МАТЕМАТИКА
Уроки для 6 класів

Урок № 73

Тема. Віднімання раціональних чисел

 

Мета: сформувати уявлення учнів про зміст дії віднімання раціональних чисел; а також виробити вміння застосовувати це правило для розв'язування вправ, що передбачають виконання раціональних чисел.

Тип уроку: засвоєння знань, умінь, навичок.

Хід уроку

І. Перевірка домашнього завдання

@ Збираємо зошити на перевірку, виконавши попередньо невелику самостійну роботу на використання властивостей додавання і правил додавання раціональних чисел.

 

Варіант 1

                     Варіант 2

1. Виконайте додавання:

а) -379 + 948;    б) -12 + (-8);

в) -0,81 + 0,66;  г) -5 + .

а) -35 + (-24);    б) -543 + 458;

в) 0,54 + (-0,83); г) .

2. Знайдіть значення виразу найзручнішим способом:

а) +3,2+(+8,42)+(-3,2)+(-6,4)+(-8,42);

б)  

а) -2,8+(+3,75)+(+2,8)+(-16,24)+(-3,75);

б)


II. Актуалізація опорних знань

Запитання до класу

1.   Як називають числа а, b і с у запису а – b = с?

2.   Що означає від числа а відняти число b? (а - b означає знайти таке с, що с + а = b.)

3.   Чому дорівнює різниця 11 8? Як перевірити результат? (11 8 = 3, бо 3 + 8 = 11.)

4.   Назвіть число, протилежне від'ємнику в різницях: 3 – 4; 5 – 6; 7 – (-8); -7 – (-8); аb; а – (-b).

 

III. Формування знань

@ Основна думка, яку треба донести до свідомості учнів, що віднімання раціональних чисел ми можемо замінювати додаванням, а тому єдине, що треба з'ясувати — це спосіб, за допомогою якого ми зможемо замінити віднімання додаванням (маємо на увазі, що додавання раціональних чисел ми вже вміємо виконувати). Як і на попередніх уроках (тема «Додавання раціональних чисел»), під час, «виведення» правила віднімання ми спочатку розглядаємо приклад, що передбачає виконання віднімання раціональних чисел, а потім вже, знаючи властивості додавання, з'ясовуємо правило, за яким віднімання можна замінити додаванням.

Задача. Знайдіть х =-7 - (-4).

Розв'язання. Як відомо з попередніх класів, а – b = с, якщо b + с = а. Треба знайти х = -7 - (-4), тому -7 = -4 + х, але ж неважко здогадатись, що х = -3 (-4 + (-3) = -7). Спробуємо обчислити це, використовуючи інший спосіб: -7 - (-4) = -3 або ж  -7 + 4 = -3.

Висновок 1. Щоб відняти число, треба до зменшуваного додати число, що протилежне від'ємнику, тобто ab = a +(-b).

Наприклад

1) -10 + (+9) = -10 + (-9) = - (10 + 9) = -19;

2) 8 - (-5) = 8 + 5 але 3) 10,5 - 9 = 1,5.

(Правило заміни віднімання додаванням застосовувати не треба!)

Висновок 2. Правило ab = a + (-b) використовуємо лише тоді, коли віднімання безпосередньо, як це робили в попередніх класах, не виконується.

 

IV. Закріплення знань. Засвоєння вмінь

Усні вправи

1.   Прочитайте рівності і поясніть зміст перетворень:

-2 - 3 = -2 + (-3) = -5;

2 - 3 = 2 + (-3) = - (3 - 2) = - 1;

- 2 - (-3) = - 2 + 3 = 3 2 = 1.

Чи правильні рівності?

2.   Замініть віднімання додаванням (до зменшуваного протилежного від'ємнику числа).

а - 3,    b - (-3);    с - 5;    d - (-5);     b - (-3);     8 - (-16):    -6 - (-3);   -b - (-10);   -6 - 3;   -8- 10.

 

Письмові вправи

1.   Знайдіть різницю:

а) 278 - 78;                 

б) 278 - (-78);     

в) -278 - 78;       

г) -278 - 278;

д) 7,2 - (7,2);      

є) 7,2 - 7,2;                 

ж) -7,2 - (7,2);    

з) -7,2 - 2,7;

к) 0 - (-7,2);       

л) 0 - 7,2;           

м) -7,2 - 0;          

н) -7,2 - 7,2.

2.   Розв'яжіть рівняння і виконайте перевірку:

а) -2 + х = 4,3;  б) 8,1 + y = -6;    в) 5 – х =1,7;  г) 4 - y = -2д) z +  =  - ;  e) z + 0,4 = -1.

3.   *.  Яке число більше і на скільки?

 

Перше число

0

-8,7

4

1

3,03

0

Друге число

-10

13

-8

2

3

705,9

 

4.   Заповніть порожні клітинки таблиці:

 

Сума

-0,85

21

87

32,5

1 -й доданок

 

-17

 

34

2-й доданок

9,2

 

301

 


Додаткові вправи

5.   Знайдіть пропущений рисунок:

а – b

2а – b

 

 

V. Підсумки уроку

Тестове запитання

Яке з поданих чисел дорівнює різниці р - k (див. рис):

1) -8; 2) 8; 3) -2; 4) 2.

 

VI. Домашнє завдання

1.   Виконайте дії, замінивши, де потрібно, віднімання додаванням:

а) 26 - (-5);        

б) -4 + (-18);      

в) 14 - (-18);      

г) 10 - 7;

д) 4,7 - 8,1;                 

є) -3,3 + 9,6;      

ж) 7 - (-4,9);       

з) -5 - (-2,9);

к) ;   

л) ;  

м) ;         

н)

о)  - 0,7;          

п) -- (-0,4).

Задача. Для учнів було куплено 70 квитків у ляльковий театр. У партер куплено квитків у 1,5 раза більше, ніж на балкон і бельетаж разом. Число квитків на балкон становило 0,4 від числа квитків на бельетаж. Скільки квитків кожного виду було куплено? Складіть рівняння.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити