Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Усі уроки української мови 10 клас ІІ СЕМЕСТР Профіль — українська філологія - 2018 рік

САМОСТІЙНІ ЧАСТИНИ МОВИ

УРОК 100. УРОК РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ № 21. МОВНИЙ ЕТИКЕТ У НАУКОВОМУ СТИЛІ. ВИСТУП НА УЧНІВСЬКІЙ КОНФЕРЕНЦІЇ

Мета: поглибити відомості десятикласників про етикетні вирази в науковому стилі, про особливості виступу на конференції; удосконалювати вміння та навички монологічного мовлення з використанням етикетних мовних формул у науковому стилі, розвивати мовленнєву культуру, логічне мислення, увагу, пам'ять; виховувати толерантність.

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.

Обладнання: копії текстів, таблиця «Етикетні вирази науковців».

ПЕРЕБІГ УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ТЕМОЮ ТА МЕТОЮ УРОКУ

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Опитування учнів

· Пригадайте, що таке мовний етикет.

· Назвіть ознаки наукового стилю.

· Чи доводилося вам виступати на семінарах, конференціях?

· Був ваш виступ заздалегідь підготовленим чи непідготовленим?

· Як ви готувалися до виступу?

2. Коментар учителя

Мовний етикет існував і існує в сучасній українській науці. Він є результатом значних мовно-стилістичних процесів, які відбулися в царині українського наукового стилю. Ці процеси особливо помітні за останнє століття. Наука розвивалася під гаслом інтегрування, фахове мовлення науки тяжіло до уніфікації і стандартизації, тобто на засобах вираження мовного етикету суттєво позначилися відомі соціальні, тобто позамовні чинники. Структура мовного етикету в науковому стилі залежить від форми спілкування. Так, перебуваючи на науковому симпозіумі, науковець має використати зовсім іншу форму звертання до колег-учених, ніж ту, яку він використовує під час академічної лекції. Звичайно, науковець може змінювати мовні формули. Ці зміни будуть залежати від культури, вишуканості мовлення, смаків, традицій науковця, умов і мети спілкування (З посібника).

IV. ПІДГОТОВЧА РОБОТА

1. Прочитайте та прокоментуйте вислови. Про які вимоги до мовлення йдеться?

1. Найбільша цінність оратора — не тільки сказати те, що потрібно, але й не казати того, чого не треба (Цицерон). 2. Оратором є лише той, хто в змозі говорити з кожного питання гарно, вишукано і переконливо, відповідно до важливості предметів, на користь часові і для задоволення слухачів (Тацит). 3. Одного неточного, невдало сказаного або хоча б погано вимовленого слова іноді досить, щоб зіпсувати усе враження (А. Міцкевич). 4. Людина, яка засуджує і висміює помилкові думки й погані вчинки інших людей, повинна мати особливу силу переконання, а для цього, крім гострого ока, необхідно володіти і не менш цінним мистецтвом ясно викладати думки (М. Ларра). 5. Говорити багато й добре є дар гострого розуму, говорити мало й добре є властивість мудрого, говорити багато й погано означає дурня, говорити мало й погано є ознакою безумного (Ф. Ларошфуко).

2. Розгляньте наведені формули мовного етикету. Згрупуйте їх за такими параметрами: вирази, які вживаються при звертанні; вирази, які вживаються при запрошенні; вирази, які вживають на знак згоди, підтвердження; вирази, які означають заперечення, відмову.

Ви маєте рацію; я не заперечую; ні, це не так; ні; згоден; сідайте, будь ласка; проходьте, будь ласка; чи не могли б Ви...; певна річ; Ви не маєте рації; Ви помиляєтесь; безсумнівно; з приємністю; я хочу попросити Вас зробити мені послугу; це справедливе твердження; це виключено; шкода, але я повинен відмовитися; чи можу я попрохати Вас...?; слушною є думка...; це виключено; ні в якому разі; будьте ласкаві, поясніть...; з приємністю; ви помиляєтесь; на жаль, не зможу; я не заперечую; висловлюю особисту подяку...; шановні колеги!; аж ніяк; глибокоповажний голово!; дякую, не можу; ми дотримуємося іншої точки зору; безумовно.

► Дайте відповідь на питання: які з цих етикетних формул можуть вживатися в науковому стилі?

► Порівняйте свої варіанти з таблицею.

Етикетні вирази науковців

Вітання

Доброго дня! Здрастуйте! Радий Вас вітати в нашому місті!

Моє шанування!

Прощання

До побачення! До зустрічі! До наступного уроку (лекції)!

Подяка

Дякую за увагу! Дякую за запитання! Дякую за слушні зауваження! Неоціниму допомогу мені надали. Спасибі! Складаємо щиру подяку за цінні зауваження й поради. Дякую за прихильне ставлення до мене, до моєї роботи

Заперечення

Краще було б. На наш погляд. Ми дотримуємось іншої класифікації.

Згода, підтвердження

Слушною є думка. Справедливе твердження. Без сумніву, Ви маєте рацію. Безперечно, Ваші міркування заслуговують на увагу. Слушно вважати, що.

V. ВИСТУП НА УЧНІВСЬКІЙ КОНФЕРЕНЦІЇ

Уявіть, що ви усі стали учасниками учнівської конференції «Україна козацької доби». Зачитайте свої доповіді. Поставте питання до доповідача, висловіть зауваження та побажання. Використовуйте формули мовного етикету.

VI. ПІДСУМКИ УРОКУ

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

► Уявіть, що ви потрапили в часи козаччини. Напишіть твір від першої особи на тему «Славне військо запорізьке».

► На основі довідкової літератури з’ясуйте значення військової лексики: отаман, козак, хорунжий, бунчуки, жупан, кирея, чайка, корогви. Використайте ці слова у творі.









загрузка...

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.