Усі уроки української мови 10 клас ІІ СЕМЕСТР Профіль — українська філологія - 2018 рік

СЛУЖБОВІ ЧАСТИНИ МОВИ, ЇХ ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА

УРОК 139. КОНТРОЛЬНИЙ ДИКТАНТ

Мета: оцінити рівень орфографічної і пунктуаційної грамотності десятикласників: уміння писати правильно різні частини мови; ставити розділові знаки відповідно до опрацьованих правил пунктуації; уміння виконувати морфологічний розбір різних частин мови; розвивати пам'ять, увагу, чуття мови; виховувати старанність.

Тип уроку: урок оцінювання навчальних досягнень учнів.

Обладнання: текст диктанту.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ТЕМОЮ ТА МЕТОЮ УРОКУ

III. ПІДГОТОВЧА РОБОТА

1. Бесіда з учнями

· Що ви знаєте про річку Дністер?

· Які асоціації викликає у вас плин ріки?

2. Ознайомлення з текстом диктанту

3. Пояснення незрозумілої лексики: ґирлиґа, медведика, деревій.

ІV. НАПИСАННЯ ДИКТАНТУ

Прудко котить свої хвилі з-поміж крутих берегів Дністер. То вигинається між скель, і тоді схожий на добре натягнений лук, то, вирвавшись на простір, рівний як стріла, виблискує проти сонця, міниться, грає кольорами веселки. Води дністрові чисті, прозорі, як скло. І коли стояти на кручі, можна бачити, як між білим камінням ходять косяки риби, як змертвіло лежать на дні чорні соми, чатуючи на здобич. Тільки в тому місці, де в дністрову течію вклинюється Збруч, хвилі їхні здаються трохи сивими. Та ось вони знову ясніють, віддзеркалюючи безхмарну блакить неба, придністрянські села з білими хатами по садах, табунці малюків, що, ніби каченята, від ранку до вечора плещуться в ріці, отари овець і одинокі постаті вівчарів з довгими ґирлиґами.

Коли сходить над дністровими водами вечірня зоря, до ріки приходять, вертаючись з поля, засмаглі дзвінкоголосі дівчата. Вони приносять з собою букети польових квітів, п’янкі пахощі чебрецю, медведки, деревію. Ніби русалки, кидаються у воду, пор- скаються, граються і, посвіжілі, здається, набравшись у Дністра нової сили, йдуть у село. А Дністер, німий свідок життя багатьох поколінь наддністрянців, все жене й жене свої часом ясні, прозорі, часом запінені, каламутні води далеко-далеко до моря (М. Карплюк; 184 слова).

V. ГРАМАТИЧНЕ ЗАВДАННЯ

Варіант 1

1. Виконайте морфологічний розбір слів: натягнений, віддзеркалюючи, пахощі, щоб, з.

2. Розберіть слова за будовою: запінені, вертаючись, дзвінкоголосі.

Варіант 2

1. Виконайте морфологічний розбір слів: запінені, вертаючись, вода, й, у.

2. Розберіть слова за будовою: натягнений, віддзеркалюючи, безхмарну.

VI. ПІДСУМКИ УРОКУ

· Що вам вдалося на уроці? У чому ви впевнені?

· Що не вдалося виконати? Як ви гадаєте, чому?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

► Складіть твір-опис про красу природи України. Схарактеризуйте виражальні можливості використаних морфологічних конструкцій.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити