Розробки уроків - Українська мова 10 клас ІІ семестр - 2018 рік

УРОК 34. НЕНАГОЛОШЕНІ Е, И В КОРЕНІ СЛОВА

Мета: формування компетентного мовця, який усвідомлено прагне бути грамотним.

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів:

знаннєва складова: усвідомлює важливість дотримання орфографічної норми для сучасного компетентного мовця; знає правила українського правопису щодо написання ненаголошених е, и в корені слова;

діяльнісна складова: організовує свою діяльність (мотивує, ставить цілі, планує, прогнозує, контролює, здійснює рефлексію, коригує); виявляє й пояснює порушення орфографічної норми; працює з орфографічним словником; застосовує знання на практиці; аналізує факти порушення орфографічних норм; висловлює припущення про написання того чи того слова; виявляє аналогії в написанні слів; знаходить і аналізує додаткову інформацію з теми;

ціннісна складова: сприймає орфографічну грамотність як статусну річ; демонструє наміри щодо вдосконалення власної орфографічної грамотності.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

I. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ, ВИЗНАЧЕННЯ ОЧІКУВАНИХ РЕЗУЛЬТАТІВ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

II. ЕМОЦІЙНА ГОТОВНІСТЬ ДО УРОКУ

Вправа «Побажання»

Побажайте одне одному вдалого дня, плідної роботи на уроці. Якщо в класі є іменинник, усі дарують йому комплімент.

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І СУБ'ЄКТНОГО ДОСВІДУ

Робота з текстом

► Прочитайте текст уголос.

КРІТ

Уявіть собі, що кротові треба було б усю землю із своїх ходів викидати нагору. Тоді б він вигортав її цілі вагони. Як відомо, кріт риє під землею дуже довгі проходи, такі собі підземні дороги. Прокладає метро без рейок, а землю не вивозить нагору. Під землею він постійно живе, плодиться, навіть бої провадить зі своїми сусідами-кротами. То куди ж він діває землю? Це дуже цікаво...

От коли інженери почали думати над проектом підземного човна, у них виникло складне питання — куди ж дівати землю, яку ритиме ця машина на великій глибині. Хіба ж можна таку страшну кількість ґрунту вигорнути на поверхню? Тоді вони й зацікавились кротом. Варто було пильно дослідити, як мандрує цей вічний підземний житель. Зробили так: упіймали крота і пустили його в довгий дерев’яний ящик, повний міцно утрамбованої землі. Звичайно, він миттю пірнув під землю. А в цей час ящик просвітили наскрізь рентгенівським промінням. І на спеціальному екрані перед очима дослідників розкрилась уся картина підземної роботи цього трудівника. Виявилось, що кріт спочатку дробить землю зубами, ніби свердлить її, і гребе сильними передніми лапами. Далі, за допомогою шиї, плечей і тих-таки передніх лап, упресовує, утрамбовує землю в стіни прогризеного, проритого ходу. Таким чином, кріт досить швидко просувається під землею, одночасно ласуючи черв’яками, личинками, жуками, що живуть у землі. Тепер зрозуміло, чому в тваринки такі сильні, міцні м’язи на шиї.

Отож, побачивши, як працює кріт, повчившись у нього, інженери так і машину свою зробили, що вона землю впресовуватиме в боки тих ходів, які прогризатиме спеціальний прилад (За О. Копиленком).

· Чи були відомості про цю тваринку для вас новими?

· Знайдіть у тексті контекстуальні синоніми до слова кріт. Обґрунтуйте свій вибір.

· Яка роль питальних речень у цьому тексті? Дослідіть і дайте відповідь.

· У яких тварин людина також запозичила їхні вміння для своїх винаходів? Знайдіть таку інформацію в мережі Інтернет і ознайомте з нею всіх на наступному уроці.

· Виберіть з тексту слова з е та и.

· Поставте наголос. З’ясуйте, у яких словах ці звуки ненаголошені. Запишіть їх транскрипцією.

IV. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ. РОЗВИТОК ПРЕДМЕТНИХ ТА КЛЮЧОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ

Робота з параграфом підручника

► Ознайомтесь із матеріалом, який пропонує нам підручник. Виконайте завдання на вибір.

Завдання 1. Складіть ментальну карту «Написання ненаголошених е, и в коренях слів».

Завдання 2. Систематизуйте матеріал за допомогою таблиці або схеми.

Складання словникового диктанту для редагування

► Укладіть словниковий диктант з двадцяти слів з орфограмою «Ненаголошені Е, И». У п’яти словах навмисне зробіть помилки.

Обміняйтеся зошитами для взаємоперевірки. Потрібно знайти всі 5 слів з помилкою.

► Які слова залишилися непоміченими? Якими критеріями відбору слів для помилкового написання ви керувалися?

Цікава фразеологія

► Прочитайте фразеологізм «Скривитися як середа на п’ятницю». Що, на вашу думку, він означає? Складіть короткий текст, пояснивши значення.

Інформація для вчителя. Дивний фразеологізм виник на ґрунті православної традиції постити у середу та п’ятницю. У ці дні не їли скоромного, тобто молочного і м’ясного. У п’ятницю посту дотримувалися суворіше, ніж у середу. Тому й кривиться середа на п’ятницю, бо їй заздрісно!

У переносному значенні вислів «скривитися як середа на п’ятницю» означає перекосити обличчя від болю, від образи, неприємних новин (В. Забіяка, І. Забіяка).

► Складіть із цим фразеологізмом складне речення. Зачитайте.

V. РЕФЛЕКСИВНО-ОЦІНЮВАЛЬНИЙ ЕТАП

Допоможи другові!

► Закінчіть речення так, щоб воно містило пояснення певного правила або пораду.

· У тебе виникли проблеми з написанням е та и? Тобі потрібно запам’ятати, що...

· Ти знову помилився. Ну який же очирет?! Запам’ятай, що...

· Не впадай у відчай! Міркуймо так: ...

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

► Поділіться інформацією про роль тварин у людських інженерних винаходах. З тексту випишіть слова з ненаголошеними голосними (не менше 10-ти). Поясніть правопис їх.



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити