Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Усі уроки української мови 10 клас ІІ СЕМЕСТР Профіль — українська філологія - 2018 рік

УКРАЇНСЬКА ЛЕКСИКОГРАФІЯ ЯК РОЗДІЛ МОВОЗНАВСТВА ПРО УКЛАДАННЯ СЛОВНИКІВ

УРОК 78. ТЕМАТИЧНА КОНТРОЛЬНА РОБОТА № 5. КОНТРОЛЬНИЙ ТЕСТ

Мета: перевірити рівень засвоєння знань і вироблення вмінь з теми, з'ясувати можливі недоліки в ході опанування мовною теорією; формувати вміння швидко орієнтуватися в матеріалі теми, доцільно використовувати набуті навички під час виконання практичних завдань; виховувати відповідальне ставлення до навчання.

Тип уроку: урок оцінювання навчальних досягнень учнів.

Обладнання: тести.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ТЕМОЮ ТА МЕТОЮ УРОКУ

III. ВИКОНАННЯ ТЕСТОВИХ ЗАВДАНЬ

Варіант 1

1. У якому рядку всі словосполучення є фразеологізмами?

А Читати повість, стримано засміятися, перейти вулицю, довести додому.

Б Кінець уроку, пекти картоплю, відчинені двері, гнути залізо.

В Легкий хліб, переливати з пустого в порожнє, брати воду, засипати вугілля.

Г Пекти раків, читати по очах, западати в душу, писана красуня.

2. У якому рядку фразеологізми становлять синонімічний ряд?

А Пасти задніх, ґав ловити, зуб за зуб, правити теревені.

Б Кров з молоком, від серця відлягло, впасти духом, рукою подати.

В Ні пари з уст, мов у рот води набрав, тримати язик за зубами, грати в мовчанку.

Г Зривати маску, відкривати очі, хоч у вухо бгай, міряти на свій аршин.

3. Який фразеологізм є антонімічним до інших?

А Одним миром мазані.

Б Одного гніздечка птиці.

В Не з нашої парафії.

Г Два чоботи — пара.

4. Укажіть рядок фразеологізмів власне українського походження.

А Манна небесна, гордіїв вузол, хоч греблю гати, намилити шию.

Б Альфа і омега, вовк в овечій шкурі, два боки однієї медалі, сіль землі.

В Гарбуза дістати, не до жартів, до булави треба голови, світ макітриться.

Г Ідея фікс, дамоклів меч, у голові джмелі літають, як корова язиком злизала.

5. Позначте рядок, у якому правильно розкрито значення фразеологізму гордіїв вузол.

А Сплутана волосінь рибальського спінінга.

Б Спеціальний спосіб зав’язування вірьовки.

В Дуже складна, заплутана справа.

Г Один з прийомів вільної боротьби.

6. Визначте, який із наведених фразеологізмів має значення «розірвати дружні стосунки».

А Міряти на свій аршин.

Б Набити оскому.

В Вбити клин.

Г Розбити глек.

7. Назвіть авторів перших українських лексикографічних праць.

А Л. Зизаній, П. Беринда.

Б Б. Грінченко.

В Л. Полюга, С. Головащук.

Г В. Бусол.

8. Укажіть речення, у якому вжито фразеологізм.

А Кажу вам правду велику: краще буде Содомові й Гоморрі в день страшного суду, ніж вам, що відреклися й плюнули на матір свою (У. Самчук).

Б Були такі випадки, що рибалка стрибав у воду, щоб ухопити коропа руками. Шубовсь! В одежі, в чоботях, з картоплею в торбинці... Даремно! (Остап Вишня).

В Це він має на увазі ті сріблясті літаки, що ними вилискує степ полігонний, та тих командирів, що часом звідтіля заїжджають до нього і шанобливо здоровкаються за руку, і не тільки тому, що він знатний чабан та вміє, як ніхто, варити кашу, а найбільше за розум вони поважають старого (О. Гончар).

Г В Україні в часи середньовіччя у шкільній науці теж панувала латина (А. Коваль).

9. В орфографічних словниках представлено:

А Нормативне написання.

Б Літературну вимову.

В Пояснення лексичного значення слова.

Г Синоніми слова.

10. Укажіть вид наведених фразеологізмів (фразеологічні єдності, фразеологічні зрощення, фразеологічні сполучення, фразеологічні вирази) та з’ясуйте їх значення.

Брати участь; пекти раків; дихати на ладан; насупити брови; купити кота в мішку.

11. Доберіть до кожного слова синоніми-фразеологізми.

Плакати, соромитися, червоніти.

12. Складіть діалог з поданими фразеологізмами.

Буря у склянці води, лебедина пісня, коронний номер.

Варіант 2

1. У якому рядку всі словосполучення є фразеологізмами?

А Ґав ловити, пасти задніх, розбити глек, альфа і омега.

Б Від серця відлягло, дістати по шапці, чужа праця, відчинені двері.

В Братися за розум, писати вірші, іти до школи, наламати хвоста.

Г Перейти вулицю, душа не на місці, не бачити смаленого вовка, не бачити друга.

2. У якому рядку фразеологізми становлять синонімічний ряд?

А Нестися високо вгору, сісти на мілину, терпець урвавсь, лізти на мед.

Б Брехні справляти, замилювати очі, напускати туману, дзвін великий лить.

В Нуль без палички, пальці гризти, підставляти ногу, жити одним днем.

Г Збити з пантелику, теревені правити, облизня піймати, грати дурня.

3. Який фразеологізм є антонімічним до інших?

А Кожен кулик своє болото хвалить.

Б У чужій хаті і борщ добріший.

В На чужому коні й їздиться краще.

Г Чуже краще свого, своє варте буряка гнилого.

4. Знайдіть рядок фразеологізмів з античної міфології.

А Гордіїв вузол, за царя Панька, в очах зеленіє, вмивати руки.

Б Сізіфова праця, танталові муки, ахіллесова п’ята, геркулесові стовпи.

В Ноїв ковчег, земля обітованна, до булави треба голови.

Г Журба сушить, тягар на душі, аж за вухами лящить.

5. Позначте рядок, у якому правильно розкрито значення фразеологізму надягати овечу шкуру.

А Мати лагідний, неконфліктний характер.

Б За жодних умов не втручатися у конфліктну ситуацію.

В Під маскою доброзичливості приховувати підлі наміри.

Г Віддавати перевагу одягові з овечого хутра.

6. Визначте, який із наведених фразеологізмів має значення «відмовляти кому-небудь при сватанні».

А Набивати ціну.

Б Пасти пташок.

В Впіймати ґаву.

Г Дати гарбуза.

7. Назвіть перші українські лексикографічні праці.

А «Словник української мови» Б. Грінченка.

Б «Лексисъ» Л. Зизанія та «Лексикон» П. Беринди.

В «Словник української мови» в 11 томах.

Г «Великий тлумачний словник сучасної української мови».

8. Укажіть речення, у якому вжито фразеологізм.

А Ніжно вплітається в гомін Дніпра добре і щире Шевченкове слово (В. Скомаровський).

Б Люблю я в рідному краю веселі співанки пташині.

В Палав «Собор» — палали й інші кращі твори, трагічно ламалися під тим вогнем долі окремих літераторів.

Г Чому чужі тривоги нам зелені? Біду чужу не візьмемо руками. О люди добрі, чуєте чи ні? Ви не носіть за пазухою камінь. (Г. Рибцуник).

9. У тлумачних словниках представлено:

А Нормативне написання.

Б Літературну вимову.

В Пояснення лексичного значення слова.

Г Синоніми слова.

10. Укажіть вид наведених фразеологізмів (фразеологічні єдності, фразеологічні зрощення, фразеологічні сполучення, фразеологічні вирази) та з’ясуйте їх значення.

Пасти пташок; дуба врізати; серце — не камінь; прикусити язика; біла ворона.

11. Доберіть до кожного слова синоніми-фразеологізми.

Любити, бігти, втомитися.

12. Складіть діалог з поданими фразеологізмами.

Розмотати клубок, нитка Аріадни, хитрий лис.

IV. ПІДСУМКИ УРОКУ

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

· Напишіть твір-роздум на тему: «Читання словників — то інтелектуальне і духовне зростання».









загрузка...

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.