МАТЕМАТИКА
Уроки для 6 класів

Урок № 73

Тема. Віднімання раціональних чисел

 

Мета: сформувати уявлення учнів про зміст дії віднімання раціональних чисел; а також виробити вміння застосовувати це правило для розв'язування вправ, що передбачають виконання раціональних чисел.

Тип уроку: засвоєння знань, умінь, навичок.

Хід уроку

І. Перевірка домашнього завдання

@ Збираємо зошити на перевірку, виконавши попередньо невелику самостійну роботу на використання властивостей додавання і правил додавання раціональних чисел.

 

Варіант 1

                     Варіант 2

1. Виконайте додавання:

а) -379 + 948;    б) -12 + (-8);

в) -0,81 + 0,66;  г) -5 + .

а) -35 + (-24);    б) -543 + 458;

в) 0,54 + (-0,83); г) .

2. Знайдіть значення виразу найзручнішим способом:

а) +3,2+(+8,42)+(-3,2)+(-6,4)+(-8,42);

б)  

а) -2,8+(+3,75)+(+2,8)+(-16,24)+(-3,75);

б)


II. Актуалізація опорних знань

Запитання до класу

1.   Як називають числа а, b і с у запису а – b = с?

2.   Що означає від числа а відняти число b? (а - b означає знайти таке с, що с + а = b.)

3.   Чому дорівнює різниця 11 – 8? Як перевірити результат? (11 – 8 = 3, бо 3 + 8 = 11.)

4.   Назвіть число, протилежне від'ємнику в різницях: 3 – 4; 5 – 6; 7 – (-8); -7 – (-8); а – b; а – (-b).

 

III. Формування знань

@ Основна думка, яку треба донести до свідомості учнів, що віднімання раціональних чисел ми можемо замінювати додаванням, а тому єдине, що треба з'ясувати — це спосіб, за допомогою якого ми зможемо замінити віднімання додаванням (маємо на увазі, що додавання раціональних чисел ми вже вміємо виконувати). Як і на попередніх уроках (тема «Додавання раціональних чисел»), під час, «виведення» правила віднімання ми спочатку розглядаємо приклад, що передбачає виконання віднімання раціональних чисел, а потім вже, знаючи властивості додавання, з'ясовуємо правило, за яким віднімання можна замінити додаванням.

Задача. Знайдіть х =-7 - (-4).

Розв'язання. Як відомо з попередніх класів, а – b = с, якщо b + с = а. Треба знайти х = -7 - (-4), тому -7 = -4 + х, але ж неважко здогадатись, що х = -3 (-4 + (-3) = -7). Спробуємо обчислити це, використовуючи інший спосіб: -7 - (-4) = -3 або ж  -7 + 4 = -3.

Висновок 1. Щоб відняти число, треба до зменшуваного додати число, що протилежне від'ємнику, тобто a – b = a +(-b).

Наприклад

1) -10 + (+9) = -10 + (-9) = - (10 + 9) = -19;

2) 8 - (-5) = 8 + 5 але 3) 10,5 - 9 = 1,5.

(Правило заміни віднімання додаванням застосовувати не треба!)

Висновок 2. Правило a – b = a + (-b) використовуємо лише тоді, коли віднімання безпосередньо, як це робили в попередніх класах, не виконується.

 

IV. Закріплення знань. Засвоєння вмінь

Усні вправи

1.   Прочитайте рівності і поясніть зміст перетворень:

-2 - 3 = -2 + (-3) = -5;

2 - 3 = 2 + (-3) = - (3 - 2) = - 1;

- 2 - (-3) = - 2 + 3 = 3 – 2 = 1.

Чи правильні рівності?

2.   Замініть віднімання додаванням (до зменшуваного протилежного від'ємнику числа).

а - 3,    b - (-3);    с - 5;    d - (-5);     b - (-3);     8 - (-16):    -6 - (-3);   -b - (-10);   -6 - 3;   -8- 10.

 

Письмові вправи

1.   Знайдіть різницю:

а) 278 - 78;                 

б) 278 - (-78);     

в) -278 - 78;       

г) -278 - 278;

д) 7,2 - (7,2);      

є) 7,2 - 7,2;                 

ж) -7,2 - (7,2);    

з) -7,2 - 2,7;

к) 0 - (-7,2);       

л) 0 - 7,2;           

м) -7,2 - 0;          

н) -7,2 - 7,2.

2.   Розв'яжіть рівняння і виконайте перевірку:

а) -2 + х = 4,3;  б) 8,1 + y = -6;    в) 5 – х =1,7;  г) 4 - y = -2;  д) z +  =  - ;  e) z + 0,4 = -1.

3.   *.  Яке число більше і на скільки?

 

Перше число

0

-8,7

4

1

3,03

0

Друге число

-10

13

-8

2

3

705,9

 

4.   Заповніть порожні клітинки таблиці:

 

Сума

-0,85

21

87

32,5

1 -й доданок

 

-17

 

34

2-й доданок

9,2

 

301

 


Додаткові вправи

5.   Знайдіть пропущений рисунок:

а – b

2а – b

 

 

V. Підсумки уроку

Тестове запитання

Яке з поданих чисел дорівнює різниці р - k (див. рис):

1) -8; 2) 8; 3) -2; 4) 2.

 

VI. Домашнє завдання

1.   Виконайте дії, замінивши, де потрібно, віднімання додаванням:

а) 26 - (-5);        

б) -4 + (-18);      

в) 14 - (-18);      

г) 10 - 7;

д) 4,7 - 8,1;                 

є) -3,3 + 9,6;      

ж) 7 - (-4,9);       

з) -5 - (-2,9);

к) ;   

л) ;  

м) ;         

н)

о)  - 0,7;          

п) -- (-0,4).

Задача. Для учнів було куплено 70 квитків у ляльковий театр. У партер куплено квитків у 1,5 раза більше, ніж на балкон і бельетаж разом. Число квитків на балкон становило 0,4 від числа квитків на бельетаж. Скільки квитків кожного виду було куплено? Складіть рівняння.






Personalised Essay Writing Service for You

Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити