МАТЕМАТИКА
Уроки для 6 класів

Урок № 28

Тема. Задачі на множення дробів

 

Мета: закріпити знання алгоритму знаходження дробу (відсотків) від числа та відпрацювати навички виконання завдань, що передбачають множення дробових чисел.

Тип уроку: застосування знань, навичок і вмінь.

Хід уроку

I. Перевірка домашнього завдання

Індивідуальні завдання

1.   Кільком учням можна запропонувати розв'язати домашні задачі біля дошки (умову заздалегідь записати на дошці).

2.   Фронтальна робота

1) Знайдіть: ; ; ; ; ;  від 120 см3.

2) Знайдіть: 1 %; 5; 10; 35; 108; 110; 160; 200 від 800 г. Порівняйте здобуті відповіді з 800 г.

3) У саду 40 дерев. Серед них є яблуні й груші. Скільки в саду яблунь, якщо: а) яблунь  усіх дерев; б) груш  усіх дерев; в) яблуні становлять 20 % усіх дерев; г) груші становлять 40 % усіх дерев?

4) Виконайте дії: ; ; ; .

 

II. Актуалізація опорних знань

Запитання до класу

1.   Як знайти дріб від числа? Наведіть приклад. Складіть задачу.

2.   Як знайти відсотки від числа? Наведіть приклад. Складіть задачу.

@ Слід звернути увагу учнів на те, що дріб / відсоток від числа можна взяти будь-який. Але в задачах, якщо мова йде про частину цілого, дріб (сума дробів), на який ділиться число, не перевищує 1 (100 %).


III. Відпрацювання навичок

@ На уроці слід звернути увагу на розв'язування саме таких задач, в яких розглядається частина від цілого, що зводиться до 1.

1.   Екскаватор вирив траншею завдовжки 150 м за 3 дні. За перший день він вирив 40 % траншеї, а за другий  тієї частини, що залишилася. Скільки метрів траншеї вирив екскаватор за третій день?

2.   Велосипедист за першу годину подолав 40 % дистанції, а за другу 70% решти дистанції. Скільки відсотків дистанції проїхав велосипедист за ці 2 год?

3.   Автотуристи проїхали 520 км за 4 дні. За перший день вони проїхали , за другий  усього шляху, а за третій на 40 км менше, ніж за четвертий. Скільки кілометрів проїхали автотуристи за четвертий день?

Додаткові задачі

4.   Один кран наповнює ванну за 15 хв, а другий за 12 хв. Чи наповниться ванна за хв спільної роботи кранів?

5.   Збільшіть число 100 на 20 %, а одержане при цьому число зменшіть на 20 %.

@ Бажано показати учням два способи розв'язування цих задач.

 

1-й спосіб

У поіменованих величинах

2-й спосіб

У дробах

Вантажний автомобіль проїхав 240 км за 4 год. Який шлях проїде за цей час легковий автомобіль, швидкість якого становить 120 % швидкості вантажного автомобіля?

1) 150 · 0,4 = 60 (м) за 1-й день;

2) 150 — 60 = 90 (м) залишиться після 1-го дня;

3) 90 ·  = 50 (м) — за 2-й день;

4) 90 – 50 = 40 (м) за 3-й день. Відповідь. 40 м

Уся траншея 100 % = 1.

1) 100 % - 40 % = 60 % — залишок після 1-го дня;

2) за 2-й день;

3) за 3-й день;

4) % від 150: 150·:100 =  = (м) за 3-й день.

Відповідь. 40 м


IV. Підсумки уроку
Самостійна робота

Варіант 1

1.   а) Обчисліть: ; ; ; ; б) Спростіть вираз ; в) Обчисліть .

2.   Розв'яжіть задачі:

а) 1 кг печива коштує  грн. Скільки коштуватиме  кг;  кг, 200 г цього печива?

б) Турист подолав за три дні 32 км. За перший день він пройшов 37,5 % шляху, за другий день  остачі. Скільки кілометрів шляху подолав турист за 3 дні?

Варіант 2

1.   а) Обчисліть: ; ; ; ; б) Спростіть вираз: ; в) Обчисліть .

2.   Розв'яжіть задачі:

а) Яку відстань подолає потяг зі швидкістю 75 км/год за  год?  за  год? за 2 год 36 хв?

б) За три дні виплатили 480 грн. За перший день 12,5 % цієї суми, за другий день  остачі. Скільки грошей витратили за третій день?


V. Домашнє завдання

1.   Довжина кімнати 6 м, її ширина становить 75 % довжини, а висота  ширини. Знайдіть масу повітря в цій кімнаті, якщо 1 м3 повітря має масу 1,29кг.

2.   До магазину завезли 1,2 т картоплі. За перший день продали 0,2 усієї картоплі, а за другий остачі. Скільки кілограмів картоплі продали за другий день?

3.   Зменшіть число 200 на 10%, а одержане при цьому число збільште на 10%.

4.   Задача. Спочатку пройшли 30 % усього шляху, а потім 20 % остачі.

5.   Скільки відсотків шляху залишилося пройти?





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити