Усі уроки української мови 10 клас І семестр Профіль — українська філологія - 2018 рік

ЛЕКСИКОЛОГІЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ЯК УЧЕННЯ ПРО ЛЕКСИЧНИЙ СКЛАД

УРОК 50. НАПИСАННЯ ВІДГУКУ ПРО ТВІР МИСТЕЦТВА

Мета: подати відомості про особливості написання відгуку про твір мистецтва; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати змістово-композиційний аналіз тексту відгуку, створювати власні відгуки про твори мистецтва і письмово оформлювати їх; виховувати повагу до художніх надбань української культури.

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.

Обладнання: копії текстів, пам'ятка «Як складати відгук про твір мистецтва», таблиця «Орієнтовна схема відгуку на твір мистецтва», картина І. К. Айвазовського «Дев'ятий вал».

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ТЕМОЮ ТА МЕТОЮ УРОКУ

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Коментар учителя. Людині властиво поділитися своїми враженнями і думками, викликаними прочитаною книжкою, переглянутим спектаклем, кінофільмом, телепередачею, картиною, скульптурою. Ці думки можна висловити у відгуку або рецензії.

Відгук — це текст, в якому дається оцінка прочитаного, почутого, побаченого, висловлюється ставлення до нього.

Відгук складається з двох частин: у першій частині висловлюється думка про те, сподобалось чи не сподобалось побачене, у другій — обґрунтовується висловлена оцінка.

Щоб належно оцінити певний твір, по-перше, треба мати чітке уявлення про специфіку його видів і жанрів, а по-друге, бути добре обізнаним з роботами автора і з цим твором (З підручника).

1. Вибіркова робота

· З’ясуйте, чи можна вважати слова рецензія та відгук синонімічними?

· Які види мистецтва вам відомі?

· Пригадайте, чи доводилося вам складати відгуки на літературні твори, кінофільми, картини. Визначте, за яких обставин це було, яку мету ви переслідували та які труднощі у вас виникали.

IV. ПІДГОТОВЧА РОБОТА ДО НАПИСАННЯ ВІДГУКУ

1. Прочитайте текст. Визначте його основну думку та стиль викладу. Чи можна назвати це відгуком на твір мистецтва? Як автор обґрунтовує свою думку про творчість відомого українського поета Л. Талалая? Як автор виражає свою оцінку?

ОДНА ХВИЛИНА ЗОЛОТА

Леонід Талалай. Наодинці зі світом. К., Молодь, 1986 «Що вибере пам’ять В останню хвилину Із того, що бачив, Прожив і відчув? Можливо, дитинство, Можливо, калину, Можливо, кохану, В краплинах дощу... Забудуться болі, Забудуться втрати, Дрібниці, якими, Буває, живу. Якою востаннє Побачу я матір? Якою — дорогу? Якою — траву? Якою відчую Тоді Батьківщину, Про що наостанку Подумаю я? В останню хвилину, В останню хвилину Що вибере Пам’ять моя?..»

До нової книжки Леоніда Талалая «Наодинці зі світом» перейшло багато віршів з двох попередніх, і це закономірно — поет не змінив ні стилю, ні проблематики, він розширює уже опановану площу.

Поезія Талалая претендує бути виразником найсокровеннішого в людині — її інтуїтивних буттєвих начал. Ритміка поета, його світло-трагедійна метафорика, акварельна підсвітка його творчості — усе свідчить про те, що йдеться про вторгнення у глибини підсвідомого: звідси тривожність його музи, зрозуміла «загадковість» його образів. Якийсь постійний неспокій — ось стан, що в ньому перебуває ліричний герой Талалая.

Ось цикл «Золотий пісок». Якби я мав такі повноваження, я б видав його маленькою, гарно ілюстрованою книжечкою на зразок Павличкової «Таємниці твого обличчя». Цю пісню про матір в нашій літературі можна поставити поряд Олійникової «Сивої ластівки».

Світовідчуття Талалая підкріплене художністю, а художність, в свою чергу, досягає високого звучання завдяки світовідчуттю. Можливо, багато людей, зокрема поетів, мають таку гостроту відчування миті, як Талалай, але зафіксувати і тим самим виразити її може лише неповторне слово. Легкі й неповторні, високі і світлі талалаєвські метафори западають у душу і в пам’ять: це творчість у справжньому її розумінні. Це тільки на перший погляд виглядає безхитрісним: «І знову сенс людського «бути» Стає прозорим, як сльоза: Повітря студного вдихнути І теплим видихнуть назад»; «І не змінити вже сльозі глибоке русло на обличчі»; «Постоїмо біля щастя, Як біля води швидкої». Що ж стосується таких віршів, як «Глибокий сад», «Доторкнулося сонце закритих повік», «Брат мій соняшник», то це суцільне метафоричне писання, за допомогою якого поет створює прекрасний і глибокий світ.

Нова збірка Л. Талалая, гарно оформлена, схожа на подарункове видання, і направду — маленьке свято для читацької душі. Збірка рівна, наскрізь перейнята сонцем, терпким запахом саду, сповнена істинних, несурогатних інтуїтивних відчуттів, а ще — пам’яті.

Абсолютна більшість уміщених у збірці «Наодинці зі світом» віршів несе на собі печать новизни, поетичної свіжості. Слова тут оживають, стаючи позначками внутрішнього руху героєвої душі.

Потреба зафіксувати так виразно відчуте бентежжя людського духу знову і знову кличе Леоніда Талалая до чистого листка паперу... (За Я. Мельником).

► Знайдіть у тексті речення:

а) в яких висловлена думка про лірику майстра слова;

б) подається аналіз художньої майстерності поета.

2. Розгляньте таблицю «Орієнтовна схема відгуку на твір мистецтва».

Схема відгуку на книгу

Схема відгуку на кінофільм

Схема відгуку на твір живопису

□ Зміст книжки;

□ Актуальність тематики твору;

□ Особливості композиції книжки;

□ Майстерність автора у зображенні характерів героїв;

□ Сила впливу слова письменника;

□ Мистецтво художника, ілюстрації, оформлення книги;

□ Основна думка відгуку

□ Тема та ідея кінофільму;

□ Стислий переказ;

□ Оцінка фільму;

□ Значення проблеми, порушеної у фільмі;

□ Враження від роботи режисера, гри акторів, музичного супроводу тощо;

□ Підсумкова оцінка кінокартини;

□ Рекомендації тим, хто не дивився фільм

□ Тема та ідея картини;

□ Найбільш яскраві образи;

□ Враження від картини з елементами оцінки;

□ Майстерність роботи художника;

□ Враження від кольору та яскравості фарб;

□ Основне призначення картини;

□ Висновки

Словосполучення, які доцільно використовувати під час складання відгуку на твір мистецтва: твір цікавий тим; мене вразило; особливо запам’ятався; увагу привертає; автор вдало (переконливо, яскраво, захоплююче); на жаль, герой; у творі порушуються проблеми; порушується питання; стверджується думка; основна думка розкривається

3. Оберіть стиль мовлення та форму відгуку (лист, стаття, запис вражень у щоденник, розповідь), якщо:

1) Адресат мовлення — ваш ровесник; мета спілкування — привернути увагу до твору, посперечатися з приводу оцінки його героїв.

2) Адресат мовлення — ваші друзі, батьки; мета спілкування — поділитися враженнями від прочитаного, побаченого.

3) Адресат мовлення — автор твору, на який складається відгук; мета відгуку — висловити свою думку про твір мистецтва.

4. Уявіть ситуацію: ви стали учасником обговорення картини, книжки чи фільму. Підготуйте усний відгук на твір живопису. Мета відгуку — поділитися своїми враженнями про побачене. Скористуйтеся пам'яткою та таблицею.

5. Розгляньте пам'ятку «Як складати відгук про твір мистецтва».

ПАМ'ЯТКА

«Як складати відгук про твір мистецтва»

1. Визначити адресата і мету спілкування.

2. Дібрати форму відгуку: лист, повідомлення, записи вражень у щоденник, стаття до періодичного видання тощо.

3. Визначити стиль і тип мовлення.

4. Обґрунтувати свою думку про твір мистецтва. Добирати переконливі аргументи.

5. Вживати лише ті мовні засоби, які характерні для обраного стилю і жанру мовлення.

6. Дотримуватися вимог до мовлення та культури спілкування.

4. Розгляньте картину І. Айвазовського «Дев'ятий вал». Прочитайте текст про неї. Чи можна цей текст назвати відгуком? Що, на ваш погляд, слід додати, що змінити в змісті, в мовленнєвому оформленні? Скористайтеся таблицею «Орієнтовна схема відгуку на твір мистецтва».

Споглядання творів мистецтва із зображенням бурхливої стихії несе усвідомлення бурхливого життя, бурхливих прагнень митця. Переказує його погляд на світ, але чи настільки просто? І чи лише митця? Якби твір мистецтва розкривав світові душу лише самого митця, чи споглядали б його мільйони? Художній шедевр має бути дзеркалом людської свідомості й дороговказом. А дзеркало душі лише у дурня є рівним. То ж тому й море на творах видатного мареніста бурхливе, наче життя.

На більшості творів маестро зображав на морській поверхні кораблі, човни, потерпілих на корабельних уламках. То долі людські у морі життя. Душа людська — дзеркало моря життя. Море у творах митця стає зображенням життя, середовища існування людини, а з іншого боку — її душевного стану, який надчутливий до стану середовища життя.

У творах маестро найчастіше зображуються два і більше об’єктів, але взаємопов’язаними переважно є два. Скажімо, корабель, котрий кидає бурхливе море, й люди на уламках, котрі шукають порятунку. А де він, порятунок, чи на кораблі, котрий сам сподівається лише «на промінь надії»? Це зображено безнадію у морі життя, чи «промінь надії» для того, хто бореться за порятунок? А, можливо, корабель — то надія потерпілого у бурхливій стихії життя і маестро зобразив на своєму полотні розгублену людину в бурхливому морі життя, котра сподівається на надійний корабель?

Але художник зображав й подолання стихії. У низці його робіт присутня ідея руху людської долі від пункту до пункту, коли від берега, біля котрого стоїть корабель, відходить човен і прямує до корабля, котрий стоїть на рейді у морі. Так і стихія життя, зображена в інших творах майстра, несе людську долю, символізовану кораблем. Навчитися вправлятися зі стихією, наперекір життєвим обставинам, знайти відповідний спосіб налаштувати свідомість завдяки світлу і тіні — ось вона — мета майстра! (З Інтернету)

V. НАПИСАННЯ ВІДГУКУ

Підготуйте письмовий відгук у формі статті публіцистичного стилю до періодичного видання про твір мистецтва.

VI. ПІДСУМКИ УРОКУ

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

► Завершити написання відгуку.



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити