Усі уроки української мови 10 клас І семестр Профіль — українська філологія - 2018 рік

ЛЕКСИКОЛОГІЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ЯК УЧЕННЯ ПРО ЛЕКСИЧНИЙ СКЛАД

УРОК 63. ОСНОВНІ АСПЕКТИ КУЛЬТУРИ МОВЛЕННЯ: ІНФОРМАТИВНІСТЬ, НОРМАТИВНІСТЬ. ОСОБЛИВОСТІ ДІАЛОГІЧНОГО МОВЛЕННЯ. ПРИНЦИПИ ВЕДЕННЯ ДИСКУСІЇ

Мета: поглибити знання учнів про діалог як важливу форму взаємодії людей; формувати уміння обирати мовленнєву тактику й мовні засоби при веденні дискусії, добирати переконливі аргументи на захист своєї позиції; виховувати культуру мовлення та спілкування, толерантне ставлення до опонентів.

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.

Обладнання: ксерокопії текстів, картка «Правила спілкування», тлумачний словник.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Бесіда з учнями

· Охарактеризуйте такий аспект мови як інформативність.

· Що означає поняття нормативність мови?

· Пригадайте вивчене в попередніх класах про діалог. Що спільного і відмінного мають монолог, діалог, полілог?

· Які розділові знаки вживаються в діалозі?

· Як виявляється мовний етикет у діалозі?

· Пригадайте, що означають слова дискусія, полеміка.

IV. ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ

1. Прочитайте текст. Визначте його основну думку. Користуючись матеріалом тексту, визначте, яких вимог слід додержуватися під час дискусії.

ВМІННЯ ПЕРЕКОНУВАТИ

Під час дискусії необхідно уміти швидко визначити головні проблеми й зосередити зусилля на їх розв’язанні.

Досвід показує, що в дискусії слід керуватися правилом: «Поступись опонентові усім, чим можна поступитися, і не стверджуй нічого такого, чого не можеш довести».

Якщо ви хочете переконати слухачів у правильності того, що говорите, то не досить буде сказати «це так і ось так». Не думайте, що люди повірять вам лише тому, що ви їм про це говорите. Щоб їх переконати, треба неодмінно викласти докази у формі фактів або свідчень.

Одним із видів доказу є посилання на авторитет. Адже більшість знань нам опосередковано передали люди, які були або є фахівцями у тій чи іншій галузі. Щоб доказ був переконливим, необхідно назвати ім’я та прізвище авторитетної людини, на яку посилаєтесь. Замало сказати: «Багато визначних учених вважають, що...»

Щоб вплинути на аудиторію, промовець повинен бути впевнений у своїх силах, уміти завоювати повагу слухачів своїм виступом. Його мова має свідчити про те, що він досконало знає предмет і добре підготувався до виступу. Початок виступу має вирішальне значення для створення у слухачів приємного враження. Жести і міміка повинні бути невимушеними, а темп мовлення ні монотонним, ні надто швидким.

Запальна дискусія закінчилася. Ваші аргументи перемогли, більшість учасників дискусії з вами погодились. Аргументи іншої сторони були відкинуті. Поставте себе на місце опонента. Подбайте про те, щоб ваш супротивник після дискусії не залишався самотнім, щоб він не відчував озлобленості і гіркоти поразки.

Запам’ятайте, що там, де один тріумфує, у другого виникає неприємне відчуття програної справи. Натомість там, де ніхто не поводиться як переможець, ніхто не відчуває себе переможеним (За І. Томаном).

► Складіть пам’ятку про принципи ведення дискусії.

Правила спілкування

1. Вітайтеся і усміхайтеся першим.

2. Цікавтеся людьми, що вас оточують, їхніми турботами і радощами.

3. Намагайтеся вести розмову в довірливому тоні.

4. Не намагайтеся усіх переговорити. Дайте іншим можливість висловитися.

5. Будьте тактовні: зважте, чи нікого не образять ваші слова.

6. Звучання власного імені завжди приємне людині.

7. Вживайте якомога більше слів, які підкреслюють шанобливе ставлення до людей.

8. Робіть компліменти.

9. Критикуйте думку, а не людину.

