МАТЕМАТИКА
Уроки для 6 класів

Урок № 19

Тема. Додавання і віднімання цілих і дробових чисел

 

Мета: продовжити роботу з відпрацювання навичок виконання додавання і віднімання дробів з різними знаменниками; розпочати роботу з формування вмінь використовувати відповідні алгоритми при додаванні і відніманні мішаних чисел.

Тип уроку: застосування вмінь і навичок.

Хід уроку

І. Перевірка домашнього завдання

@ Цей етап уроку можна провести у вигляді короткої самостійної роботи з подальшою перевіркою і обговоренням результатів.

Самостійна робота

 

Варіант 1

Варіант 2

1. Виконайте дії:

а) ; б) ; в) .

1. Виконайте дії:

а) ; б) ; в) .

2. Обчисліть найзручнішим способом:

а) ; б) ;

в) .

3. Знайдіть корінь рівняння:

.

2. Обчисліть найзручнішим способом:

а) ; б) ;

в) .

3. Знайдіть корінь рівняння:

.


II. Актуалізація опорних знань

@ Під час обговорення результатів самостійної роботи учні ще раз повторюють алгоритми:

·   знаходження НСК двох (кількох) чисел (для випадків, коли числа або взаємно прості, або одне кратне іншому, або вони мають НСД = 1 і не діляться одне на одне);

·   зведення дробів до НСЗ;

·   додавання і віднімання дробів з однаковими знаменниками; різними знаменниками;

·   властивості додавання і віднімання;

·   знаходження доповнення дробу до 1;

·   робота з неправильним дробами.

Якщо всі ці моменти учнями засвоєні й відпрацьовані, слід звернути увагу на інший тип завдань цієї теми — додавання і віднімання мішаних чисел.


III. Доповнення знань учнів

@ Найпростіші приклади на додавання і віднімання мішаних чисел з однаковими знаменниками у дробових частинах учні розв'язували в 5 класі (і повторили під час розв'язання вправ). Тому вчителю слід нагадати спосіб обчислень (окремо — цілих, окремо — дробових частин) і поширити його на додавання і віднімання мішаних чисел з різними знаменниками. Також учителю слід чітко уявляти, які випадки є проблемними і відпрацювати їх на якомога більшій кількості прикладів. І останнє: робота з дробами не є цікавою для більшості учнів, тому для створення позитивної мотивації вчителю слід попрацювати над підбором різноманітних засобів зацікавлення учнів (індивідуальні змагання, змагання між групами; дидактичні ігри тощо).

Але спочатку вчитель має розібрати способи і підходи до розв'язування і зробити відповідні записи в зошитах (конспект 13).

Щоб уявлення про спосіб дій під час додавання і віднімання мішаних чисел були більш свідомими, можна запропонувати учням спиратися на своєрідні правила додавання і віднімання мішаних чисел.

1.   Щоб додати мішані числа, треба:

а) звести дробові частини цих чисел до НСЗ;

б) окремо додати цілі, окремо дробові частини.

Якщо при додаванні дробових частин дістали скоротний дріб, то скоротіть його; якщо здобутий дріб неправильний — виділіть цілу частину цього дробу і додайте її до здобутої цілої частини.

2.   Щоб виконати віднімання мішаних чисел, треба:

а) звести дробові частини цих чисел до НСЗ; якщо дробова частина зменшуваного менша від дробової частини від'ємника — перетворіть її в неправильний дріб, зменшивши на одну цілу частину;

б) окремо відняти цілі частини, окремо дробові.

 

Конспект 13

Додавання і віднімання мішаних чисел

1. З однаковими знаменниками:

;

;

;

;

;

;

.

2. Якщо знаменники різні — зведи їх до НСЗ і див. п. 1

 

IV. Відпрацювання навичок, формування вмінь

І рівень

Усні вправи

Знайдіть значення виразу: а) ; б) ; в) ; г) ; д) ; е) ; ж) ; з) .

ІІ рівень

Письмові вправи

1.   Знайдіть суму: а) ; б) ; в) ; г) .

2.   Знайдіть різницю: а) ; б) ; в) ; г) ; д) ; є) ; ж) ; з) .

3.   Знайдіть пропущені числа:

 

 

4.   Розв'яжіть рівняння: а) ; б) .

Додатково. Коли від стрічки відрізали шматок, то частина, що залишилась, мала довжину 2 м. Якою довжини була б частина, що залишилась, якщо від стрічки відрізали на  м менше? на  м більше?


V. Підсумки уроку

Підставте замість квадратиків такі числа, щоб рівності були правильними:


VI. Домашнє завдання

1.   Обчисліть: а) ; б) ; в) ; г) .

2.   Знайдіть різницю .

3.   Знайдіть пропущені числа:


 

4.   Розв'яжіть рівняння: а) ; б) .

5.   У двох ящиках  кг яблук, причому в першому ящику на  кг більше, ніж у другому. Скільки яблук у кожному ящику?





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити