Розробки уроків - Українська мова 10 клас І семестр - 2018 рік

УРОК 21. ВИДИ ЧИТАННЯ Й ЗАПИСУВАННЯ ТЕКСТУ. ЕСТЕТИКА ТЕКСТУ

Мета: формування компетентностей користуватися різними видами читання та запису прочитаного чи прослуханого текстів у різних життєвих ситуаціях.

Очікувані результати навчально — пізнавальної діяльності учнів:

знаннєва складова: знає види читання, уміє вибрати оптимальний вид запису тексту;

діяльнісна складова: досліджує та порівнює види читання, критично опрацьовує навчальний текст й аналізує засоби встановлення контакту з аудиторією, може самостійно змоделювати запис поданого висловлення, дотримуючись естетики та правил оформлення тексту;

ціннісна складова: збудження інтересу до наук, предметом вивчення яких є спілкування, мовлення, текст.

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.

Перебіг уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Інтелектуальна розминка

► Дати відповідь на запитання одним словом. З перших літер відповідей скласти ключове слово (із другої та шостої відповіді взяти другу літеру).

1. Одна з найчастіше використовуваних сфер застосування красномовства в Давній Русі?

2. Найдавніший римський промовець.

3. Яку рису характеру повинен мати оратор, щоб не образити слухачів?

4. Той, хто виголошує промови.

5. Питання, яке не потребує відповіді?

6. Центр викладання й розвитку риторики як науки в давній Україні.

7. Синонім до слова «риторика».

8. Учень Платона, учитель Олександра Македонського.

Довідка. Ключове слово: риторика.

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.

Хвилинка ерудита

► Потренуватися у вимові скоромовок. З якою метою використовують артикуляційні вправи в риториці.

Ворона проворонила вороненя. У нас надворі погода розмокропогодилася. Ішов Прокіп, кипів окріп, прийшов Прокіп — кипить окріп, як при Прокопі, так і при Прокописі і при Прокопенятах. Той, хто нічого не знає і знає, що він нічого не знає, знає більше, ніж той, хто нічого не знає і не знає, що він нічого не знає.

IV. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Дослідження-порівняння

► Опрацювати теоретичний матеріал за підручником, а потім подану опорну схему (див. додаток). Дослідити й порівняти види читання.

► Підготувати усну розповідь з опорою на теоретичний матеріал про види читання.

VI. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Творче спостереження з елементами аналізу

► Промова Стіва Джобса перед випускниками Стенфордського університету є ідеальною з точки зору риторики. Прочитати текст його другої історії. Дібрати до нього заголовок. Яке речення передає основну думку висловлювання?

МОЯ ДРУГА ІСТОРІЯ ПРО ЛЮБОВ І ВТРАТИ

Мені пощастило — я знайшов те, що люблю по життю робити досить рано. Woz і я заснували Apple у гаражі моїх батьків, коли мені було 20. Ми посилено трудилися, і через десять років Appleвиросла з двох чоловік у гаражі до $ 2-мільярдної компанії з 4000 працівників. Ми випустили наше найкраще створення — Макінтош — роком раніше і мені тільки-тільки виповнилося 30. І потім мене звільнили. Як вас можуть звільнити з компанії, яку ви заснували? Ну, у міру росту Apple ми наймали талановитих людей, щоб допомагати мені управляти компанією і в перші п’ять років все йшло добре. Але потім наше бачення майбутнього стало розходитися, і ми, кінець кінцем, посварилися. Рада директорів перейшла на його бік. Тому в 30 років я був звільнений. Причому публічно. Те, що було сенсом всього мого дорослого життя, пропало.

Я не знав, чого робити кілька місяців. Я відчував, що підвів минуле покоління підприємців — що втратив естафетну паличку, коли мені її передавали. Я зустрічався з David Packard і Bob Noyce і намагався перепросити за те, що накоїв. Це було публічним провалом і я навіть думав про те, щоб втекти куди подалі. Але щось повільно стало прояснюватися в мені — я все ще любив те, що робив. Хід подій в Apple лише злегка усе змінив. Я був відкинутий, але любив. І, врешті-решт, вирішив почати все спочатку.

Тоді я цього не розумів, але виявилося, що звільнення з Apple було кращим, що могло було статися зі мною. Тягар успішної людини змінився легковажністю початківця, менш упевненого в чому-небудь. Я звільнився і увійшов в один з найкреативніших періодів свого життя.

Протягом наступних п’яти років я заснував компанію NeXT, іншу компанію, названу, Pixar і закохався в дивовижну жінку, яка стала моєю дружиною. Pixar створив найперший комп’ютерний анімаційний фільм, Toy Story, і є тепер найуспішнішою анімаційною студією у світі. У ході разючих подій Apple купила NeXT, я повернувся в Apple, і технологія, розроблена в NeXT, стала серцем нинішнього відродження Apple. А Laurene і я стали чудовою родиною.

Я впевнений, що нічого з цього не трапилося б, якби мене не звільнили з Apple. Ліки були гіркими, але пацієнтові вони допомогли. Іноді життя б’є вас по голові цеглою. Не втрачайте віри. Я переконаний, що єдина річ, яка допомогла мені продовжувати справу, була та, що я любив свою справу. Вам треба знайти те, що ви любите. І це так само правильно для роботи, як і для стосунків. Ваша робота заповнить велику частину життя і єдиний спосіб бути повністю задоволеним — робити те, що по-вашому є великою справою. І єдиний спосіб робити великі справи — любити те, що ви робите. Якщо ви ще не знайшли своєї справи, шукайте. Не зупиняйтеся. Як це буває з усіма серцевими справами, ви довідаєтеся, коли знайдете. І, як будь-які гарні відносини, вони стають краще і краще з роками. Тому шукайте, поки не знайдете. Не зупиняйтеся.

Післятекстові завдання

· Чи відоме вам ім’я Стіва Джобса?

· Чи відомо вам, що його вважають блискучим промовцем, генієм публічних виступів. Які засоби встановлення контакту з аудиторією використав Стів?

· Випишіть ключові слова промови.

Творче моделювання

► Познайомитися з правилами запису тексту, конспекту. Змоделювати запис поданого висловлення, дотримуючись естетики та правил оформлення тексту.

Правила запису тексту, конспекту

1. Запис має бути компактним, щоб на сорінці вмістилося якомога більше тексту — це покращить його огляд.

2. У тексті потрібно використовувати виділення та розмежування:

• підкреслення (для заголовка, підзаголовків, висновків, відокремлення однієї теми від іншої). У процесі первинного запису виділення краще робити робочим кольором; у процесі вторинного опрацювання виділення краще робити іншим кольором (при цьому не перетворюйте текст на яскравий малюнок);

• відступи (для позначення абзаців, пунктів плану);

• пропуски (для виокремлення однієї думки від іншої);

• нумерацію;

• виділення тексту за допомогою рамки (визначення, правила, терміни, закони).

3. Записуючи текст, необхідно робити скорочення, умовні позначення.

ІГРОМАНІЯ: НЕБЕЗПЕЧНО? ІГРОМАНІЯ: НЕБЕЗПЕЧНО!

Дедалі небезпечнішим стає вплив сучасних телекомунікаційних технологій на духовне здоров’я підлітків.

Одночасно з перевагами, що їх надають високі технології, зарубіжні й вітчизняні дослідники застерігають від бездумного й безконтрольного використання комп’ютерів, Інтернет-ресурсів, мобільних телефонів. Зявляється нова небезпека Інтернет-психози. Британські лікарі стверджують, що сучасні гаджети викликають звикання, подібне наркотикам.

Крім того, дедалі більше стає хворих на лудоманію (залежність від гри). Психологи б’ють тривогу, що пристрастю до гри уражено 10 відсотків людей у світі, більшість серед яких — молодь. У багатьох із них вона перетворююється на хворобу. У зв’язку з цим ігроманію Всесвітня організація охорони здоровя офіційно визнала хворобою ХХІ століття.

Надмірне захоплення комп’ютером порушує фізичне здоровя, забирає сон, розвивається надмірна вага. До ознак ігроманії відносять сухість очей, відсутність апетиту, неохайність. При цьому соціальна активність, домашня та професійна діяльність відходять на другий план, поступаючись грі. Серйозне втягування в гру відбувається за кілька тижнів, а іноді годин.

На жаль, сьогодні спеціалізованих центрів для лікування ігрової залежності в Україні не існує. Тоді як у Кореї, Китаї, країнах Західної Європи та Америки діють подібні центри, цією проблемою активно займається держава у співпраці з громадськістю.

Така ситуація негативно впливає на формування психічного здоров’я, здорового способу життя, ціннісних орієнтацій дітей і підлітків. Відсутність інформації щодо цієї проблеми, психологічної допомоги ще більше ускладнює проблему (За І. Жановою).

Майстерня оратора

► Переглянути відео промови Олександра Довженка, яка була виголошена в Москві в 1943 році, коли наш народ переживав страшні роки війни з фашистською Німеччиною. І звучала вона — в Москві — українською мовою. Користуючись пам’яткою «Як вести записи з голосу», скласти тези промови.

Як вести записи з голосу

1. Не починайте записувати з перших слів мовця, вислухайте думку та зрозумійте її.

2. Не намагайтеся записувати все дослівно, відкидайте другорядні слова.

3. Скорочуйте слова, по можливості замінюйте їх опорними значками. Після скорочення залишайте місце, щоб закінчити запис удома.

4. Намагайтеся писати швидко.

5. Виконуйте загальні правила ведення конспекту.

6. Найближчим часом (удома) опрацюйте текст свого конспекту (виправте стиль, відредагуйте помилки, підкресліть головне тощо)

Риторична студія

► Прочитати текст і знайти в ньому відповідь на запитання: «Які вміння потрібні людині для оволодіння культурою читання?»

Дедалі більший потік інформації, інтерес широкого кола людей до науки, техніки, мистецтва вимагають уміння читати, робити записи почутого і прочитаного, зіставляти прочитаний матеріал із раніше відомим, систематизувати його. Уміти читати і занотовувати прочитане — необхідна риса й ознака інтелектуальної праці. Записи надають роботі з книгою раціональності, ефективності.

Щоб правильно, з максимальною повнотою використати книжку, людина повинна оволодіти певними навичками роботи з нею. Потрібно навчитися самостійно робити спостереження й висновки з прочитаного, точно цитувати, знаходити в книжці певні положення для підтвердження чи заперечення висунутого теоретичного положення. Складання, оформлення записів залежить від особливостей мислення, особливостей запам’ятовування та осмислення.

Записи допомагають швидко відновити в пам’яті прочитане і навіть через певний проміжок часу служать довідковим матеріалом. Видів запису існує багато. Вибір того чи іншого з них визначається конкретною метою. Якщо зміст книжки нескладний, легко засвоюється — можна обмежитися складанням плану тексту. Якщо вас цікавлять лише окремі місця, то потрібно виписати саме їх (зробити виписки), а за ними скласти тези. Якщо книжка містить нову, цікаву, але важку для засвоєння інформацію, доцільно її законспектувати.

Найважливіші місця з прочитаних книжок можна записати дослівно, а іноді своїми словами, якщо точне посилання на статтю, посібник, брошуру не потрібне. Найчастіше виписки оформлюються у вигляді цитат.

VII. ПІДСУМОК УРОКУ

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Додаток





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити