Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Усі уроки української мови 10 клас І семестр Профіль — українська філологія - 2018 рік

ЛЕКСИКОЛОГІЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ЯК УЧЕННЯ ПРО ЛЕКСИЧНИЙ СКЛАД

УРОК 43. СКЛАДАННЯ ПИСЬМОВОГО ТВОРУ

Мета: удосконалювати вміння писати твори проблемного характеру; формувати мовленнєві вміння усвідомлювати тему й основну думку; розвивати вміння будувати логічно правильне і композиційно завершене повідомлення; виховувати повагу до українських традицій.

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.

Обладнання: копії текстів, пам'ятка «Як складати твір», зображення рушників, аудіозапис «Пісні про рушник».

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ТЕМОЮ ТА МЕТОЮ УРОКУ

ІІІ. ПІДГОТОВЧА РОБОТА ДО СКЛАДАННЯ ТВОРУ

1. Прочитайте теми творів. Які проблеми в них порушені?

«Хліб — усьому голова», «Без верби і калини нема України», «Вишивання рушника — укріплення національної єдності».

2. Прослухайте «Пісню про рушник» на слова А. Малишка. Які почуття викликала у вас ця пісня?

► Розгляньте малюнки. Що ви знаєте про українські рушники?

3. Прочитайте тексти. Доберіть назву. Визначте тему, основну думку та стиль висловлювання. Назвіть основні ознаки цього стилю.

Текст № 1

Його можна порівняти з піснею, витканою чи вишитою на полотні. Без рушника, як і без пісні, не обходяться народження, одруження людини, ювілейні урочистості.

Ознакою охайності, працьовитості кожної господині є прибрана хата і чистий рушник напохваті. По всій Україні поширений звичай накривати рушником хліб на столі. Ним накривали і діжу після випікання хліба, ставлячи її під образами на покуті. Дарунковими рушниками перев’язували кумів і гостей, запрошених на зорини.

Гарний був звичай використовувати рушник при будівництві житла. Його вішали вгорі, у кутку, коли стіни були вже зведені.

У перший день огляду озимини йшли в поле гуртом — частіше родом. Попереду батько ніс на рушнику хліб-сіль; у кошику, накритому рушником, несла різне частування мати. На зеленому полі розстеляли його, клали їжу. Так робили і в перший день оранки, сівби та жнив. Після закінчення жнив господар зустрічав женців з хлібом-сіллю на рушнику, а ті одягали на нього обжинковий вінок.

Коли син вирушав із дому в далеку дорогу, мати дарувала йому рушник, щоб беріг від лиха. Цей звичай існує і нині. Весільний рушник кожна дівчина готувала сама. Вишивати рушник, сорочки матері навчали дочок змалку.

Окрім хат рушниками в минулому прикрашали також громадські установи — сільські управи, школи. Рушник у нашому побуті живе і сьогодні. Його використовують на весіллі, під час проводів хлопців до армії. З хлібом-сіллю на рушнику зустрічають дорогих гостей (Л. Орел).

Текст № 2

І сучасну, і традиційну оселю на Україні важко уявити без рушників. Тчуть їх і вишивають досі. Для краси у домі, на щастя в ньому, просто так, для душі. Узори на рушниках — то давні забуті символи: ромб з крапкою посередині — засіяна нива, вазон чи квітка — світове дерево од неба до землі, людська фігурка, немов з дитячого малюнка,— знак берегині, богині хатнього вогнища. А подивіться, де висять рушники. Над вікнами і над дверима, на покуті — це обереги од усього злого, що може зайти в дім.

Широкою була сфера використання рушників: на знак згоди на шлюб дівчина подавала їх старостам, намітка, головний убір уже заміжньої жінки,— це довгий (8 м) рушник. У нього загортали маля, що з’являлося на світ. На рушниках опускали в яму домовину.

«Хай стелиться вам доля рушниками!» — казали, бажаючи людині щастя (Г. Бондаренко).

3. Розгляньте пам'ятку «Як писати твір».

ПАМ'ЯТКА

«Як писати твір»

1. Продумати тему твору, сформулювати основну думку.

2. Для підтвердження своїх думок використовувати власний досвід, наводити лише достовірні факти.

3. Дбати про повноту та глибину розкриття теми.

4. Опрацювати необхідну літературу.

5. Скласти план.

6. Дотримуватися композиційної стрункості, логічної послідовності у викладі думок.

7. Доцільно і правильно цитувати.

8. Дотримуватися єдності обраного стилю мовлення.

9. Стежити за грамотністю.

10. Побудуйте твір спочатку подумки, а потім — у писемній формі.

4. Прочитайте поезію. Розкажіть про символіку кольорів вишиванок.

Доріжки білі ненька вишивала,

А заполоч блакитну з хвилі брала,

З клубочка свого серця жар — червону,

Із пасма ночі та із смутку — чорну...

П’ять ниточок на голку,

П’ять — під голку,

Ой білий шовку, непокірний шовку!

Швидкі роки ковзнули п’ятірнею

За матір’ю ласкавою моєю.

Та в’ю із хмелю радощі зелені,

Бо вірю я у вишивання нені,

Хто сам малюнок долі вибирає

Той пустоцвіту у житті не має.

Д. Павленко

IV. СКЛАДАННЯ ТВОРУ

Користуючись пам’яткою, складіть твір на тему «Український рушник — символ любові та незрадливості».

V. ПІДСУМКИ УРОКУ

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

► Завершити письмовий твір, розпочатий на уроці.









загрузка...

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.