дробом: ; ; ; ; ; .





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити