Розробки уроків - Українська мова 10 клас І семестр - 2018 рік

УРОК 30. УСНЕ ПЕРЕКАЗУВАННЯ ТЕКСТІВ РІЗНИХ СТИЛІВ З ТВОРЧИМ ЗАВДАННЯМ

Мета: формування компетентного мовця, який уміє оцінити прослуханий текст, визначити його стильові особливості, висловити своє враження від почутого, висловити власну думку.

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів:

знаннєва складова: учень/учениця: знає та розуміє, що таке текст, розпізнає стилі мовлення та особливості;

діяльнісна складова: учень/учениця: аналізує своє й чуже усне мовлення; добирає додаткову інформацію з теми; користується лінгвістичними словниками й довідниками з метою вдосконалення власного мовлення;

ціннісна складова: учень/учениця: висловлює своє ставлення до чужих думок; відчуває відповідальність за мовленнєвий учинок, дотримання орфоепічної норми у власному мовленні; демонструє бажання долати труднощі в опануванні теми; виявляє активність у розгляді питань теми.

Перебіг уроку

I. ЕМОЦІЙНА ГОТОВНІСТЬ ДО УРОКУ

II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. ВИЗНАЧЕННЯ ОСОБИСТИХ ЦІЛЕЙ ТА МОТИВАЦІЇ ДЛЯ КОЖНОГО УЧНЯ

Продовжуємо «інвестувати»! Що покладемо до скриньки інвестицій?

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І СУБ'ЄКТНОГО ДОСВІДУ ПРО СТИЛІ МОВЛЕННЯ

· Зачитайте складені тексти про використання назв незнайомих людей, до яких звертаємося.

· Що частіше чуєте, наприклад, у транспорті?

· Як звертаєтеся ви до ровесників, з якими незнайомі? До старших людей?

· Які форми вам особливо подобаються, які — ні?

· Що потрібно зробити, щоб змінити ситуацію?

IV. РОЗВИТОК ПРЕДМЕТНИХ ТА КЛЮЧОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ

1. Робота в групах. Повторення правил роботи в групі

► На столах мають бути підготовлені раніше книжки, де можна знайти тексти різних стилів.

Завдання групам

· підібрати разом кроткий текст (уривок з тексту) певного стилю;

· зачитати текст уголос усім членам групи;

· скласти «паспорт», у якому зазначити автора, назву чи заголовок, тему, основну думку, стильові ознаки;

· обрати з-поміж усіх представника, який перекаже цей текст іншій групі.

Обмін інформацією

Ті учні, яких обрали для переказування тексту, ідуть до інших груп, переказують текст. Група має визначити стиль тексту. Можна ставити додаткові запитання. Разом підготувати запитання, яке могло б бути завданням продовжити текст своїм міркуванням.

2. Робота з класом

Учні розповідають, які тексти читали, чому обрали саме такі тексти, називають стильові особливості.

3. Учитель пропонує учням послухати текст, який обрав для цього уроку, пояснює, чому саме цей текст

Роздратованість і гнів знайомі всім людям без винятку. Ці емоції можуть бути різної інтенсивності і приносити як користь, так і шкоду. Гнів часто руйнує стосунки, які складають важливу частину нашого життя. Це стосунки з нашими батьками, друзями, коханими. Поводячись агресивно з ними, ми висловлюємо власну неповагу, і ці люди починають нас уникати. Ми хвилюємось, коли внаслідок наших дій втрачаємо любов і підтримку важливих для нас людей. Щоб повернути довіру скривджених нами, знадобиться багато часу. Однак руйнівним для людини може стати не лише виявлення гніву і роздратування, а й їхнє пригнічення, інакше кажучи, стримування цих почуттів. Дуже часто прояви гніву і роздратування знаходяться під забороною. Нас зі школи вчать, що всі прояви негативних емоцій непристойні, що слід тримати себе в руках і приховувати свої почуття. У такому випадку негатив нікуди не зникає, і в результаті всі накопичені емоції можуть виплеснутись цілком несподівано, на абсолютно невинну людину. І зазвичай під гарячу руку потрапляють найближчі для нас люди. Крім того, придушення роздратування і гніву стає причиною розвитку неврозів, хронічних стресів і навіть фізичних захворювань.

То де ж вихід зі становища, якщо прояв роздратованості і гніву так само, як і їхнє придушення, можуть призвести до небажаних наслідків?

Сьогодні ми дізнаємося про ефективний прийом, який ви зможете використовувати в ситуаціях, щоб заспокоїтись. Він називається «тайм-аут».

«Тайм-аут» — це пауза, яку ви в певних ситуаціях можете взяти, щоб опанувати свої емоції, зважити ситуацію, обміркувати подальші дії. Прийом «тайм-аут» передбачає, що ви...

1. Вчасно усвідомлюєте, що ваш рівень збудження зростає. Це підказує ваше тіло, ваше завдання — вчасно помітити «сигнали гніву» (прискорене серцебиття, стиснуті кулаки тощо).

2. Щойно ви відчули, що починаєте втрачати рівновагу і виходити з себе, скажіть собі подумки «СТОП». Промовте подумки «Стоп» ще раз та ще декілька разів.

3. Дихайте глибоко. Затримайте дихання. Потім видихніть. Почекайте кілька секунд і вдихніть ще раз. Глибоке дихання допомагає позбавитись почуття тривоги і знижує рівень збудження.

4. Скажіть співрозмовникові: «Давай зупинимося зараз, припинимо обговорення цієї теми і заспокоїмося, щоб не наробити дурниць, а ситуацію обговоримо пізніше».

5. Залиште ситуацію, відійдіть від об’єкта роздратування, щоб заспокоїтись, ви можете вийти на свіже повітря чи прийняти душ, прибрати в кімнаті або виконати якісь фізичні вправи.

6. Після того як ви заспокоїлись, подумайте про проблему, яка викликала ваш гнів. Спробуйте проаналізувати причину, через яку ви гніваєтеся, поміркуйте, яку загрозу ви для себе відчули. Знайдіть найефективніший спосіб для вирішення проблеми. Наприклад, розкажіть людині, на яку ви розгнівались, про свої почуття, або ж облиште ситуацію та рухайтеся далі.

7. Одразу після того, як ви приймете рішення, починайте діяти. Поверніться до ситуації і спробуйте безпечним способом її розв’язати.

V. РЕФЛЕКСИВНО-ОЦІНЮВАЛЬНИЙ ЕТАП

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Продовжити прослуханий на уроці текст, відповівши на запитання «Чому я хочу навчитися керувати своїми емоціями?».





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити