Розробки уроків - Українська мова 10 клас ІІ семестр - 2018 рік
УРОК 44. НАПИСАННЯ СКЛАДНИХ СЛІВ РАЗОМ, ОКРЕМО, З ДЕФІСОМ
Мета: формування у школярів компетентностей дотримання орфографічних норм і правил українського правопису.
Очікувані результати навчальної пізнавальної діяльності:
✵ знаннєва складова: знає, які слова називаються складними, правила їх написання; усвідомлює важливість дотримання орфографічних норм для сучасного компетентного мовця;
✵ діяльнісна складова: доцільно використовує під час написання складних слів основні правила; аналізує факти порушення орфографічних норм; працює з орфографічним словником; виявляє й пояснює порушення орфографічних норм, застосовує знання на практиці;
✵ ціннісна складова: висловлює своє ставлення до написаного (прочитаного), відчуває відповідальність за дотримання орфографічних норм.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Бліцопитування
· Які слова називаються складними?
· Як можуть писатися складні слова?
· Які загальні правила правопису складних слів ви знаєте?
► Звірте свої відповіді з поданими правилами (учитель через мультимедійну систему або за допомогою роздавального матеріалу згадує з учнями основні правила написання складних слів).
Загальні правила правопису складних слів
Пишемо разом |
Пишемо через дефіс |
|
1) Складні слова, утворені від залежних слів, основи яких поєднані сполучними голосними о, е: пароплав, землекоп; але: Південно- Африканська Республіка |
1) Повторення того самого слова з метою підсилення його основного значення, зокрема: в дієсловах для підсилення інтенсивності дії: писав-писав, робив-робив; у прикметниках і прислівниках для вираження великої міри, ознаки |
|
2) Усі складноскорочені слова й похідні від них: Нацбанк, міськрада. Сюди належать і всі складноскорочені з першими частинами: авіа-, кіно-, фото- |
||
2) Поєднання синонімічних слів: гидко-бридко, тишком-нишком; антонімічних слів: більш-менш, видимо-невидимо; близьких за значенням слів, що передають єдине поняття: батько-мати (батьки); слів із тим самим коренем, але з різними закінченнями, префіксами й суфіксами: великий-превеликий, давним-давно |
||
3) Складні слова, першою частиною яких є кількісний числівник (коли він не позначається цифрою): двобічний, сімдесятиріччя |
||
Примітка. Два однакові іменники, з яких один має форму називного відмінка, а другий-орудного, пишуться окремо: кінець кінцем, одним одна. Так само й займенники: сама самотою |
||
3) Поєднання слів, що означають приблизність: день-другий, година-дві |
||
4) Складні вигуки та звуконаслідування: гей-гей, бом-бом |
||
5) Літературні абревіатури з належними до них цифрами: Ту-154 |
ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
IV. ВИКОНАННЯ СИСТЕМИ ЗАВДАНЬ ДОСЛІДНИЦЬКО-ПОШУКОВОГО ХАРАКТЕРУ
Орфографічний практикум
► Записати під диктовку подані слова, пояснюючи свій вибір правилом
Дніпро-ріка, військово-спортивний, псевдопатріот, східнослов'янський, Ми- кола-чудотворець, півміста, 100-річчя, казна з ким, будь-хто, червоногарячий, сліпоглухонімий, мегарозпродаж, людино-день, пів-Львова, стоп-кран, суспільно необхідний, китайсько-японський, день у день, по-латині, з-під, неначебто.
Творча робота
► Від поданих числівників утворіть прикметники.
Зразок: 16 — шістнадцятиповерховий.
320, 90, 116, 150, 60, 25.
► Від поданих словосполучень утворіть прикметники:
Мовний стиль, загальна освіта, народне господарство, лівий берег, східні слов'яни, важко хворіти, різко окреслити, хімічно зв'язати, глухий і німий, 20 років, біле молоко.
Попереджувальна тестова робота
1. Разом треба писати всі займенники рядка...
А аби/хто, де/котрий, будь/що, хто/небудь;
Б де/хто, чий/небудь, аби/кому, де/кому;
В де/якого, аби/кому, кому/сь, аби/чим;
Г що/небудь, де/який, будь/який, чого/небудь.
2. Разом треба писати всі прислівники рядка...
А без/вісти, в/серйоз, до/речі, на/вскіс;
Б у/розтіч, від/давна, без/перестанку, у/брід;
В за/багато, до/вкруги, до/вподоби, на/впростець;
Г по/двоє, по/декуди, на/весні, у/досвіта;
Д с/піднизу, на/прокат, на/жаль, в/суціль.
3. Усі складні службові слова пишуться через дефіс у рядку...
А так/таки, якось/то, мов/би, тим/то;
Б тільки/но, з/поза, за/для, із/за;
В тому/то, з/під, у/наслідок, де/коли;
Г з/над, із/під, по/над, тож/то;
Д розкажи/но, довго/таки, з/посеред, отак/от.
4. Усі прикладки пишуться через дефіс у рядку...
А учень/відмінник, риба/карась, ріка/Дніпро;
Б дівчина/українка, хлопець/киянин, Киів/місто;
В дуб/велетень, кіт/Мурко, кущ/дикун;
Г песик/Жук, дівчинка/семиліток, академік/Вернадський.
5. Через дефіс треба писати всі слова рядка...
А давним/давно, навчально/виховний, стерео/звук;
Б аграрно/промисловий, сніжно/білий, екс/король;
В південно/східний, жовто/гарячий, сон/трава;
Г біло/зелений, макро/економіка, кіловат/година;
Д науково/технічний, блок/система, паро/плав.
6. Разом треба писати всі складні іменники в рядку...
А екс/чемпіон, зірви/голова, напів/провідник;
Б орг/відділ, учитель/словесник, живо/пис;
В пів/хвилини, метео/служба, сімдесяти/річчя;
Г проф/спілка, відео/телефон,40/метрівка;
Д авто/стоп, багато/тиражка, віце/прем'єр.
Дослідження-відновлення
► Записати подані слова, знімаючи риску. Визначити, якими частинами мови вони є, свій вибір аргументувати.
У/двох, на/льоту, що/духу, по/совісті, один/в/один, казна/з/ким, за/для, з/посеред, неначеб/то, при/чому, віч/на/віч, адже/ж, де/небудь, ані/скільки, нехай/мідніють, ніби/то, при/цьому.
Комунікативний практикум
► Прочитати текст, дібрати до нього заголовок. Виписати всі складні слова, пояснити їх правопис. Висловити своє ставлення до змісту прочитаного. Письмово висловити думку на тему: Чому надаю перевагу: гаджету чи реальному спілкуванню?»
З кожним роком кількість проданих смартфонів зростає.
Багато хто з нас по-справжньому звик до своїх гаджетів. Смартфони стають не тільки засобом зв’язку, але і доступним способом отримання інформації.
Альтернативних варіантів використання смартфонів безліч. І ось деякі з них: пульт до телевізора, бездротовий ігровий контроллер, пульт управління IP камерами відеоспостереження, цифровий рівень (для моделей з вбудованим гіроскопом), веб-камера, сканер штрихкодів, електронний гаманець і електронний пропуск (завдяки технології NFC), метроном і камертон ...Продовжувати можна до нескінченності. Всі ці можливості підкуповують.
Смартфони — спосіб розважитися. Мультимедійний контент будь-якого виду, тривимірні ігри, музичний плеєр, вбудовані ТБ і радіоприймачі (у деяких моделях), електронні книги. Ці «уміння» смартфонів часто використовуються їх власниками не тільки в громадському транспорті, а й в будь-який момент нудьги або неробства.
На ринку представлена величезна різноманітність моделей: на будь-який смак, будь-яких розмірів, з різними характеристиками і в різних цінових діапазонів. Багато виробників пропонують міні-версії успішних апаратів, наприклад, HTC One і Samsung Galaxy S4. Правда, міні-моделі за характеристиками поступаються базовій версії, але є і винятки з правил.
V. ПІДСУМОК УРОКУ
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
► Повторити правила написання складних слів, виконати вправу з підручника.