Розробки уроків - Українська мова 10 клас І семестр - 2018 рік

УРОК 6. СЛОВО І КОНТЕКСТ; ЗАЛЕЖНІСТЬ ЗНАЧЕНЬ СЛОВА ВІД КОНТЕКСТУ

Мета: формування в школярів компетентностей комунікативно доцільно й виправдано користуватися засобами мови в різних життєвих ситуаціях.

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів:

знаннєва складова: визначає роль і стилістичні можливості вивчених лексичних одиниць, комунікативно доцільно використовує їх у власному мовленні;

діяльнісна складова: дотримується лексичної сполучуваності слів; виявляє й усуває порушення лексичних норм, норм слововживання; висловлює критичне ставлення стосовно вживання українських слів у невластивому їм значенні;

ціннісна складова: виявляє в текстах та обґрунтовує особистісні й загальнолюдські цінності, добираючи і вживаючи потрібні слова.

Перебіг уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ

III. ЗАСВОЄННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Робота з підручником

► Прочитайте в підручнику лінгвістичну довідку. Розкажіть про залежність значень слова від контексту.

Лабораторія юного дослідника

► Доберіть до поданих словосполучень антоніми, складіть шестеро речень. Визначте пряме й переносне значення слова чистий.

Чисте небо, чиста білизна, чисте сумління, чистий погляд, чиста сторінка, чисте повітря, чиста вода, чиста сльоза, чисті руки.

► З поданими словами складіть і запишіть словосполучення так, щоб вони виступали в прямому й переносному значеннях.

Корінь, срібло, шлях, воїн, зелений, підняти, стріляти, вікно.

Робота з текстом

► Прочитайте текст. Визначте тему, основну думку. Зробіть висновок про те, чому авторка дібрала саме такий заголовок.

СЛОВО ПРО МАМУ

Я люблю приїжджати додому. І хоч чоловік жартома нагадує, що я є херсонкою вже удвічі довше, ніж мешканкою полтавського краю, та щоразу емоційно сприймаю кожен приїзд до матусі.

Моя мама — дитина війни. І це не лише офіційний статус, записаний у якихось паперах. Це обпалене війною дитинство, бо в сорок першому була лише трирічною дівчинкою; це важке повоєнне життя, бо батько не повернувся до родини, шукаючи примарного щастя десь інде; це доросле рішення дівчинки-підлітка після семирічки піти на ферму, не злякавшись важкої праці. Та з тих важких часів винесла і тверде переконання, що наполегливою працею можна змінити життя на краще, що до людей завжди треба іти з добром, ви- мріяла-виплекала кращу долю для доньок.

Праця. Вона завжди була і є для мами необхідністю й першоосновою. Працею колись звели новий будинок для нашої родини, працьовиті мамині руки пересапували довжелезні гектари колгоспних буряків та городини, жертовність і праця неньки дозволили нам із сестрою отримати вищу освіту. У праці ненька шукає ліки у часи відчаю й горя. Для мами неробство й ледарство — такий же гріх, як і ті, що визнані церковними канонами, а людина, гідна поваги — тільки та, яка безупинно працює. І хоч важка колгоспна робота забрала здоров’я, та і сьогодні ненька стверджує: «Поки працюю — живу».

Матуся завжди була залюблена у квіти. Пам’ятаю з дитинства квітучі підвіконня, заставлені не типовими калачиками, а вишуканими глоксиніями, примулами чи гіпеаструмами, щоправда іншомовні назви мама замінювала іменами людей, які подарували пагінець тієї квітки. І нині тішать око на маминому підвіконні вишукані орхідеї, ніжні фіалки і все ті ж звабливі глоксинії та яскраві примули, тому щоразу, приїжджаючи додому, дарую маленьку квіткову радість.

Мої діти завжди, ще змалку, люблять приїжджати до бабусі. І я помічала, що вони після таких відвідин стають іншими: добрішими, щирими, справжніми. Бо ж замість вічної зайнятості й надмірної вимогливості батьків безвідмовно діяли методи бабусиної педагогіки: ніяких занудних повчальних сентенцій, натомість безкінечні оповідки про панський сад, про проклятого дуба, про чудні історії з повоєнного дитинства під розлогою яблунею біля старої хати; бувальці про сусідів, чиї хати вже стали пусткою на нашій вулиці; про те, як «посадили» півмішка картоплі у проваллі, не донісши його з городу у далекій Дігтярині; як ще юною дівчиною упустила бідончика з молоком і сполохала коней, і ті понесли, бо ж задрімала на возі, повертаючись із пасовиська у Вільному; про поїздки до Києва, де любила бувати щороку; і ще, і ще, і ще... І бабусине виховання було, здавалось, від усього: від води зі старого колодязя; від курчати, що заплуталось у спориші; від духмяної суміші запахів любистку, кануперу і флокс; від лелеки, що неполохано походжає на сусідському сінокосі. Навіть від «особливих» страв, які ніколи не будуть такими смачними, як у бабусі: каші ґуґулі, капусняку, пиріжків із сипцем, білого киселю чи налисників.

Я вдячна мамі за щедроти душі й жертовність, за те, що її мріями виткана моя доля, за те, що вона береже нас своїми молитвами, щоб ми могли протистояти вітрам, за душевний трепет від сімейних реліквій: намолених ікон, вицвілих від часу світлин, поіржавілої підкови батькового коня, вишитої сорочечки із моїх дитсадівських свят.

І я знову їду додому, усвідомлюючи, яке це щастя — мати таку можливість. Знаю, що, повертаючись до міста, знову відчуватиму провину, бо знов нездійсненним став намір «та ми ж переробимо всю Вашу вічну роботу», що будемо знову «міряти наше життя в телефонних дзвінках». Я їду до мами, бо мене береже молитва нені. Тож многії Вам літа та Божої ласки при кожній миті буття, мамо! (Г. Чух).

Післятекстові завдання

1. Поясніть лексичне значення слів сентенція, налисники, ґуґуля, капусняк. Для їх пояснення зверніться до тлумачного словника або до одного з довідкових видань. Якщо у вас немає друкованого видання, скористайтеся електронним варіантом (режим доступуsum.in.ua)

2. Виділіть у тексті слова, що за своїм стилістичним навантаженням створюють особливе сприйняття тексту. Із чим асоціюється в авторки домівка? Згадайте, чи є у ваших спогадах вишита сорочечка, бабусині страви, квітуче підвіконня?

3. Поясніть правопис слів духмяний, неполохано, дівчинки-підлітка.

V. ПІДСУМОК УРОКУ

· Головний результати моєї роботи на уроці — це...

· Які були труднощі протягом уроку? Чому? Як їх подолати?

· Найкориснішими були такі вправи:...

VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.