УКРАЇНСЬКА МОВА
Уроки для 10 класів
СТИЛІСТИЧНІ ЗАСОБИ ЛЕКСИКОЛОГІЇ І ФРАЗЕОЛОГІЇ
Урок № 30
УРОК РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ № 11. КОНТРОЛЬНИЙ ПИСЬМОВИЙ ТВІР У ПУБЛІЦИСТИЧНОМУ СТИЛІ НА МОРАЛЬНО-ЕТИЧНУ ТЕМУ (СТАТТЯ В ГАЗЕТУ)
Мета: виявити рівень сформованості вмінь учнів самостійно створювати писемне висловлювання в публіцистичному стилі на морально-етичну тему; розвивати зв’язне мовлення, творчі здібності, мисленнєві процеси; виховувати прагнення до самопізнання і саморозвитку, емоційно-ціннісне ставлення до навколишнього.
Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення (урок контрольного твору).
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Вступне слово вчителя
Життя і часу невгамовна плинність:
Народження — нестримний розквіт — тлінність...
У чому сенс життя? Його безцінність?
Що випадковість? Що закономірність?
(Н. Супруненко)
Що ж таке сенс життя? Чи задавалися ви колись питаннями про сенс життя, ваше призначення на землі?
У словнику подано таке тлумачення слова:
Сенс — найосновніше, найістотніше в кому-, чому-небудь; суть, сутність, зміст, головне, підоснова, ядро, смисл, єство, квінтесенція, раціональне зерно, сіль, толк.
У чому полягає сенс життя? Може, сенс людського життя полягає в тому, щоб людина реалізувала себе в різних сферах життєдіяльності. А яка ваша думка? Які найважливіші умови самореалізації? Висловіть свою позицію у творі публіцистичного стилю (статті в газету на морально-етичну тему).
Пригадайте ознаки публіцистичного стилю, особливості будови тексту (статті). Чи є тема «У чому полягає сенс життя» морально-етичною? Відповідь обґрунтуйте.
Під час написання твору можете скористатися поданими афоризмами й опорними словами.
Є тільки один шлях осягнення — діяти (П. Коельо).
Ви не можете нічого зробити з довжиною вашого життя, але ни можете щось зробити з його шириною і глибиною.
Хто не йде вперед, іде назад: стану нерухомості не існує (В. Белінський).
Того, хто бажає йти, доля веде, того, хто не бажає, тягне.
Щоб спланувати маршрут до мети, треба спочатку знати, де ти знаходишся.
Опорні слова: особистість, доля, життєвий успіх, саморозвиток, самовдосконалення, бажання, людські вчинки, моральні цінності.
II. Самостійне складання плану твору (складного)
III. Написання роботи на чернетці
IV. Редагування твору і переписування начисто
► Перевірте свою роботу за схемою «Вимоги до твору в 10 класі» і внесіть необхідні корективи:
V. Самостійна перевірка написаного
Метод рецензії
► Прорецензуй свій твір з позиції читача.
VI. Домашнє завдання (на вибір)
► Підготуйте виступ на тему «У чому сенс життя жінки/чоловіка?»
► Знайдіть у періодиці статтю про сенс життя, проаналізуйте її.
► Повторіть складні випадки правопису.