2. Ознайомтеся з карткою «Правила спілкування». Доповніть перелік власними думками.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗДОБУТИХ ЗНАНЬ, ВИРОБЛЕННЯ ПРАКТИЧНИХ УМІНЬ

1. Прочитайте діалоги. Чим вони відрізняються? Які недоліки, на ваш погляд, допущено в мовному і мовленнєвому оформленні? Виправте ці недоліки. З яких діалогів видно, що співрозмовники дотримуються правил спілкування? Скажіть, в якому діалозі співрозмовник досяг мети? Обґрунтуйте свою думку.

Діалог № 1

— Таню, що ти читаєш? — запитав молодший братик.

— «Кобзар» Шевченка.

— А хто такий Шевченко?

— Поет.

— Почитай мені його вірші.

— Мені ніколи. Підеш до школи, сам читатимеш.

Діалог № 2

— Танечко, а що то за книжку ти так уважно читаєш?

— Дивись, Володю. Ця книга називається «Кобзар». її автор — великий український поет Тарас Григорович Шевченко.

— Розкажи мені, будь ласка, про нього.

— Я обов’язково розкажу тобі про цього видатного діяча і почитаю тобі його вірші, але трохи згодом, адже зараз я виконую домашнє завдання. Домовились?

— Авжеж. Спасибі.

Діалог № 3

— Танечко, мені дуже сподобався той вірш, що ти його мені розповіла. А хто його автор?

— Тарас Григорович Шевченко.

— А ти можеш мені трохи про нього розповісти, будь ласка?

— Добре. Слухай, Володю. Тарас Шевченко — один з найвидатніших поетів України. Він народився 9 березня 1814 р. в с. Моринці. Вірші Шевченко почав писати ще кріпаком, за його свідченням, у 1837 р. З тих перших поетичних спроб відомі тільки вірші «Причинна» і «Нудно мені, тяжко — що маю робити». Пробудженню поетичного таланту Шевченка сприяло, очевидно, знайомство його з творами українських поетів (Котляревського і романтиків). Кілька своїх поезій Шевченко у 1838 р. віддав Гребінці для публікації в українському альманасі «Ластівка». Але ще до виходу «Ластівки» (1841) 18 квітня 1840 р. з’являється перша збірка Шевченка — «Кобзар».

2. Робота у групах. Уявіть, що ви стали учасниками дискусії на тему: «Ніколи не пізно все почати спочатку». Скористайтеся матеріалом поданого нижче тексту. Пам'ятайте про композицію виступу під час дискусії: чужа думка, що привернула увагу; погоджуєтеся чи не погоджуєтесь з цією думкою; ствердження своєї думки; докази; висновок.

ДИВОВИЖНА ЛЮДИНА

Альберту Швейцеру було тридцять років, коли він був відомим професором Страсбурзького університету, філософом і музикантом, чиї органні концерти збирали юрми шанувальників в усіх європейських столицях. Його дослідження про Йоганна Себастьяна Баха вважалося класичним. Друзі пророкували йому блискучу кар’єру в будь-якій царині науки чи мистецтва, яку він собі обере. Та раптом у свої тридцять років Швейцер почав усе спочатку: він став студентом медичного факультету. Люди, знайомі з його філософськими творами, здогадувались: учений, одержимий ідеєю добра, обрав найгуманнішу в світі професію лікаря. Одні схвалювали це рішення, інші вважали його надмірним. Адже, мовляв, професор завжди був ладний зарадити біді товариша, не шкодував грошей для бідних. «Чого ж іще треба?» — питали вони.

І як би здивувалися ці люди, коли б дізналися, що причиною такого кроку стала невеличка замітка в журналі, де мовилося, що в далекому селищі Ламберені, розташованому в центрі Екваторіальної Африки, потрібен лікар. Та здивування було б ще більшим, якби вони знали, що цей намір з’явився давно, мало не в дитинстві, і що замітка в журналі лише визначила план дій.

«Я вирішив зробити своє життя своїм доказом,— розповідав він.— Я хотів спробувати зробити так, щоб моє життя, моя праця говорили про те, у що я вірю». І він це зробив: сім років вивчав медицину, п’ятдесят два, до самої смерті, працював лікарем у Ламберені, тут створив лікувальний центр. Подвиг Швейцера полонив багатьох людей землі, а його боротьба за мир відзначена Нобелівською премією (М. Бріман).

VI. ПІДСУМКИ УРОКУ

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

► Складіть діалог на тему: «Родина — плекальниця пошани до рідної мови».



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити